• 1
  • 2
2006-12-27, 16:29
Medlem
Hittade den här beskrivningen på hemnet (en etta i Stockholm):

"En lättmöblerad 1:a på eftersökt adress ett stenkast från Stureplans puls. Fiskbensparkett samt fräscht kök och badrum. Dubbla inbyggda garderober. Oäkta förening med mycket låga avgift. Stambytt samt i övrigt välskött fastighet."

Månadsavgiften var bara 300 spänn ungefär. Vad är en "oäkta förening"?
Citera
2006-12-27, 16:42
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Hittade den här beskrivningen på hemnet (en etta i Stockholm):

"En lättmöblerad 1:a på eftersökt adress ett stenkast från Stureplans puls. Fiskbensparkett samt fräscht kök och badrum. Dubbla inbyggda garderober. Oäkta förening med mycket låga avgift. Stambytt samt i övrigt välskött fastighet."

Månadsavgiften var bara 300 spänn ungefär. Vad är en "oäkta förening"?

Beskattning av en äkta förening

En äkta bostadsrättsförening beskattas enligt en schablonmetod. Vid beräkningen av skattesatsen används fastighetens taxeringsvärde som grund.

Särskilda regler gäller också för beskattning av medlemmar/bostadsrättshavare i en äkta förening.

Beskattning av en oäkta förening

En oäkta förening beskattas enligt de grunder som gäller för aktiebolag och aktieägare. Beskattningen ska då ske enligt 24 § Kommunalskattelagen (KL), vilket innebär att

- samtliga intäkter blir skattepliktiga.

- samtliga kostnader blir avdragsgilla (fastighetsskatt, reparationer, löner, värdeminskning m.m.).

- föreningen kan göra avsättningar till periodiseringsfond.

- föreningen betalar 28 % skatt på en eventuell vinst.

Vid jämförelsen mellan lokaler och bostäder (enligt RSV:s rekommendation) tilldelades lägenheterna avsedda för boende ett uppskattat marknadsmässigt hyresvärde (alternativt bruksvärde). Detta värde ligger vanligtvis på en mycket högre nivå än vad de faktiska årsavgifterna i föreningen gör.

Föreningen uttagsbeskattas för "mellanskillnaden", mellan den tilldelade jämförelsehyran och de faktiska årsavgifterna, enligt reglerna i 22 § anv 1 KL. Skattesatsen är 28 %.
Citera
2006-12-27, 17:22
Medlem
Oh! Jag tackar och bockar, utmärkt informativt svar.
Citera
2006-12-27, 17:53
Medlem
Mulas avatar
Kan tillägga att en förening klassas som oäkta om taxeringsvärdet för bostadsdelen understiger 60% av det totala taxeringsvärdet för fastigheten.

Jag skulle nog läsa på ordentligt innan jag köper in mig i en oäkta förening så jag är fullt medveten om nack/fördelar.
Lite mer finns tex här:
http://www.fastighetsmaklarna.se/fas...ning_av_medlem
Citera
2006-12-27, 18:00
Medlem
Vad gäller beskattningen av en äkta bostadsrättsföreningen så är den nu borttagen. Föreningen betalar enbart fastighetsskatt och inte inkomstskatt (dvs. den så kallade schablonbeskattningen).

Sedan tror jag även att det är andra regler vad gäller uppskjuten skatt vid försäljning om man äger en BR i en oäkta förening, men jag är inte helt säker.
Citera
2006-12-27, 19:09
Bannlyst
Oäkta Bostasrätt Skitbra/Bäst

om Du köper en lägenhet för resten av livet - som aldrig skall säljas & alltid gå i arv.

Oäkta är &så skitbra/bäst om priserna på den aldrig ökar.
Citera
2006-12-28, 01:24
Medlem
Du kan inte rulla in ev reavinstskatt vid köp och du kan inte rulla vidare ev reavinstskatt vid försäljning, utan du beskattas direkt och betalar in till staten.

Du betalar även skatt på ett förmånsvärde på ditt boende, dvs din avgift på 300 jämförs med schabloneserad hyra från allmännyttan. Skillnaden beräknas plus ett par andra faktoera (läs på rsv.se).

Iom att det är en oäkta förening så är det troligt att de kan sälja lägenheten till företag, oftast är det dyrt att buda mot företag...
Citera
2006-12-28, 12:24
Bannlyst
Zubzero

Du sa det på ett annat sätt - men det är de oäkta föreningarna med mycket butiker & kontor i bästa affärslägena som har de lägsta månadsavgifterna - i vissa fall 0 kr/mån!!!
Citera
2007-10-14, 00:37
Medlem
Pendeltågs avatar
Jag lyfter denna tråd då jag ahde tänkt skapa en liknande själv, men med sökfunktionens hjälp så slapp jag. Antar att lägenheter i oäkta föreningar kommer bli något attraktivare efter årsskiftet eftersom man då kommer bli tvungen att betala ränta på sitt uppskov.

Har för migjag läst i vissa annonser att lägenheten i en oäkta förening ej är belåningsbar, stämmer det?
Citera
2007-10-14, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Jag lyfter denna tråd då jag ahde tänkt skapa en liknande själv, men med sökfunktionens hjälp så slapp jag. Antar att lägenheter i oäkta föreningar kommer bli något attraktivare efter årsskiftet eftersom man då kommer bli tvungen att betala ränta på sitt uppskov.

Har för migjag läst i vissa annonser att lägenheten i en oäkta förening ej är belåningsbar, stämmer det?

OM nu förslaget med förändrade regler för uppskov/reavinst av riksdagen så kommer det teoretiskt bli relativt mer attraktivt med oäkta föreningar. Detta just för att nyttan med att rulla vidare skatten blir nära 0 och att differansen på skatteuttaget går från 10% till 8% (oäkta 30%, äkta från 20 till föreslagna 22%)

Bostadsföreningar jmf med bostadsRÄTTsföreningar kan vara svårare att få lån för. Andelslägenheter är i princip omöjliga att få låna pengar till.
Citera
2008-11-06, 19:52
Medlem
biljons avatar
Lyfter denna tråd då jag ska köpa en andel i en oäkta förening
Min blivande lägenhet har en avgift på 2200 kr men marknadshyran ligger på ca 7000 kr, hur mycket kommer jag att få betala i skatt?
Priset för lägenheten ligger på 4,8 miljoner, vad finns det för lättnader?
Jag har varit på två banker men ingen har kunnat räkna ut detta åt mig. Ska till skatteverket imorgon och se om dom har klarare besked (troligtvis inte).
Citera
2008-11-06, 23:55
Medlem
edit: nu blev jag själv ännu mer förrvirrad. Köp en äkta istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in