2006-12-28, 23:06
Medlem
Jag skulle av lite olika anledningar vilja se ifall mina spermier fungerar. Mest på skoj. Är det möjligt att se spermier ifall man kletar på lite av satsen på ett sånt där glas, och sedan tittar på det i ett vanligt ljusmikroskop (sånt som finns i skolor osv, inget hight tech). Nu har jag inte nåt mikroskop, men det finns i skolan

Skulle man kunna se rörligheten på de små liven?
Citera
2006-12-28, 23:08
Bannlyst
Jag lyckades inte i alla fall ..
Citera
2006-12-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Jag skulle av lite olika anledningar vilja se ifall mina spermier fungerar. Mest på skoj. Är det möjligt att se spermier ifall man kletar på lite av satsen på ett sånt där glas, och sedan tittar på det i ett vanligt ljusmikroskop (sånt som finns i skolor osv, inget hight tech). Nu har jag inte nåt mikroskop, men det finns i skolan

Skulle man kunna se rörligheten på de små liven?
Visst kan du det. Spermier är inte så där himla jättesmå, ~200x förstoring borde räcka bra. Det känns ju till och med när de simmar inuti en, deras små svansar kittlar så skönt...
Citera
2006-12-28, 23:46
Medlem
raskenss avatar
finns en del mikroskopitips här: http://ask.metafilter.com/mefi/20996

Använd gärna ett faskontrastmikroskop, en del mikroskop kan man tillsätta en slags skuggmask över kondensorlinsen som gör att brytningsindexskillnader och strukturer framträder tydligare (dark field microscopy). 400-600x förstoring borde vara tillräckligt. Skulle gissa man kanske kan färga in preparatet också, metylenblått kanske?
Citera
2006-12-31, 00:38
Medlem
Pastor Franzs avatar
Men om du ska titta på dem i skolan, tänker du göra det på lektionstid? För vafasen säger du om läraren kommer och vill titta?
Citera
2007-01-02, 14:25
Medlem
Ralfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Men om du ska titta på dem i skolan, tänker du göra det på lektionstid? För vafasen säger du om läraren kommer och vill titta?

Säg att det är [insert valfri person]s saliv man tittar på
Citera
2012-11-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Säg att det är [insert valfri person]s saliv man tittar på

Hahaha!
Citera
2012-11-29, 17:54
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pchaos
Hahaha!

Någon som är lite seg på att förstå ett skämt?
Citera
2012-11-29, 18:16
Medlem
Det fungerar t.o.m. i ett sånt där plastigt barnmikroskop. Hittade ett på vinden som jag fick med i en Monster-prenumeration för många år sedan och provade att kleta lite, kan säga att det var full rulle på objektglaset.
Citera
2012-11-29, 22:44
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mösch
Det fungerar t.o.m. i ett sånt där plastigt barnmikroskop. Hittade ett på vinden som jag fick med i en Monster-prenumeration för många år sedan och provade att kleta lite, kan säga att det var full rulle på objektglaset.

Vad är det för zoom? Lyckades inte med 350x på min.
Citera
2012-11-30, 11:49
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Vad är det för zoom? Lyckades inte med 350x på min.

350x är förstoringen, inte zoom. Zoom betyder ju att du kan variera brännvidden/förstoringen.

Det skall gå utmärkt med 350x förstoring. Om det inte fungerar så beror det troligtvis på att objektet (sperman) ligger utanför objektivets fokuseringsområde. Kan du fokusera med mikroskopet, eller är den fast inställd? Kan du se andra saker skarpt med det?

Jag har ett äldre "leksaksmikroskop" av metall och 200x förstoring, och visst kan jag se mina besvansade vänner simma omkring. De är fortfarande väldigt små, så det är som att beskåda en myrstack från en meters avstånd, ungefär.

http://www.youtube.com/watch?v=HxZwuXpS15g

Det är inte min video.
Citera
2012-11-30, 17:44
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
350x är förstoringen, inte zoom. Zoom betyder ju att du kan variera brännvidden/förstoringen.

Det skall gå utmärkt med 350x förstoring. Om det inte fungerar så beror det troligtvis på att objektet (sperman) ligger utanför objektivets fokuseringsområde. Kan du fokusera med mikroskopet, eller är den fast inställd? Kan du se andra saker skarpt med det?

Jag har ett äldre "leksaksmikroskop" av metall och 200x förstoring, och visst kan jag se mina besvansade vänner simma omkring. De är fortfarande väldigt små, så det är som att beskåda en myrstack från en meters avstånd, ungefär.

http://www.youtube.com/watch?v=HxZwuXpS15g

Det är inte min video.

Det är en USB mikroskop och ja jag kan fokusera, jag kan se individuella små ögon på en skitliten bananfluga men inte mina spermier. Jag vet att jag har dem då jag har ungar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in