2006-12-30, 10:54
Medlem
Jag surfade in på DN.se alldeles nyss och möts av bilden med maskerade män som lägger snaran runt halsen på en fjättrad Saddam, och läser George Bushs kommentar om att det är en milstolpe i Iraks demokratisering... jag kan inte låta bli att tänka, skall inte västliga demokratier vara självuttalat bättre än diktaturer likt Saddams? Ändå har vi inte lyckats komma bort från dödsstraffet. Dödsstraff hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.

Ett klart bättre och värre straff, vore att ha honom i en fängelsehåla resten av livet.
Citera
2006-12-30, 10:58
Medlem
Guinnesss avatar
Jag tycker att det är rätt att Saddam Hussein avrättas. Jag anser dock att det är fel att det är USA som står bakom avrättningen. De brott som Saddam har gjort sig skyldig till har även USA gjort sig skyldiga till, fast i mycket större utsträckning.
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Nej, men ett fängelsestraff hindrar personen från att begå fler brott under tiden han sitter inlåst i alla fall.
Om du låter avrätta en person så kan han aldrig någonsin begå fler brott, dessutom så är dödsstraffet en mindre kostsam "metod" än fängelsestraffet.
Citera
2006-12-30, 10:59
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Visst, jag är USA-vän och gillar deras utrikespolitik men jag är helt emot dödsstraff oavsett gärning.
Alla ska ha rätt att kunna ångra sig.
Saddam skulle ha suttit inlåst resten av sitt liv, inte blivit mördad, inte blivit offer för samma metoder som han blev dömd för så att säga.

När jag såg bilderna så tyckte jag faktiskt synd om honom. Det syns att han är rädd, mycket rädd. Nu får han samma behandling som han själv har givit många andra.
Men vem vet, han kanske uppriktigt ångrar sig? Eller han kanske skulle ångra sig i framtiden. Men nu får vi aldrig veta för nu har västvärlden använt sig av exakt samma barabariska och medeltida straff som den islamiska världen. Fy fan säger jag!
Citera
2006-12-30, 10:59
Medlem
Fulfittans avatar
RÄTT!!! :tease:

:character56:

Den som säger att dödsstraff inte hör hemma i demokratier är för övrigt en idiot.
Citera
2006-12-30, 11:04
Medlem
Elin.As avatar
hängningen filmad med mobil

*raderad*
Citera
2006-12-30, 11:08
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
och läser George Bushs kommentar om att det är en milstolpe i Iraks demokratisering...

Borde inte Bush själv bli avrättad isåfall? Med tanke på hur många han har dödat.
Citera
2006-12-30, 11:15
Medlem
järnfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Den som säger att dödsstraff inte hör hemma i demokratier är för övrigt en idiot.

Läge att slipa på debattstekniken?

Självklart är det bra att vi föregår med gott exempel och avrättar alla som inte tycker eller gör som vi. Det gör man i demokratier, det vet ju alla!
Citera
2006-12-30, 11:18
Medlem
rigormortis77s avatar
Naturligtvis fel. Varje tänkande individ förstår dödsstraffets oriktighet.
Citera
2006-12-30, 11:19
Medlem
Roger Acostas avatar
Dödsstraff borde inrättas i Sverige också.

Man får inte glömma att det är ingen som tvingar gärningsmännen till brott, det är helt frivilligt.

Begår man brott som leder till döden så har man själv valt.
Citera
2006-12-30, 11:22
Moderator
Humbugs avatar
Jag är principiellt emot dödstraff oavsett vem som dömd till det.
Att statuera exempel mot en mördare genom att begå exakt samma brott är minst lika ondskefullt.
Jag kanske förstå hatet mot Saddam. Tror att i stort sett samtliga normalt funtade personer känner hat mot honom. Men döden är en befriare snarare än ett straff.
Jag vill varken se honom eller Bush hängda. Jag vill se dem inlåsta i en mörk håla i tid och evighet!
Citera
2006-12-30, 11:22
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av järnfoten
Läge att slipa på debattstekniken?

Nej, du är inte värd ett mer uttömmande svar, helt enkelt.
Citera
2006-12-30, 11:26
Medlem
unikums avatar
Rätt.
Jag är för dödsstraff i vissa fall bl.a. folkmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in