Citat:
Ursprungligen postat av galen general
När jag var i Stockholm häromdagen så upptäckte jag något märkligt, varenda liten kotte bar runt på en Fjällrävenjacka. När man inte såg Fjällräven så såg man istället Canada Goose i mängder. Trots att alla bar Fjällräven så verkade det inte hindra folk från att köpa nya. I de flesta affärer med Fjällräven såg man någon som stod och provade. Varför betala 4000 (?) spänn för något som alla andra har kan man fråga sig?
Här i Göteborg är det istället Woolrich som har fått äran att bli årets vinterjacka. Trots priset av 6000 riksdaler så har ändå jackorna gått åt som smör och de är väl i princip slutsålda.
Hur kan det komma sig att det är en så stor skillnad mellan städerna när modet i övrigt är exakt samma? I Göteborg bär ingen på Fjällräven och i Stockholm använder ingen Woolrich. Vilken stad är mest inne egentligen? Är det Göteborg som denna gång är steget före då "våra" jackor är hyfsat mycket snyggare än Fjällräven? Eller är det som Stockholm som satsar helhjärtat på svensk kvalite?
Vad jag vet så är det ganska få som köper en ny Canada Goose eller Fjällrävens dunjacka i år, möjligtvis ute i förorten. I år har antalet rockar blivit betydligt vanligare på stan. Men visst finns det en hel del Woolrichjackor i Stockholm. Tycker personligen att Fjällräven ser förjävliga ut och du får vara tacksam att ni slipper se dem i götet. Men enligt min mening är det rock man köper i Stockholm nu.