2007-01-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zek
det finns väldigt många oseriösa hemsidor, bl.a. de som MrDuCK hänvisar till som försöker påstå motsatsen

Jag tror att oljebolagen definitivt kan ha ett finger med i spelet när det gäller att sätta upp alla dessa webbsidor. Varför inte? Astroturfing förekommer i andra branscher, t.ex. datorbranschen, så varför skulle inte oljebolagen syssla med samma sak?
Citera
2007-01-11, 19:45
Bannlyst
Jag tycker att siffran 0,5 grader på 100 år är intressant.
I den mesta skrämselpropaganda jag har sett påstår man att en ökning på 3-5 grader (variation mellan olika uttalanden alltså) skulle få katastrofala effekter samt att detta kommer att inträffa inom 50-100 år.
Om man kombinerar dessa uttalanden så ger enkel matematik att med konstant ökningstakt skulle det ta 600-1000 år att uppnå förändringen på 3-5 grader.
Notera också att det inte är en accelererande process, snarare tvärt om.
Citera
2007-01-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDuCK
Vem ger dig rätten att frigöra koldioxid som växter avlägsnat från atmosfären. Har vi nu en problematiskt nivå av koldioxid i atmosfären så har ju du förhindrat att just den koldioxiden avlägsnades från atmosfären.

Fast koldioxiden har ju inte permanent avlägsnats från atmosfären när den binds i växterna, den frigörs ju när organismen bryts ned eller förbränns. Det enda sättet att permanent avlägsna koldioxid från atmosfären vore att konvertera biomassa till något kolrikt ämne, t.ex. syntetisk dieselolja, och sedan pumpa ned det i gamla oljekällor.

Citat:
Just nu befinner vi oss i en lägsta nivå 370-380 ppm. Jorden har haft nivåer uppåt 7000ppm. Jag ser fördelar med den ökade mängden, och ser inga problem att vi frigör koldioxid från fossila bränslen. Även den koldioxiden kommer ju en gång från atmosfären, precis som koldioxiden som frigörs från din etanol.

Frågan är om mänskligheten skulle vinna på att införa en ny karbonperiod. Jag tvivlar.

Citat:
Så därmed råder det inga tvivel om att även fossila bränslen inte tillför någon "ny" koldioxid till atmosfären.

Det beror väl på vad man menar med ny. Den är definitivt ny i ett mänskligt perspektiv, men inte ny ur ett geologiskt perspektiv.
Citera
2007-01-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cower
Jag tycker att siffran 0,5 grader på 100 år är intressant.
I den mesta skrämselpropaganda jag har sett påstår man att en ökning på 3-5 grader (variation mellan olika uttalanden alltså) skulle få katastrofala effekter samt att detta kommer att inträffa inom 50-100 år.
Om man kombinerar dessa uttalanden så ger enkel matematik att med konstant ökningstakt skulle det ta 600-1000 år att uppnå förändringen på 3-5 grader.
Notera också att det inte är en accelererande process, snarare tvärt om.

Varför skulle det inte kunna vara en accelererande process? Om utsläppenstakten accelererar så borde ju uppvärmningen accelerera.

Jag tycker snarare att det verkar naivt att anta att ökningstakten måste vara linjär.
Citera
2007-01-11, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av init
Du låter precis som Mankan i trådarna om evolutionen och big bang. "Det finns inga bevis, bara gissningar, och det finns en anledning till att det kallas en teori".
Håll honom utanför det här, tack.
Eftersom han inte dykt upp här kan vi använda en aningen lösare defention av ordet bevis än man måste använda i hans trådar. Det blir så tröttsamt om allt måste hållas riktigt så strikt.
Jag har inte lust att ta upp skillnaderna mellan t.ex. Big Bang och växthuseffekten, utan utgår från att du förstår skillnaderna - säg till om så inte är fallet.
Jag använde ordet bevis, eftersom det användes i inlägget jag svarade på.
Jag antog att zek åsyftade en något lösare defenition av 'bevis' och svarade på samma sätt.
Citat:
Inga bevis? Jag tycker du gör det lite väl enkelt för dig. Jag förstår att du vill fortsätta köra din stadsjeep utan att tänka på vad den släpper ut, men riktigt så naiv kan du väl inte vara.
Inga påhopp, tack, jag har gjort två inlägg i den här tråden, och inget av dem ger dig några som helst belägg för att ta sådana antaganden om min inställning i frågan.
För övrigt cyklar jag.
Citat:
Att halten koldioxid i atmosfären har ökat från 280 till 380 ppm från 1850 fram till nu är inte ett bevis nog alltså?
Nej, det finns nämligen andra saker som påverkar koldioxidhalten.
Eftersom vi inte vet varför halten ökat, kan vi inte uttala oss så tvärsäkert.
Visst, Occams (sp?) rakkniv säger att det troligen är utsläppen som orsakat ökningen, men vi vet inte.

Notera också att informationen om koldioxidhalten på 1800-talet kommer från borrkärnor från Antarktis, så vi kan inte ens vara säkra på att koldioxidhalten globalt var lägre då, bara att den var det i Antarktis.
Citat:
Man pumpar upp miljarder liter olja om året och förbränner med syre, vilket bildar koldioxid. Vart skulle all denna koldioxid ta vägen menar du? Bara försvinna i tomma intet?
Självklart skulle den inte försvinna, men omvandlas till kolväten och syre i diverse växter är en ganska trolig möjlighet.

Jag förstår att du är upprörd, det är en upprörd debatt, men försök betänk vad det är du svarar på innan du skäller ut någon.
Jag har inte påstått att vi inte ökar halten koldioxid i atmosfären, eller att våra utsläpp inte ökar temperaturen, bara att vi inte vet.
Jag har inte heller sagt att vi inte bör minska utsläppen.

Det enda jag gjorde var att emotsäga ett specifikt uttalande:
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Onaturliga växthusgaser är sånt som bildas när man förbränner fossila bränslen. Det finns gott om bevis på att de bidrar till växthuseffekten, vilket i kombination med den ökade solaktiviteten ger den klimatförändring vi börjar märka idag.

Jag har inget emot att man applicerar osäkerhetsprincipen och agerar utifrån premissen att det är den värre änden av de rimliga prognoserna som är närmast sanningen.
Däremot vänder jag mig mot skrämselpropaganda som säger att det är så.
Citera
2007-01-11, 20:39
Bannlyst
Citat:
Varför skulle det inte kunna vara en accelererande process? Om utsläppenstakten accelererar så borde ju uppvärmningen accelerera.
Javisst, men med en faktor 10? När oljan blir allt dyrare allt eftersom reserverna minskar?
Citat:
Jag tycker snarare att det verkar naivt att anta att ökningstakten måste vara linjär.
Det gör jag inte heller, jag antar att den är avtagande.
Jag orkar tyvärr inte formulera resonemanget bakom det nu, jag kan göra det imorgon om du är intresserad.

Edit: Jag kanske ska tillägga att jag med 'ökningstakten' åsyftar derivatan för temperaturen som en funktion av halten koldioxid i atmosfären, samt i mitt svar antog att du gjorde det.
Jag kom på att det kanske inte var så uppenbart.
Citera
2007-01-11, 20:41
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krof
Umm.. Al Gore är det väl?

Jag har sagt att vädret har vart knasigt i flera år nu, men i år va första gången jag fick se fyrverkeri på nyår i REGN.
Då kan du inte vara speciellt gammal. Har varit med om flera blöta men kalla nyårshelger och då menar jag inte spritflödet.
Citera
2007-01-11, 21:34
Medlem
Citat:
Man kan faktiskt vara emot ständigt ökande utsläpp av växthusgaser utan att därför också vara emot kärnkraft. Frågorna är praktiskt taget ortogonala.

Jasså.. vad konstigt. Jag fattar ingenting. Vad smart du var nu. Ingenstans sätter jag samband mellan att anser du ditten, så måste du anse datten gällande koldioxid och kärnkraft. Ståndpunkten för/emot respektive fossilbränsle/kärnkraft har jag i stort diskuterat individuellt.

Sen vet jag inte om jag håller med om att frågorna är ortogonala ur ett praktiskt perspektiv. Genom att säga nej till kärnkraft, så har man ur praktiskt hänsyn ökat användandet av fossilbränsle/koldioxid. Så fungerar verkligheten om man ser det väldigt strikt. Så vad ska man säga mest ja till, eller mest nej till. Jag säger inte så mycket mer, utan hoppas du vill ta en debatt. Jag känner att jag har en del tankar att testa mot dig. Are you up to it?

Keep on smiling...
Citera
2007-01-11, 21:43
Medlem
Citat:
Du menar att han inte exponerat sig tillräckligt för oljeindustrins propaganda.

Oljeindustrins propaganda? Du tror inte det kan finnas en motivation enbart bakom att se hur man använder enorma resurser på något som ger ingenting praktiskt. (Kyoto-avtalet.)

Många gillar att prata om penningstinna oljeindustrin och att allt drivs av pengar. Javisst. Men vem tjänar mest pengar på oljeindustrin, är det marknaden eller är det regeringarna som beskattar marknaden. Kan du lita på regeringstillsatta vetenskapsmän som varnar för fossilbränslen, när vi samtidigt vet att det är just "farligheten" hos fossilbränslen som regeringarna använder som skäl till att tjäna mångt mycket mer på fossilbränslen än vad marknaden själva gör.

Ser du helheten. Hur kan man veta att man kan se helheten. Ja du, filosofisk frågeställning. Men bevisligen kan man se en liten större helheten än att dumma oljeindustrin profiterar på oss människor på miljöns bekostad och där slutar verkligheten.

Är inte dem största hycklarna regeringarna, och vi resten är dumborna som inte ser det.

I alla tider har makt byggt i mångt och mycket på att ingjuta rädsla. Tror du verkligen politikerna skulle våga att inte använda sig av det maktmedlet?
Bevisligen har det fungerat i årtusenden... Då var det gud och domedagen. Idag är det klimathotet som är domedagen. Men ni kan frälsas, ni måste bara göra såhär.

Keep on smiling...
Citera
2007-01-11, 21:47
Medlem
Citat:
Jag påstår utan bevis att det till mycket beror på ett väsentligt annorlunda skattesystem. I Sverige tar staten så mycket av inkomsten att det för många inte är tal om att dessutom dela ut pengar till välgörenhet. Om jag inte minns fel är viss (kanske mycket eller all) välgörenhet avdragsgill i USA, vilket kan göra viljan att bidra till sådana ändamål ännu starkare.

Ja, det har jag ju argumenterat för i samband med det citatet du hämtade. Beskattas du mindre, så blir du rikare. Blir du rikare, kan du vara generösare och bry dig om mer. Sen krävs det naturligtvis även personliga egenskaper. Men som poängterats i denna tråd så skänker genomsnittsamerikanen 6000 kr per åri välgörenhet. Vi skickar en hundralapp för att mildra samvetet i någon faddergala.
Varför är inte välgörenhet avdragsgill i Sverige? För att vi har haft ett regeringsskick som hellre vill ha pengarna själv???
Citera
2007-01-11, 21:55
Medlem
Citat:
Fast du klarar väl dig utan fissionskraft? De släpper ju inte ut något, och du förespråkar ju en förhöjd koldioxidnivå, så du borde ju förespråka kolkraftverk istället för kärnkraft.

Man kan faktiskt vara för ständigt utökad användning av kolkraft utan att därför också vara emot kärnkraft. Frågorna är praktiskt taget ortogonala.

Citat:
Man kan faktiskt vara emot ständigt ökande utsläpp av växthusgaser utan att därför också vara emot kärnkraft. Frågorna är praktiskt taget ortogonala.

Van vid att säga hur andra borde tänka, när tankelappsusen ofta egentligen uppståt och enbart existerar hos dig?

Keep on smiling...
Citera
2007-01-11, 22:00
Medlem
Citat:
Det är ju för att man bestämt sig för att gräva ned det utan att ta hänsyn till eventuella andra alternativ, som t.ex. transmutation. Dessa skulle dock kräva att avfallet upparbetas, eftersom det högaktiva avfallet (3%) skulle behöva separeras från det oanvända bränslet (97%) innan det kan behandlas. Och allt tal om upparbetning är tabu här, där politikerna målat in sig i ett hörn om att avfallet skall grävas ned och ingenting annat.

Och där har du en av dem starka bakomliggande drivkrafterna till att en del förespråkar att inte slutförvara, utan fortsätta att bassängförvara. Något jag skrev om tidigare.

Vi lever ju i ett land som förbjud kärnforskning. Hur korkat är inte det. Skönt att den lagen försvann för ett år sen. Som tur är har ju inte förbudet hindrat enorma forksningsframsteg globalt, som är oss och vår jord till gagn framöver.

Keep on smiling...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in