2006-12-27, 22:30
Medlem
skinner5000s avatar
Håller på att planera mitt hus och nu har jag kommit till köket. Vet hur det ska se ut, men har ingen aning om vad jag ska ha för vitvaror.

Husfirman har avtal med diverse leverantörer och det jag har kommit fram till är att köpa alla vitvaror från Miele, Elektrolux eller Bosch. Idag har jag allt förutom tvättmaskin från Elektrolux och det fungerar väll ok.

Någon som har erfarenhet av Bosch? Hur är deras vitvaror, är det något att ha? Hur är Miele? Är det något att ha? Eller ska man satsa på Elektrolux?

Det ska tilläggas att det skiljer bara några tusenlappar mellan dom olika paketen så priset kvittar. Det jag är ute efter är kvalitén på märkena, hur deras produkter brukar fungera osv. Funktioner och finesser är också ungefär den samma mellan paketen.

Edit: Självklart kan man plocka ihop egna lösning eller köpa huset utan vitvaror och skaffa det på egen hand. Men det blir dyrare.
Citera
2006-12-27, 23:03
Medlem
D69s avatar
När vi byggde hus för drygt sex år sen så var det Siemens (som är/var samma tillverkare som Bosch) som var standard i huset. Enl. en som vi pratade med då var Siemens bara skit, dålig kvalité på prylarna som var byggda i låglöneländer. Så vi valde Husqvarna (som ju är samma företag som Elektrolux) i stället. Har väl funkat OK, haft problem med knappsatsen på diskmaskinen (kostade 750:- att köpa, den kunde jag byta själv) samt en tempgivare i kylskåpet (kostade 1200:- att låta ett proffs byta). Vi köpte rostfria prylar och på den tiden så var det bara dom allra dyraste grejjerna som gick att få i rostfritt. Så sammantaget så kan jag nog ändå vara ganska nöjd med Husqvarna.

Miele har jag inte så mycket erfarenhet av mer än att nästan alla tvättmaskiner/torktumlare jag stött på i hyreslägenheter jag bott i över åren har varit Miele. En kompis har en Miele diskmaskin som enl. honom funkat utmärkt, den är mycket tystare än min, fast det bara är ett år yngre modell. (Tysta vitvaror är ju speciellt viktigt om man har öppen planlösning).

Hade jag byggt hus idag hade jag kollat upp Miele ordentligt.
Citera
2006-12-27, 23:21
Medlem
skinner5000s avatar
Jo planlösningen är väldigt öppen då kök, matrum och vardagsrum iprincip bara är ett ända jättestort rum.

Just nu lutar det åt Miele ändå men jag har inte alls bestämt mig. Ljudnivån mellan produkterna är nog inte så stor tror jag. Utvecklingsnivån på produkterna är nog ungefärd den samma. Skillnaderna tror jag ligger i småfinesser, design och kvalité. Ungefär som när du köper en bil idag.
Citera
2006-12-27, 23:59
Medlem
Hypokondrias avatar
Gaggenau är ju aldrig fel, dyrt men snyggt & praktiskt.
Citera
2006-12-28, 00:05
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Gaggenau är ju aldrig fel, dyrt men snyggt & praktiskt.
Otroligt stilrent och snyggt måste jag säga, vissa produkter var ju rent ut sagt vakra. Men dyrt verkar det verkligen vara. Är nog inte villig att betala så mycket för vitvaror är jag rädd för.
Citera
2006-12-28, 00:09
Medlem
grens avatar
Jag såg på något konsumentprogram för några år sedan (Plus kanske?) om skillnaden på Elektrolux och Elektrolux (t ex). Vissa var billiga men hade ett aggregat (eller vad det heter) till både kyl och frys. En visuelt identisk kopia kostade flera tusen extra, men hade två agg istället och det var vad som rekommenderades. De med ett agg kom från Kina eller något annat låglöneland, de från Sverige var märkta med svensk logo på baksidan och hade då naturligtvis två agg.

Kanske hjälper dig lite på vägen.
Citera
2006-12-28, 09:45
Medlem
mkggas avatar
Det bästa man kan göra är att jämföra massor av olika vitvaror och bilda sig en uppfattning om vad varje märke har att erbjuda. Vissa leverantörer har bättre energisnålhet, vissa har mer praktisk inredning i kylen och ytterligare andra har diskmaskiner med automatiskt översvämningsskydd som standard. Sedan får du väl lägga ihop allt positivt och negativt och se vilket märke som mest motsvarar dina förväntningar på samtliga vitvaror.

Vad gäller Miele har det väl länge varit lite av flaggskeppet inom vitvaror. Miele och AEG brukar oftast ligga lite högre i pris, sedan kommer Elektrolux, Elektrohelios+Bosch+Husqvarna+Siemens och sist Gorenje och liknanade uppstickare - som trots detta gör rätt hyfsade vitvaror vad jag har förstått. Det var några år sedan jag sist var i vitvarusvängen, men så här såg det ut då i alla fall. Jag tror inte så mycket har ändrats
Citera
2006-12-28, 16:57
Moderator
Tystnads avatar
Jobbat mycket med electrolux produkter ,främst deras s.k "bygg produkter" alltså bulk varor som tas fram i stort antal och installeras i hyreshus.

Min erfarenhet är att man har (haft) stora problem med plast detaljer av undermåligt snitt ,tex på spisar :ungslucke handtag ,barnspärr ,ugnsvred,ugnslister.
Blivit bättre på senare modeller tycker jag.

Kyl/Frysar : Dåliga dörrlister som går sönder i förtid ,dålig kvalite på dem första generationens miljövänliga kompressorer ,går sönder i förtid (mycket dyrt att byta)."Kromade" inredningsgaller som rostar! ,Dörrhyllor av undermålig plast som går sönder titt som tätt.
Kanske har kvaliten blivit bättre på senare modeller ,tror dock inte detta

Tvättmaskiner-Torktumlare: Dålig kvalite ,tex trumma (yttertrumma )av plast! var förr av rostfritt stål .Har varit med om många trummlager haverier på dylika maskiner. Mycket plast detaljer, dåliga luckpackningar ,maskinerna har en tendens att mögla lätt invändigt
Deras maskiner är prisvärda om man inte tvättar för ofta ,läs sliter för hårt på maskinerna.Tvättar man max en ggr i veckan lär dem kanske hålla i 15 år annars lär dem bli högst 10 år om ens det.

Diskmaskiner(Bulkmaskiner): Dålig kvalite rakt igenom ,plast-plast!! högljudda ,blir under inga omständigheter 10 år!

Cylinda gör helt klart mycket bättre tvättmaskiner och torktumlare ,kvalitetsmässigt.
Deras "Bulk" kylskåp ger jag inte mycket för nästan sämre kvalite än Elux.skåpen! varit med om termostat(elektronikenhet) haveri på otaliga skåp ,som inte är mer än 3-4 år! ,plasthandtag som går sönder titt som tätt ,kompressorhaverier har varit många redan ,visserligen gått inom garanti tiden på 2 år ,men detta verka oroväckande inför framtiden,(kommer övriga skåp ha lika hög kompressorfel frekvens?)

Cylinda diskmaskin ,ger jag dock gott betyg ,verkar vara bra kvalite,robust

ett tips: oavsett vad du köper ,köp ALDRIG en kyl/fys med enbart EN kompressor = Rena skräpet ,håller aldrig länge ,svårt reglera kylan både i kyldel och frys del.
Citera
2006-12-28, 23:16
Medlem
Piglets avatar
Kan bara hålla med föregående talare och rekommendera Cylinda....
Kanske inte världens sexigaste grejer men fan så bra.
Har nu satt in Cylindagrejer i hela köket och är toknöjd.
Citera
2006-12-28, 23:24
Medlem
BalleKalles avatar
Jag har Bosch spis/disk/kyl/frys och jag är helnöjd.
Tyckte jag fick jättebra grejor till vettiga pengar. (Elon)

I och med att du har en öppen planlösning skall du få ett tipps:
Köp en tystgående diskmaskin !

Den vi köpte är nästan knäpptyst och värd varje krona!
Citera
2006-12-29, 01:16
Medlem
Plt Comdrs avatar
Har just bytt rubbet i mitt hus och har fått en rätt bra insikt om vad som är bra.

Varmvattenberedare: Finska rostfria ska vara bäst.
Tvättmaskin/torktumlare: Miele
Diskmaskin: Miele och Cylinda
Spis: Electrolux

Hade tyvärr inte råd med Miele själv men såg hur försäljare, tekniker och reparatörer fick något vått i ögonen då de pratade om märket.

När det gäller Bosch så ska man passa sig för de spansktillverkade då de är klart sämre än de som görs i t ex Tyskland. Samma modell kan tillverkas i flera länder.
Citera
2006-12-29, 14:25
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
När det gäller Bosch så ska man passa sig för de spansktillverkade då de är klart sämre än de som görs i t ex Tyskland. Samma modell kan tillverkas i flera länder.
Har hört samma sak jag med. När man ska köpa vitvaror från Bosch och Siemens så är det bra kvalité om dom bara är byggda i Tyskland. Deras produkter byggda i Rumänien, Portugal osv håller inte alls samma kvalité.

Läst lite på andra forum och alla är eniga om att Miele är överlägsna på diskmaskinsfronten och det verkar ju som att dom gör resten av vitvarorna bra också.

Pratade lite med en på husfirman nu och hon sade att jag mycket väl kan få ganska bra pris om jag väljer olika produkter. Hon jag pratade med föreslog att jag skulle köra Miele på allt förutom på hällen, ugnen och spisfläkten där man tar Elektrolux. När det gäller tvättmasin och torktumlare så är Cylinda standard och det verkar ju som att det är bra grejer så det byter jag inte ut.

Skulle få ett prisförslag på lite olika vitvarupaket i nästa vecka så jag väntar spänt tills dess.

Nu kommer nästa fråga. Någon som vet något om Nibe? Det sitter nämligen en varmvattenberedare från Nibe i huset som standard.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in