2006-12-27, 23:12
Medlem
Om man destillerar en blandning av vatten och alkoholer så vet jag att man inte kan få ut 100% alkohol, men varför kan man inte det? Har hört att det blandar sig med vatten och får en lägre kokpunkt eller något liknande och därför blir förorenat. Varför blir det som det blir, vad sker det för reaktion (om det nu gör det) eller har det med vätebindningar att göra?
Citera
2006-12-27, 23:23
Medlem
Nickels avatar
Vattnet dunstar, havet behöver inte koka för att man ska få regn
Citera
2006-12-27, 23:26
Medlem
rockets avatar
Vatten/etanol-blandningen har en azeotrop vid 95.6 mass-%. Vid denna koncentration är alltså förhållandet mellan etanol och vatten i gas och vätskefas detsamma. Följdaktligen kommer även kondensatet att ha samma sammansättning som den ursprungliga blandningen vid azeotropen.

Mer läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Azeotrope
http://www.chemguide.co.uk/physical/.../nonideal.html
Citera
2006-12-27, 23:56
Medlem
wääuus avatar
Vatten/etanol i blandningen som rocket skrev kokar helt enkelt vid en lägre temperatur än vad ren etanol gör, skulle man nog kunna säga.
Citera
2006-12-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Vatten/etanol i blandningen som rocket skrev kokar helt enkelt vid en lägre temperatur än vad ren etanol gör, skulle man nog kunna säga.

Ok och det beror på det som rocket skrev också?
Citera
2006-12-28, 02:03
Medlem
West-ens avatar
Man kan förenklat också säga att om du har 100% etanol under tryck och tar ut den i luften så suger den upp vatten tills den blir 95,6%.
Citera
2006-12-28, 23:59
Medlem
raskenss avatar
Har för mig att 99.5% etanol för spektroskopi, så destilleras det hela med bensen tillsatt för att förskjuta azeotropiska punkten så att jämviktspunkten hamnar närmare 100%. Kan ha fel men tror jag hört detta vid något tillfälle på nån kemikurs för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in