2010-05-01, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Vad är mag II för något? Har du läst linjär algebra och transformteori? I så fall klarar du nog dig bra på kvantmekkursen. Du kan väl låna hem Merzbacher, "Quantum Mechanics", och kolla om du kan lösa några uppgifter i början.

Tack, Mag II är en magisterexamen inom MA.

Jag läser så det glöder i hjärnan. Bredvid mig nu, alltså bredvid sängen har jag 50 cm böcker inom ämnet.

Antingen blir jag bra eller hamnar jag på psyket.. haha
Citera
2010-05-01, 00:16
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gillian
Vad ska jag säga?

Ekonomi är jag även mkt påläst inom, internationell rätt samt beskattningsrätt.

IT-säkerhet, IT-conversion är jag även riktigt insatt i.

Men vad är det för form av Tourette's som gör att du måste nämna det här hela tiden?

Citat:
Susskind (en av våra föreläsare) lägger ca 5-6, 2-3-timmars lektioner bara för att vi ska begripa ämnet ordentligt!!! Och han vet vad han talar om!!?? Eller???

Har du Susskind som föreläsare så är väl allt jättebra!? Du säger att du har koll på matten, så vad är det du tror att du kommer ha problem med?
Citera
2010-05-01, 00:21
Medlem
Citat:
Asså, det beror nog helt på vad du vill sluta någonstans. Vill du bara läsa grundkursen i kvantmekanik så behövs det inte. Jag känner många jätteduktiga experimentella fysiker som inte läst mer än så (fast de gör mer "tillämpad" forskning, inte direkt på kvantfenomen i sig)

Nej, men ifall man vill bli något stort i framtiden med bra betalt; hur mycket ska man satsa?
Citera
2010-05-01, 00:22
Medlem
Citat:
...

Som jag förstår det har du alltså en gedigen grund både i klassisk mekanik och i matematik. Det är bara bra.

På basis av din bakgrund, och kurserna du beskriver, så tycker jag att det låter som att det är graduate-nivå det handlar om. I USA då. Stämmer det?

Den frågan som jag känner är viktigast är då, har du kommit i kontakt med kvantmekaniken tidigare under dina studier? I så fall hur mycket?

Din beskrivning av den första kvantmekanikkursen förbryllar mig lite; när du säger att man ska se kvantmekaniken och inte bara titta på den, menar du då (eller snarare, dina profs) att man ska försöka förstå det på ett filosofiskt plan, eller bara att man ska skaffa sig så bra intuition för matematiken bakom att man så att säga har kvantmekaniktänket i ryggmärgen?

Sen så tror jag att jag törs rekommendera att du plockar upp ett exemplar av Modern Quantum Mechanics av Sakurai. Svagheten i många framställningar om kvantmekaniken, anser jag, är att man i alldeles för hög grad försöker kontrastera gentemot den klassiska mekaniken snarare än att förklara den kvantmekaniska teorin, och det undviker Sakurai väldigt bra.
Senast redigerad av dbshw 2010-05-01 kl. 00:42.
Citera
2010-05-01, 00:30
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MazterChief
Nej, men ifall man vill bli något stort i framtiden med bra betalt; hur mycket ska man satsa?

Blir du superbra på kvantmek kan du med lite tur se fram emot en fet lektorslön Vill du tjäna pengar ska du syssla med tillämpad forsking där du kan ta patent och starta företag. Detta är väldigt bra att göra i Sverige eftersom forskarna själva äger rättigheterna till sina resultat här. Tror inte du behöver nån avancerad kvantmekanik för detta.
Citera
2010-05-01, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Som jag förstår det har du alltså en gedigen grund i matte och både i klassisk mekanik och i matematik. Det är bara bra.

På basis av din bakgrund, och kurserna du beskriver, så tycker jag att det låter som att det är graduate-nivå det handlar om. I USA då. Stämmer det?

Den frågan som jag känner är viktigast är då, har du kommit i kontakt med kvantmekaniken tidigare under dina studier? I så fall hur mycket?

Din beskrivning av den första kvantmekanikkursen förbryllar mig lite; när du säger att man ska se kvantmekaniken och inte bara titta på den, menar du då (eller snarare, dina profs) att man ska försöka förstå det på ett filosofiskt plan, eller bara att man ska skaffa sig så bra intuition för matematiken bakom att man så att säga har kvantmekaniktänket i ryggmärgen?

Sen så tror jag att jag törs rekommendera att du plockar upp ett exemplar av Modern Quantum Mechanics av Sakurai. Svagheten i många framställningar om kvantmekaniken, anser jag, är att man i alldeles för hög grad försöker kontrastera gentemot den klassiska mekaniken snarare än att förklara den kvantmekaniska teorin, och det undviker Sakurai väldigt bra.

Det du skriver ovan stämmer bra i stort sätt! Många krånglar till någonting baserat på tidigare erfarenheter och har inte insett att generella lagar inom fysiken bryter samman inom kvantmekaniken. Utmaningen är att förena de två tillsammans!

Och precis de rekommendationerna i inlärning du beskriver är de jag är ute efter!

Jag tackar Dig för detta verkligen!!!

(fyller på högen bredvid sängen)

Nu sova dags, nana kudden.....
Citera
2010-05-01, 00:38
Medlem
Citat:
Blir du superbra på kvantmek kan du med lite tur se fram emot en fet lektorslön Vill du tjäna pengar ska du syssla med tillämpad forsking där du kan ta patent och starta företag. Detta är väldigt bra att göra i Sverige eftersom forskarna själva äger rättigheterna till sina resultat här. Tror inte du behöver nån avancerad kvantmekanik för detta.

Okej, är kvantmekanik det svåraste på högskolan, då?
Citera
2010-05-01, 00:40
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Inte äns inom fysiken. Kvantmekanik är från första halvan av 1900-talet. Kvantfältteorin är nyare och betydligt svårare.
Citera
2010-05-01, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Inte äns inom fysiken. Kvantmekanik är från första halvan av 1900-talet. Kvantfältteorin är nyare och betydligt svårare.

Låter väldigt intressant, men vad har man egentligen för nytta av den i framtiden? Säkert väldigt lite om man exempelvis ska bli pilot, advokat, affärsman etc.
Citera
2010-05-01, 00:45
Medlem
Citat:

Ursäkta att jag inflikar här, men jag tycker du låter lite förvirrad. Vad är det egentligen du vill? Vad är ditt livsmål? Läsa det svåraste som går att läsa? Tjäna så mycket pengar som möjligt? Lära sig det som går att läsa som låter svårast och imponerar mest?
Citera
2010-05-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Ursäkta att jag inflikar här, men jag tycker du låter lite förvirrad. Vad är det egentligen du vill? Vad är ditt livsmål? Läsa det svåraste som går att läsa? Tjäna så mycket pengar som möjligt? Lära sig det som går att läsa som låter svårast och imponerar mest?

Mitt mål i livet är ju självfallet att studera, skaffa ett trevligt jobb & bli riktigt framgångsrik. Sen tycker jag också det är intressant med de svåra ämnena.
Citera
2010-05-01, 00:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Låter väldigt intressant, men vad har man egentligen för nytta av den i framtiden? Säkert väldigt lite om man exempelvis ska bli pilot, advokat, affärsman etc.

Som affärsman kan det vara bra att ha koll på brownisk rörelse, används mycket inom ekonomi. Utöver det har du ingen användning för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in