Om man destillerar en blandning av vatten och alkoholer så vet jag att man inte kan få ut 100% alkohol, men varför kan man inte det? Har hört att det blandar sig med vatten och får en lägre kokpunkt eller något liknande och därför blir förorenat. Varför blir det som det blir, vad sker det för reaktion (om det nu gör det) eller har det med vätebindningar att göra?
Vatten/etanol-blandningen har en azeotrop vid 95.6 mass-%. Vid denna koncentration är alltså förhållandet mellan etanol och vatten i gas och vätskefas detsamma. Följdaktligen kommer även kondensatet att ha samma sammansättning som den ursprungliga blandningen vid azeotropen.
Har för mig att 99.5% etanol för spektroskopi, så destilleras det hela med bensen tillsatt för att förskjuta azeotropiska punkten så att jämviktspunkten hamnar närmare 100%. Kan ha fel men tror jag hört detta vid något tillfälle på nån kemikurs för länge sen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!