2006-12-26, 22:27
Medlem
Antejohs avatar
Hej!

Gjorde en fin vinst idag på V75 och jag tänkte att jag skulle spara ca 20 000:- men vet inte riktigt vart jag ska placera dom. Jag vill inte bara ha pengarna på banken utan jag vill att de ska växa...

Vill inte riskera pengarna allt för mycket utan det ska vara hyfsat säkert. Hade tänkt att använda pengarna när det är dags att plugga vidare. Om 1-2 år då ungefär...

Ngn som har ngt bra tips på vad man ska satsa sina pengar på, är det fonder som gäller eller vad säger ni?

Tacksam för svar!

//Antejoh
Citera
2006-12-27, 02:45
Medlem
Roger Pontares avatar
20.000 är ju ingen jättesumma och kanske svårt att få den att växa, jag skulle välja nån "högriskfond" som kanske Indien eller Östeuropa, eventuellt Ryssland för att försöka tjäna så mycket som möjligt. Kolla vilka fonder som går bra på www.morningstar.se och bestäm dig därefter vad som passar dig bäst.
Citera
2006-12-27, 08:39
Medlem
Om du tänker använda pengarna om 1-2 år skall du inte placera dom i aktier överhuvudtaget. Såvida du inte är beredd att riskera att ditt kapital minskar i värde. Risken är mycket hög att börsen vänder ned något inom något år eller två.
Citera
2006-12-27, 08:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om du tänker använda pengarna om 1-2 år skall du inte placera dom i aktier överhuvudtaget. Såvida du inte är beredd att riskera att ditt kapital minskar i värde. Risken är mycket hög att börsen vänder ned något inom något år eller två.
Något år eller två... Jag tror snarare det kommer betydligt tidigare än så. Börserna i världen handlas idag på ATH och alla framtida positiva utfall är diskonterade. Den minsta lilla motgång och alla börjar ta hem sina vinster med kraftiga kursfall som följd. 2006 har ju varit ett extremt bra år, de flesta har väl 30-40% uppgång att gotta sig åt...
Citera
2006-12-27, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Något år eller två... Jag tror snarare det kommer betydligt tidigare än så. Börserna i världen handlas idag på ATH och alla framtida positiva utfall är diskonterade. Den minsta lilla motgång och alla börjar ta hem sina vinster med kraftiga kursfall som följd. 2006 har ju varit ett extremt bra år, de flesta har väl 30-40% uppgång att gotta sig åt...

Det kan du ha rätt i. Hursomhelst ville killen använda sina pengar inom ett år eller två, och det är egentligen en för kort placeringshorisont för aktier generellt om man inte vill riskera sitt kapital.
Citera
2006-12-27, 10:16
Medlem
Antejohs avatar
Tackar för svaren. Jo det är väl så som ni säger att det är lite för lite tid att satsa på fonder eller så. Och jag känner inte för att riskera dom alltför mycket heller..Rysslandsfonden är väl iofs i kategori 6 om jag inte minns helt fel. Hade en summa i den fonden för ngt år sedan...

// Antejoh
Citera
2006-12-27, 11:03
Medlem
Belåning.

20.000SEK ger dig en köpkraft på 100.000 vid belåning om 80%.
Köper du aktier för 100.000 och får en uppgång på 10% så har du alltså gjort en förtjänst på 50% från din insats.
Citera
2006-12-27, 12:06
Medlem
Veyrons avatar
Kan bara tänka mig en sak - XACT Bear.
Citera
2006-12-27, 12:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillipekka
Köper du aktier för 100.000 och får en uppgång på 10% så har du alltså gjort en förtjänst på 50% från din insats.

Vilken miniräknare använde du för att komma fram till det
Citera
2006-12-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillipekka

Du menar alltså på fullaste allvar att en kille som har ett sparkapital på 20k, som han vill ha intakt när han skall börja studera om ett år, skall använda sina 20k för att låna ytterligare 80k och köpa aktier för allt!? Du är tamejfan inte riktigt klok i så fall.
Citera
2006-12-27, 16:05
Medlem
Om du vet var du tänker plugga någonstans så kanske det kunde vara en slug idé att använda pengarna som kontantinsats för att köpa en bostadsrätt på din framtida studieort? Om du inte tänker bo där på en gång så kanske du kan hyra ut den under en begränsad period.

Om din horisont är 1-2 år bör du inte sätta pengarna i aktier eller aktiefonder. Sätt pengarna på ett sparkonto i Svea Direkt (f.n. 3,6%) eller i en räntefond som t.ex. Moderna Fonders "Sverige Ränta".
Citera
2006-12-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du menar alltså på fullaste allvar att en kille som har ett sparkapital på 20k, som han vill ha intakt när han skall börja studera om ett år, skall använda sina 20k för att låna ytterligare 80k och köpa aktier för allt!? Du är tamejfan inte riktigt klok i så fall.

Ja, detta menar jag på fullaste allvar. Folk måste få upp ögonen för belåningens fantastiska möjligheter.

Detta förutsätter självklart att killen vet vad han sysslar med.
Det finns ingen som hälst garanti för att hans 20K förblir intakt om han sätter dem i fonder som tidigare talare föreslagit.

Självklart inser jag att detta vore extremt risktagande. Men vad jag förstått så vill han exponera sig mot en god avkastning och då är belåning de facto det bästa. Vill man inte ta risken så får man gå till banken.

20.000SEK kommer man ändå inte långt med nu för tiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in