2006-12-29, 15:08
Medlem
Zabanas avatar
Det stämmer att Bosch/Siemens snikprogram är tillverkade i östeuropa. Numera så har väl även polackerna tagit över bla disk och tvättmaskinstillverkningen för AEG ochså som ingår i Elux-koncernen. Tidigare så valde Miele att producera alla komponenter i egen regi,men det är nu till viss del outsourcat där har man lagt en del på lego.

Allt är väl till viss del relativt. Bosch har dock 5 års garanti på sina produkter ut till fastighetsbolagen vilket normalt är 2 för övriga fabrikat.

Skall du flasha så skall du satsa på Alpes-Inox eller De Dietrich men det gräver i plånboken
Citera
2006-12-29, 17:57
Medlem
D69s avatar
När det gäller vv-beredare så har vi en frånluftvärmepump med vv-beredare (och vattenburen värme) från IVT. Har haft 6 fel på lika många år, kompressorn, utetempgivare, förångare, knappsats mm har pajat.

Min granne som byggde samtidigt har samma modell och har haft nästan lika många fel (dessutom samma fel), så det är inte så att jag har haft otur och fått ett måndagsexemplar. Så jag brukar varna alla jag känner som skall bygga för IVT.
Citera
2006-12-30, 01:34
Medlem
smiffens avatar
Jag bytte kök i våras och satte in vitvaror från Electrolux/AEG, vissa är jag jättenöjd med, andra mindre, om du är intresserad så kan jag specificera mera.
Citera
2006-12-30, 17:25
Medlem
Ho0aXs avatar
Miele.

Finns inga fler märkestrogna kunder än Mielefolket.

Och det finns en anledning till de, helt klart.

Jag jobbar som vitvaruinstallatör
Står det 6 st maskiner från Miele på kajen på morgonen
Så kommer de tillbaka minst 5 gammla Miele maskiner(Bortforslingar)

Dom ligger på andra plats över märkestrogna kunder är faktiskt Cylindafolket..

Medans de finns en hel drös förvirrade stackare som håller på att hoppa mellan UPO,Siemens,BOSCH osv.
Citera
2006-12-30, 18:16
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smiffen
Jag bytte kök i våras och satte in vitvaror från Electrolux/AEG, vissa är jag jättenöjd med, andra mindre, om du är intresserad så kan jag specificera mera.
Ja gärna. Vilka maskiner är du inte nöjda med och varför?
Citera
2007-01-05, 16:50
Medlem
smiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Ja gärna. Vilka maskiner är du inte nöjda med och varför?
Ursäkta mig så mycket att jag inte svarat tidigare

Följande vitvaror har jag alltså inhandlat:

KYL/FRYS Electrolux ERB4X rostfritt och antiprint. Mycket bra, tystgående, energiklass a+, antiprintytan är kanon, det blir absolut inga fingeravtryck.
Enda nackdelen är väl att frydelen är för liten, men kyldelen är ju i gengäld större..

INBYGGNADSUGN Electrolux 5625x Varmluftsugn, funkar även den bra, framförallt varmluften, inga problem alls att köra två saker samtidigt, båda får samma färg, blir klara lika fort osv.

GLASKERAMIKHÄLL AEG FM 6520 KAN, inbyggnad, jävligt snygg design men ett h...ete att rengöra och att hålla ren. Den är även ganska seg vilket iof kan bero på att jag kopplat in den på 220v, går även att koppla den på 380v vilket kanske ökar effekten. (det går att koppla den både på 220 och 380)

GASOLHÄLL AEG FM 4360 GAN i samma serie. Denna däremot är bra, lättstartad, bra reglage och hyfsad effekt. Likadana finns även i HUSQVARNAS sortiment.

DISKMASKIN AEG F 84 VI, oxå denna inbyggnad, Funkar bra, går tyst och har ett snabbdiskprogram på 30 min som faktiskt oftast diskar rent! Den är dock bara 40cm bred men det finns säkert motsvarande i 60cm.

Jag gav 35322:- för detta på ELECTROLUX HOME med lite rabatt eftersom jag även köpte resten av köket där och det var sammantaget väl använda pengar, skulle dock hellre köpt induktionshällen i ovan nämnda serie men den var tyvärr för bred.

Hoppas det är till nån hjälp
Citera
2012-05-11, 20:31
Medlem
Kan intyga att Siemens bara är skit! Ett kylskåp som enbart funkar för kött och fisk, inte för grönsaker för dom fryser fast. Frukt kan man absolut inte ha i "Vegetables & Fruit"-boxen. Halva kylen tas upp av denna box plus en för "Meat & Fish", så det finns inget vettigt utrymme för normal mat kvar. Ett stort ställ för drickaflaskor finns förstås, om man nu lever på läskedrycker. I dörren ett tvådelat fack där man kanske ska ha ett margarinpaket och ett smörpaket? Det finns flytande margarin nu, Siemens, och vegetarianer.
Citera
2012-05-11, 23:24
Medlem
Kul att du drar upp en fem år gammal tråd för att säga det...
Citera
2012-05-12, 00:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag röstar för Miele... det är dyrare men oftast mycket bättre.

Vad man inte ska köpa är gaggenau och likande. Det är samma grejer som bosch/siemens men MYCKET dyrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in