Citat:
Ursprungligen postat av init
Du låter precis som Mankan i trådarna om evolutionen och big bang. "Det finns inga bevis, bara gissningar, och det finns en anledning till att det kallas en teori".
Håll honom utanför det här, tack.
Eftersom han inte dykt upp här kan vi använda en aningen lösare defention av ordet bevis än man måste använda i hans trådar. Det blir så tröttsamt om allt måste hållas riktigt så strikt.
Jag har inte lust att ta upp skillnaderna mellan t.ex. Big Bang och växthuseffekten, utan utgår från att du förstår skillnaderna - säg till om så inte är fallet.
Jag använde ordet bevis, eftersom det användes i inlägget jag svarade på.
Jag antog att zek åsyftade en något lösare defenition av 'bevis' och svarade på samma sätt.
Citat:
Inga bevis? Jag tycker du gör det lite väl enkelt för dig. Jag förstår att du vill fortsätta köra din stadsjeep utan att tänka på vad den släpper ut, men riktigt så naiv kan du väl inte vara.
Inga påhopp, tack, jag har gjort två inlägg i den här tråden, och inget av dem ger dig några som helst belägg för att ta sådana antaganden om min inställning i frågan.
För övrigt cyklar jag.
Citat:
Att halten koldioxid i atmosfären har ökat från 280 till 380 ppm från 1850 fram till nu är inte ett bevis nog alltså?
Nej, det finns nämligen andra saker som påverkar koldioxidhalten.
Eftersom vi inte vet varför halten ökat, kan vi inte uttala oss så tvärsäkert.
Visst, Occams (sp?) rakkniv säger att det troligen är utsläppen som orsakat ökningen, men vi vet inte.
Notera också att informationen om koldioxidhalten på 1800-talet kommer från borrkärnor från Antarktis, så vi kan inte ens vara säkra på att koldioxidhalten globalt var lägre då, bara att den var det i Antarktis.
Citat:
Man pumpar upp miljarder liter olja om året och förbränner med syre, vilket bildar koldioxid. Vart skulle all denna koldioxid ta vägen menar du? Bara försvinna i tomma intet?
Självklart skulle den inte försvinna, men omvandlas till kolväten och syre i diverse växter är en ganska trolig möjlighet.
Jag förstår att du är upprörd, det är en upprörd debatt, men försök betänk vad det är du svarar på innan du skäller ut någon.
Jag har inte påstått att vi inte ökar halten koldioxid i atmosfären, eller att våra utsläpp inte ökar temperaturen, bara att vi inte vet.
Jag har inte heller sagt att vi inte bör minska utsläppen.
Det enda jag gjorde var att emotsäga ett specifikt uttalande:
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Onaturliga växthusgaser är sånt som bildas när man förbränner fossila bränslen. Det finns gott om bevis på att de bidrar till växthuseffekten, vilket i kombination med den ökade solaktiviteten ger den klimatförändring vi börjar märka idag.
Jag har inget emot att man applicerar osäkerhetsprincipen och agerar utifrån premissen att det är den värre änden av de rimliga prognoserna som är närmast sanningen.
Däremot vänder jag mig mot skrämselpropaganda som säger att det
är så.