• 1
  • 2
2006-12-31, 11:05
Medlem
Tänkte vi skulle ha lite fria associationer om ordet "solidaritet"

Vad är det första ord du kommer att tänka på när du hör det ordet?
Citera
2006-12-31, 11:16
Medlem
Veyrons avatar
Tycker det är stor skillnad på solidaritet och solidaritet. Äkta solidaritet måste vara frivillig, t.ex. donationer och välgörenhet. Inte påtvingad. Skatter är påtvingad "solidaritet"
Citera
2006-12-31, 11:51
Bannlyst
Sammanhållning. Och det första ord jag tänker på när jag hör ordet sammanhållning är gruppgemenskap. Och det första ord..... är kollektivism.
Och det.... är kommunism. Fria associationer som sagt. Kul!
Citera
2006-12-31, 12:23
Medlem
coolbreezes avatar
Jag tänker mig att solidariet är att sträva efter att medmänniskan ska ha lika mycket som en själv (man blir alltså glad om städerskan eller vårdbiträdet får mer i lön när hon går ut i strejk) - dvs motsatsen till kapitalinsamlande och kapitalism som bygger på att ett fåtal bygger upp stora förmögenheter på bekostnad av andra.

Samtidigt är det svårt att vara solidarisk när man lever på den yttersta gräddhyllan av övergödt välstånd, där man har all lyx man kan önska sig. Aldrig är hungring, aldrig fryser, sover varmt varje natt och alltid kan få sjukvård när det krisar. Man lever verkligen i ett paradis. Och därför är det lätt att SNACKA om solidaritet!
Citera
2006-12-31, 13:01
Medlem
kultingens avatar
Jag tänker bara på statlig kontroll, tack för det sossarna
Citera
2006-12-31, 13:12
Medlem
wheyrds avatar
Massinvandring, bidragsfusk, biståndsfusk och Che Guevara är det första jag tänker på.
Citera
2006-12-31, 13:16
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolbreeze
Jag tänker mig att solidariet är att sträva efter att medmänniskan ska ha lika mycket som en själv (man blir alltså glad om städerskan eller vårdbiträdet får mer i lön när hon går ut i strejk) - dvs motsatsen till kapitalinsamlande och kapitalism som bygger på att ett fåtal bygger upp stora förmögenheter på bekostnad av andra.
Eftersom det när arten människa uppstod inte existerade något kapital så måste kapitalsamlande ha lett till att... eh... någon fick... eh... negativt kapital, eftersom de andras kapitalsamlande skedde på dennes bekostnad. Konstigt då att alla har positivt kapital...
Citera
2006-12-31, 13:22
Medlem
ayanamiis avatar
Att man hjälper varandra när det behövs, t ex att jag får låna gräsklipparen av någon och han får låna motorsågen av mig när vi behöver fixa med våra hus.
Citera
2006-12-31, 13:22
Medlem
Gudmunds avatar
Jämnlikhet , men vissa är jämnlikare( och ska bo i herrgård eller flyga privatplan )..
Citera
2006-12-31, 13:36
Medlem
ChristianXs avatar
PI -> Språk

/Mod
Citera
2006-12-31, 13:45
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
PI -> Språk

/Mod

Tack för det. Skeppar den dock vidare till Filosofi eftersom jag förmodar att trådskaparen mer är ute efter det filosofiska/idéhistoriska/politisk-historiska begreppets innebörd(er) än en språklig analys av ordet.

/Moderator
Citera
2006-12-31, 15:21
Medlem
Tänker på solidaritet som ett sätt att vara trogen. Är du solidarisk är du en <b>äkta<b/> trogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in