Ok, då var det dags för dig då GentleGiant.
Citat:
Ursprungligen postat av GentleGiant
Haha, vad är några enstaka fåglar (ja tusental är enstaka) mot en förgiftad och farligt radioaktiv natur i 100000 år?
Kärnkraften i sverige producerade i snitt ca 70 TWh 2006. Samma år hade vi 750 installerade vindkraftverk i Sverige som producerade ca 500 MWh. (
http://www.svenskenergi.se/) Det ger att vi skulle behöva 105000 vindkraftverk av dagens använda genomsnittsmodell. Nu skulle vi inte använda dem modellerna utan förmodligen investera i dem senaste modellerna som ligger på ca 3 MWh. Så låt oss ändra siffran till att vi behöver 23333 vindkraftverk a 3MWh. Låt oss också anta att dem stora 3 MWh vindkraftverken med stora 3-bladiga propellrar klipper 1000 fåglar vardera per år, det är blott 2,74 fåglar per dag.
Ja, då är borttagningsfrekvensen på fågelpopulationen ca 23,3 miljoner fåglar per år i Sverige.
Dagens siffra torde vara (500 MWh/3 MWh) x 1000 = 167.000 fåglar per år.
När ska miljömupparna se helheten? Det som kanske ser positivt ut på papperet kanske har en större negativ effekt pga andra påverkningar. Tänk er själv hur mycket resurser det skulle behövas för att bygga 23333 stora vindkraftverk för att ersätta befintlig kärnkraft. Dessutom på bekostnad av 23,3 miljoner fåglar per år, här och nu. Samtidigt som vi faktiskt behöver utveckla och få mer energi hör i Sverige och övriga världen.
Jag återkommer om din hypotetiska antagande att dagens och framtidens användande av kärnkraft är detsamma med att vi har och kommer ha en förgiftad och farligt radioaktiv natur i 100000 år. (Säkerheten har höjts enormt sen Tjernobylolyckan med dess Gen I reaktorer. Dessutom finns det gott om fåglar där nu tack vare att det inte finns några vindkraftverk i området. Förlåt, kunde inte låta bli.)
Citat:
Fullständigt "ren energi" vet jag inte om det går att få, det var du som pratade om ren energi i form av kärnkraft.
Jag har inte pratat om ren energi i form av kärnkraft. Jag har argumenterat kring om det egentligen går att säga att det finns ren energi, utan att jag har kopplat det till just kärnkraft. Dem enda två som pratat om ren energi och kärnkraftverk, det är du och BlackBeaver.
BlackBeaver #42
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Men det viktiga är ju att plankton och vegetation normalt absorberar koldioxid så det viktiga är att vi utvecklar kärnkraften och annan ren energi så att vi inte bidrar till skogaverkning eller förorening av haven.Alltså ju mer koldioxid i atmosfären desto mer trivs gröna växter och plankton som omvandlar det till syre.Något förenklat men i princip fungerar det så.
GenteGiant #53
Citat:
Fattar inte hur ni kan kalla kärnkraften för "ren".
Där Blackbeaver aldrig påståde något att Kärnkraft = ren energi. Det är bara du som har använt = tecken mellen kärnkraft och ren energi och sen ifrågasatt det.
Sluta stirra på näsan.
Citat:
Jag har aldrig påstått att etanol är den ultimata lösningen, men det tillför i alla fall ingen "ny" koldioxid till atmosfären. Jag är även medveten om problemen med produktionen av etanol. Men jag ser det som något tillfälligt som är bättre än olja tills vi förhoppningsvis kommit på något bättre.
Hur naiv kan man vara. Så du tycker det är bra att använda ett drivmedel som har högre belastning på vår jord, med förevändningen att du inte tillför någon "ny" koldioxid. Antingen vet du inte bättre, lutar mig åt det, eller så är du en hycklare. Vem ger dig rätten att frigöra koldioxid som växter avlägsnat från atmosfären. Har vi nu en problematiskt nivå av koldioxid i atmosfären så har ju du förhindrat att just den koldioxiden avlägsnades från atmosfären. Visst, det är en filosofisk vinkling. Men en annan är att vi måste utgå från vad är en naturlig halt av koldioxid i atmosfären. Just nu befinner vi oss i en lägsta nivå 370-380 ppm. Jorden har haft nivåer uppåt 7000ppm. Jag ser fördelar med den ökade mängden, och ser inga problem att vi frigör koldioxid från fossila bränslen. Även den koldioxiden kommer ju en gång från atmosfären, precis som koldioxiden som frigörs från din etanol.
http://www.geocraft.com/WVFossils/PageMill_Images/image277.gif
Så därmed råder det inga tvivel om att även fossila bränslen inte tillför någon "ny" koldioxid till atmosfären. Att etanol skulle stå för ett nollsummespel är bara propaganda information som du har svalt okritiskt. Du blev väl så lyrisk över att du gjorde något gott för miljön. Wake up and smell the coffe..
Citat:
Jaja, knappast en oberoende länk va? Och du har visst missat det som står på den sidan:
"De flesta radioaktiva ämnen som finns i använt kärnbränsle sönderfaller inom loppet av några hundra år. Kvar finns sedan ett fåtal ämnen, till exempel plutonium, som är farliga under mycket lång tid. Det är på grund av dessa mycket långlivade radioaktiva ämnena som bränslet ska hållas isolerat från människa och miljö i upp till 100 000 år."
Haha, så först försöker du misstroendeförklara länken som icke oberoende, men så hittar du något intressant, så då gör du länken legitim. Du är rolig. Men ok, jag tar med en länk till som källa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraft
Som jag sagt tidigare så förstår du inte tillräckligt kärnteknik. Att ett ämne är radioaktivt långlivat är för att det sönderfaller sakta. Det innebär också att strålningsdosen per tidsenhet är mindre i förhållande till ett snabbare sönderfallande strålningsämne grovt sett. Du har säkert hört talas om radon och normal bakgrundstrålning. Radon är farlig, och kommer vara rätt jäkla lång tid framöver. Men bara för att det är farligt innebär inte det att vi har en livsfarligt miljö runt omkring oss, trots att vi utsätts för riskerna av farligt radon. Du försöker se allting i svart och vitt. Världen fungerar inte så. Att man vill slutförvara i 100.000 år och kan göra det säkert bygger inte på att det är livsfarligt i 100.000 år utan att det är onödigt att exponera oss människor och övrig natur. Det räcker med den normala bakgrundsstrålningen.
För att sätta lite siffror på det hela ytterligare så när kärnbränslet är uttjänt så har det fortfarande en radioaktiv strålningskraft som skulle döda en människa på ca 1 minut. Som tack för att du gav mig möjligheten att använda andra källor än det "icke oberoende" SKB så får vi ändra att den radioaktiva mängden efter 40 års initiell lagring innan det slutförvaras inte är några få procent, utan det rör sig om 1 promille, dvs 1/1000. Enligt EPA, USA så utgör inte uttjänt kärnbränsle någon hälsorisk efter 10.000 år. Tänk då och sätt i relation att allt vi företar oss är hälsovådligt. Livet i sig är med säkerhet på sikt dödligt. Visionen med 100.000 år är en nollvision, dvs ingen praktisk kvarstående strålning. Bakgrundsstrålningen ger oss varje år en exponering på 1 mSv. Beräkningar för defekt slutförvaring efter 30.000 med påverkan i marknivå, så skulle man ha en stråldos på under 1/1000 mSv per år.
Dessutom får man inte glömma bort att en stor anledning att man vill bygga slutförvaringsenhet är att man redan har gjort planeringsjobbet och inte vill missa den kompetensen. Motsattsförhållandet är att många menar på att vi ska fortsätta med den initiella bassängförvaring vi nu har, för utvecklingstakten inom forskningen pekar åt att vi förmodligen kommer kunna ha en säker användning av det uttjänta bränslet och därmed inte behöver slutförvara det.
Så dina hot om 100.000 år av död och elände pga slutförvaring av kärnbränsle är inget annat en skrämselpropaganda. Skrämselpropaganda har i alla tider varit det mest effektiva medlet att kontrollera människor. Det är bra att du är rädd... tycker en del. Jag tycker du ska sluta stirra på din näsa!
Citat:
Jag är inte tvärsäker på något. Det är därför jag framhåller att jag tror att det ligger till som jag säger. Du däremot verkar helt tvärsäker på din sak.
Det krävs väl att man är rätt tvärsäker och tycker sig stå på starka argument för att börja kalla något imbecillt, som du gör i inlägg #53
Citat:
Fattar inte hur ni kan kalla kärnkraften för "ren". Brytningen av uran förorenar, sen när energin har utvunnits ur uranet så återstår avfall som är fruktansvärt otäckt och miljöfarligt. Och att tro att det går att vara säker på att man kan gräva ner skiten och att det håller sig där nere i hundratusentals år är bara imbecillt.
Hur ska du ha det, hur tvärsäker är du. Jag tycker jag påvisat att du har mer kunskap att inhämta, och handen på hjärtat, det vet du om själv.
Jag är definitivt inte tvärsäker, men tycker jag kan föra starka argument gentemot något jag anser förs på väldigt svaga grunder. Jag vill påvisa att det tvärsäkra kring "Klimathotet" inte har någon stabil grund, och att det definitivt inte råder koncensus kring det inom vetenskapen. Utifrån det kan man då heller inte anse det vara legitimt att påverka västvärldens ekonomi så kraftigt som FN gör.
http://myter.speechtime.com/2007/01/kyoto-snker-europa.html
Forts...