Flashback bygger pepparkakshus!
2006-12-30, 03:30
Medlem
Jag har normalt sett inställningen att den s.k. mellandagsrean bara är rent båg och trams, men det går inte att förneka att vissa prylar från elgiganten och liknande, kan köpas till ett visst pris som julklapp och dagarna efter julafton ser man sedan hur de tappat X antal procent i reklambladet.

Nu till frågan. Jag fick en grej, som blev 25 procent billigare enligt elgiganten. Kan man knalla in och byta den under Öppet Köp, och sen helt enkelt köpa en ny likadan?
Jag har stor användning av prylen, men det känns så djävulskt irriterande bara att den dök i pris.
Om det som jag sa, funkar, känns det som att De Tre Jättarna (siba onoff elgiganten) skulle vara fulla av folk som gjorde så, i mellandagarna
Citera
2006-12-30, 13:24
Medlem
Självklart är det inga problem, men du behöver ju inte göra det provocerande. Du kan ju t.ex. ta tillgodokvitto/cash och sedan gå och handla dagen därpå eller lite senare på dagen...
Citera
2006-12-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Kan man knalla in och byta den under Öppet Köp, och sen helt enkelt köpa en ny likadan?
Ja, som nämnts här ovan ska det inte vara några problem. Men observera att öppet köp är något som är helt frivilligt från säljarens sida och ingen rätt man har som köpare. Det måste framgå av avtalet (kvittot i ditt fall) att du har möjlighet till öppet köp. Nu är det väl troligt att Elgiganten tillämpar det, men det är som sagt inte alls säkert att andra gör det.
Citera
2006-12-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodpecker
Självklart är det inga problem, men du behöver ju inte göra det provocerande.

Nej, det hade jag väl inte tänkt om jag skulle göra det över huvud taget.
Jag funderade mest över om inte detta var ett "problem" för kedjorna, så länge de lägger prissänkningen inom en 30dagarsperiod från den största julhandeln.

30 dagar = öppet köp
största julhandeln = gissningsvis 20-24 dec
Citera
2006-12-30, 13:33
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Jag har normalt sett inställningen att den s.k. mellandagsrean bara är rent båg och trams, men det går inte att förneka att vissa prylar från elgiganten och liknande, kan köpas till ett visst pris som julklapp och dagarna efter julafton ser man sedan hur de tappat X antal procent i reklambladet.

Nu till frågan. Jag fick en grej, som blev 25 procent billigare enligt elgiganten. Kan man knalla in och byta den under Öppet Köp, och sen helt enkelt köpa en ny likadan?
Jag har stor användning av prylen, men det känns så djävulskt irriterande bara att den dök i pris.
Om det som jag sa, funkar, känns det som att De Tre Jättarna (siba onoff elgiganten) skulle vara fulla av folk som gjorde så, i mellandagarna

Funkar hur fint som helst. Bara att köra på.

Har du slitit på din och kastat emballaget?

Köp en ny likadan vara och återlämna sen denna vara med ditt första kvitto.
Citera
2006-12-30, 14:53
Medlem
Du behöver inte ens byta varan. De flesta större kedjor tillämpar nämligen en 30-dagars prisgaranti. Denna garanti innebär att om butiken inom 30 dagar efter köpet sänker priset på varan behöver kunden bara visa upp sitt kvitto för att få mellanskillnaden tillbaka. Detta är något butikerna inte gör särskilt mycket reklam för.
Citera
2006-12-30, 15:01
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du behöver inte ens byta varan. De flesta större kedjor tillämpar nämligen en 30-dagars prisgaranti. Denna garanti innebär att om butiken inom 30 dagar efter köpet sänker priset på varan behöver kunden bara visa upp sitt kvitto för att få mellanskillnaden tillbaka. Detta är något butikerna inte gör särskilt mycket reklam för.

Har aldrig sett att det gäller butikens egna varor utan bara om man hittar
en likadan vara i en annan butik.
Citera
2006-12-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Har aldrig sett att det gäller butikens egna varor utan bara om man hittar
en likadan vara i en annan butik.

Var nyligen ett inslag i aktuellt eller rapport om denna garanti. Informationschefen på Expert uttalade sig om att de varit dåliga på att föra ut denna information till kunderna. Jag vet inte om alla de stora kedjorna tillämpar systemet men av inslaget att döma fick man intrycket att så var fallet.

Edit:

Kom på att lägsta-prisgarantierna brukar gälla i 30 dagar. Dvs hittar du en identisk vara i en annan butik inom 30 dagar från köptillfället får du mellanskillnaden tillbaka. Det vore naturligtvis absurt att inte låta denna prisgaranti även gälla för den egna butiken. Siba tillämpar till skillnad från Media Markt, El-giganten och OnOff inte någon prisgaranti överhuvudtaget.
Citera
2007-01-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Var nyligen ett inslag i aktuellt eller rapport om denna garanti. Informationschefen på Expert uttalade sig om att de varit dåliga på att föra ut denna information till kunderna. Jag vet inte om alla de stora kedjorna tillämpar systemet men av inslaget att döma fick man intrycket att så var fallet.

Liten uppdatering: kan meddela att detta åtminstone gäller för elgiganten. Var där i dag och frågade, och de jakade. Har man ett kvitto så får man mellanskillnaden, om sänkningen skett inom trettio dagar.
Citera
2007-01-04, 14:10
Medlem
ubersantas avatar
Jag har gjort så flera år. Gått tillbaka till en av de stora elektronikkedjorna, lämnat tillbaka pryl, fått pengarna tillbaka, gått direkt in till butiken och köpt exakt samma vara fast till kraftigt reducerat pris (ibland 50%).

Funkar hur bra som helst
Citera
2007-01-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Jag har gjort så flera år. Gått tillbaka till en av de stora elektronikkedjorna, lämnat tillbaka pryl, fått pengarna tillbaka, gått direkt in till butiken och köpt exakt samma vara fast till kraftigt reducerat pris (ibland 50%).

Funkar hur bra som helst

Och, som sagt, du har tagit med dig prylen i onödan eftersom det uppenbarligen räcker med att visa kvittot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in