Citat:
Ursprungligen postat av Gillian
...
Som jag förstår det har du alltså en gedigen grund både i klassisk mekanik och i matematik. Det är bara bra.
På basis av din bakgrund, och kurserna du beskriver, så tycker jag att det låter som att det är graduate-nivå det handlar om. I USA då. Stämmer det?
Den frågan som jag känner är viktigast är då, har du kommit i kontakt med kvantmekaniken tidigare under dina studier? I så fall hur mycket?
Din beskrivning av den första kvantmekanikkursen förbryllar mig lite; när du säger att man ska
se kvantmekaniken och inte bara titta på den, menar du då (eller snarare, dina profs) att man ska försöka förstå det på ett filosofiskt plan, eller bara att man ska skaffa sig så bra intuition för matematiken bakom att man så att säga har kvantmekaniktänket i ryggmärgen?
Sen så tror jag att jag törs rekommendera att du plockar upp ett exemplar av
Modern Quantum Mechanics av Sakurai. Svagheten i många framställningar om kvantmekaniken, anser jag, är att man i alldeles för hög grad försöker kontrastera gentemot den klassiska mekaniken snarare än att förklara den kvantmekaniska teorin, och det undviker Sakurai väldigt bra.