2015-12-27, 01:23
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
du kan ju alltid dra i några extra skruv i den du har , tar inte lång tid , med spik blir de rangliga fort då det rör på sej vid avfyrning

Fast det är ju MDF och redan tre spik på varje sida, så platsen för en skruv är ganska knapp. Klarar den en avfyrning eller spikarna kan hoppa ur redan då?
Citera
2015-12-27, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Fast det är ju MDF och redan tre spik på varje sida, så platsen för en skruv är ganska knapp. Klarar den en avfyrning eller spikarna kan hoppa ur redan då?
nja en avfyrning är nog ingen fara , trodde du hade fler av de kulorna
Citera
2015-12-27, 01:28
Medlem
Citat:
Nejdå, bitarna sitter bara exakt på sindorna av rören. Använder inte våld för att få ner det. Kan inte trycka alls på dom med fingrarna. Tänkte mer så att spikarna inte går ut av trycket så att skiten välter eller något. Detta är ett glasfiberrör, men när du säger deformeras, menar du då att man liksom inte ska trycka i det i ett mörsarrack hål?

Allt tryck borde gå nedåt så det är nog inga problem. Att det sitter tight spelar ingen roll så länge röret står plant på en fast botten/mark. Det har hänt att 4" mörsare som jag grävt ned en decimeter har sjunkit någon decimeter extra ned i lerig åkermark efter en avfyrning.

Jag antar att du har flera seriekopplade i samma rack? Annars spelar det ju ingen roll om racket spricker ur säkerhetssynpunkt, då konstbomben är långt upp i luften innan mörsaren hinner välta.

Edit: såg nu att det enbart var ett skott.
Citera
2015-12-27, 01:31
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
nja en avfyrning är nog ingen fara , trodde du hade fler av de kulorna

Haha, nja, en är gott nock som avslut Tänkte börja försiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kulkvarn
Jag antar att du har flera seriekopplade i samma rack? Annars spelar det ju ingen roll om racket spricker ur säkerhetssynpunkt, då konstbomben är långt upp i luften innan mörsaren hinner välta.

Nej, det är endast en "slot".

Finns det risk att kraften gör att den kan välta och ta med sig spikarna tror du och inte åka rakt upp eller händer det hela så fort så den borde dra iväg rakt uppåt även om spikarna påverkas?
Citera
2015-12-27, 01:34
Bannlyst
Citat:

Finns det risk att kraften gör att den kan välta och ta med sig spikarna tror du och inte åka rakt upp eller händer det hela så fort så den borde dra iväg rakt uppåt även om spikarna påverkas?
det är om du skjuter många efter varandra som racket kan bli glappt och rangligt med spik , med skruv så håller det stadigt länge
Citera
2015-12-27, 01:35
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
det är om du skjuter många efter varandra som racket kan bli glappt och rangligt med spik , med skruv så håller det stadigt länge

Jo, det kan jag däremot tänka mig. Så för min oneshottare borde det inte vara någon fara?
Citera
2015-12-27, 01:37
Bannlyst
Citat:
Jo, det kan jag däremot tänka mig. Så för min oneshottare borde det inte vara någon fara?
känns den bara stadig så är det nog ingen fara
Citera
2015-12-27, 01:43
Medlem
Citat:

Så länge den står mot fast underlag finns det inte en chans att konstbomben påverkas av rackets uppbyggnad. Racket är enbart till för att hålla röret upprätt. Du skulle lätt kunna ställa mörsaren direkt på plan mark och avfyra ett skott om saker som vind, djur och andra konstigheter som gör att mörsaren kan välta inte var faktorer att tänka på. Konstbomben går rakt upp oavsett men, mörsaren välter troligtvis långsamt efter uppskjutet. När mörsaren väl vält över är pjäsen redan 100m upp.

Det händer ofta att mina små 2" mörsare som jag bara trycker ner en centimeter i åkerns lera välter efter varje uppskjut, men pjäsen kommer alltid spikrakt uppåt.

Lycka till!
Senast redigerad av Kulkvarn 2015-12-27 kl. 01:46.
Citera
2015-12-27, 01:48
Bannlyst
Citat:
Så länge den står mot fast underlag finns det inte en chans att konstbomben påverkas av rackets uppbyggnad. Racket är enbart till för att hålla röret upprätt. Du skulle lätt kunna ställa mörsaren direkt på plan mark och avfyra ett skott om saker som vind, djur och andra konstigheter som gör att mörsaren kan välta inte var faktorer att tänka på. Konstbomben går rakt upp oavsett men, mörsaren välter troligtvis långsamt efter uppskjutet. När mörsaren väl vält över är pjäsen redan 100m upp

Lycka till!
gäller detta vinklade mörsare i ett rack också ?, har ett par sådana 6 pack som lever sitt eget liv efter några laddningar
Citera
2015-12-27, 01:48
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
känns den bara stadig så är det nog ingen fara

Den är stadig som fan

Citat:
Så länge den står mot fast underlag finns det inte en chans att konstbomben påverkas av rackets uppbyggnad. Racket är enbart till för att hålla röret upprätt. Du skulle lätt kunna ställa mörsaren direkt på plan mark och avfyra ett skott om saker som vind, djur och andra konstigheter som gör att mörsaren kan välta inte var faktorer att tänka på. Konstbomben går rakt upp oavsett men, mörsaren välter troligtvis långsamt efter uppskjutet. När mörsaren väl vält över är pjäsen redan 100m upp

Lycka till!

Jo, såklart. Bäst att fråga lite extra. Ska bara se så den är plan mot bottenplattan med. Men det borde den vara.
Citera
2015-12-27, 02:04
Medlem
Citat:
gäller detta vinklade mörsare i ett rack också ?, har ett par sådana 6 pack som lever sitt eget liv efter några laddningar

Syftade på hans engångs-uppskjutning där det inte spelar någon roll om racket slits ut. Det är klart att viss del av energin från liftet går i sidled och sliter på racket, men denna kraft är extremt liten jämfört med kraften som hamnar på pjäsen och den kraft som trycker mörsaren nedåt.
Citera
2015-12-27, 02:07
Medlem
Citat:
Zambaskott gör iallafall och vissa versioner av Sveas. Man vill ju ha dragoneggs. Köpte lite Fire Ball knasterkulor från bonden och dom lär också ha dragoneggs precis som senast jag testade dom.

Så var det, så ÖoB:s variant är inte samma som zamba? Båda verkar vara från Hanssons?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in