2006-12-31, 15:55
Medlem
TheOne85s avatar
Jag kollade på komedin Idiocracy(rätt löjlig film) men något jag tyckte var intressant var inledningen på den:

http://www.youtube.com/watch?v=fAYnc_-ddlw
Tyvärr verkar den länken inte fungera så jättebra idag.

Filmen handlar om att huvudpersonen blir nerfryst till år 2505, då har jorden blivit ett ställe med bara dumma personer eftersom det är bara de iq-befriade som förökar sig medan de smarta får mindre och mindre barn.
Detta är väl något man kan se runtom i världen idag? Att folk som inte har utbildning föder 6-7 barn medan de som är mer intelligenta(inte alla såklart) knappt föder alls. Kan detta betyda att sakta men säkert så går vi mot en värld som istället för att bli smartare blir dummare och dummare?
Citera
2006-12-31, 16:04
Medlem
Har egentligen inte så mkt att tillföra utan att ställa ytterligare en högst relevant fråga när det gäller ämnet.
Kan möjligen sexlusten vara lägre om man har högre "IQ"?
För att slippa klagomål på ordet IQ så menar jag framför allt god förståelse för matematik och fysik.
Citera
2006-12-31, 16:23
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Har egentligen inte så mkt att tillföra utan att ställa ytterligare en högst relevant fråga när det gäller ämnet.
Kan möjligen sexlusten vara lägre om man har högre "IQ"?
För att slippa klagomål på ordet IQ så menar jag framför allt god förståelse för matematik och fysik.

Jag har inga planer på att skaffa barn och mina bästa ämnen är just fysik och matematik så det måste ju stämma
Citera
2006-12-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne85
de smarta får mindre och mindre barn
De får färre barn, inte "mindre".
Citera
2006-12-31, 16:29
Medlem
TheOne85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
De får färre barn, inte "mindre".
Haha oj, som bortförklaring kan jag ju säga att det är nyårsafton och jag tänker på annat
Citera
2006-12-31, 17:59
Medlem
Dr.Gs avatar
Personligen tror jag på att det inte handlar om kärleken för matematik och fysik, snarare att man vill satsa på en karriär och inte slösa bort sin tid på nån unge som många anser. Det är nog vad det handlar om.

tack för filmtipset för övrigt, låter faktiskt intressant..
Citera
2006-12-31, 18:42
Medlem
hestors avatar
Helt ovetenskaplig teori, lika dum som filmen. Det föds många människor på bondgårdar och i arbetarhem som senare gör gedigna akademiska karriärer. Genetik funkar inte så, bara för att far och mor har lågt IQ så innebär det inte att barnen blir dubbelt så dumma. Sen så är det snarare en fråga om vilken miljö/kultur barnen växer upp i och huruvida den främjar tankeverksamhet.
Citera
2006-12-31, 19:40
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestor
Helt ovetenskaplig teori, lika dum som filmen. Det föds många människor på bondgårdar och i arbetarhem som senare gör gedigna akademiska karriärer. Genetik funkar inte så, bara för att far och mor har lågt IQ så innebär det inte att barnen blir dubbelt så dumma. Sen så är det snarare en fråga om vilken miljö/kultur barnen växer upp i och huruvida den främjar tankeverksamhet.

Det är just vad det handlar om. Låt oss säga att ett fattigt barn i Afrika har samma förutsättningar som Einstein (IQ-mässigt), fast eftersom han växer upp i en fattig miljö där han inte får hålla på med det han är bra på försummas ju hans chanser. I detta fall spelar det alltså 50/50.

Om Mozart skulle födas upp i en grotta och bli tvungen att arbeta med gruvor skulle han antagligen aldrig bli en världsstjärna.

Eftersom jag inte sett filmen kan jag ju inte kommentera dess innehåll ngt vidare heller..
Citera
2006-12-31, 21:39
Medlem
hestors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.G
Om Mozart skulle födas upp i en grotta och bli tvungen att arbeta med gruvor skulle han antagligen aldrig bli en världsstjärna.

Nej, självfallet inte, men då skulle förmodligen någon annan bli det istället. Förstår vad du menar. Däremot ser jag ingen tendens till att människan som ras blir dummare. Allt pekar på att vi blir mer och mer utbildade, och teknologi och vetenskap är förknippat med framgång och makt(=pengar). Det kommer alltid finnas klickar som är smartare än andra. Kommer alltid att finnas en elit relativt sett.

Det känns mer rimligt att vi kan bli fördummade pga. förlorad ambition. Sålänge det finns 'kämparglöd' och vilja att överträffa andra så är det ingen fara.
Citera
2006-12-31, 23:40
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestor
Nej, självfallet inte, men då skulle förmodligen någon annan bli det istället. Förstår vad du menar. Däremot ser jag ingen tendens till att människan som ras blir dummare. Allt pekar på att vi blir mer och mer utbildade, och teknologi och vetenskap är förknippat med framgång och makt(=pengar). Det kommer alltid finnas klickar som är smartare än andra. Kommer alltid att finnas en elit relativt sett.

Det känns mer rimligt att vi kan bli fördummade pga. förlorad ambition. Sålänge det finns 'kämparglöd' och vilja att överträffa andra så är det ingen fara.

Det stämmer gott..

Gott nytt år förresten.. hehe
Citera
2007-01-01, 01:08
Medlem
-HunteR-s avatar
har tänkt precis samma tankar,, som intro skaparen försökte förmedla
Citera
2007-01-01, 14:53
Medlem
Krofs avatar
Vad sägs om den här vinkeln då? Vi i västvärlden som är någorlunda rationella av oss (eller vill i alla fall tro att vi är det), vi har hög utbildning och hög levnadsstandard. Vi föder oftast inte mer än 1-3 barn i en familj. Men, nere i mellanöstern och andra starkt religösa länder där dem har väldigt låg levnadsstandard och värdelös utbildning så föder dem nästan alltid 10 barn och alla dem barnen får gå o lära sig att Allah vill döda alla människor som inte tror på han osv. Klart som fan att världen blir dummare om det ska vara på det sättet... I alla fall i dem områdena.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in