2024-01-02, 11:12
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Valhall-en medelstor tårta kan man säga. Tyvärr lite besviken, dock inte på själva effekten men pga en projektil träffade mig på armen..

Dock utan skador men ändå.. Tur man hade tjock vinterjacka! Annars hade jag lite smällare och pinnraket..
Citera
2024-01-02, 14:25
Medlem
mrbooms avatar
Be Happy: Tjut effekten saknades i denna (Batch No PESW2021) så betyg 3.5/5
Citera
2024-01-02, 16:16
Medlem
Ja de blev ju som bekant inte mycket skjutet. Summerat till eget värde av 779 kr...och svågern en femhundring på det. Men det lilla vi fick iväg var bra, här följer recensioner;

Cucco mix fontän Funke: fin, varierad effekt med rejäl crackling mot slutet. Fyra sådana för 139 är absolut ok. 5 av 5:

Lilac, Funke: fin symmetri i krevaderna, kombinationen av guld, grönt och lila gör sig fint! Är svag för lila och rosa i fyrverkerier som inte är det vanligaste och här till en nätt peng. Vård sina 349 kr. Sista salvan med 4-5 momentana skott är kronan på verket 5 av 5

Tiger Vulcan, 39 skott; riktigt fin faktiskt, var en tempohöjare i förhållande till lilac och det var bra tryck i skotten, med färgglad mineeffekt. Just minesen var bättre än vad man sett på filmklipp. Enda negativa är väl att den kändes aningen kort. Gick ganska lågt så skotten kändes verkligen rejäla. 4,5 av 5.

Fiori argento: tyckte den gick lite högt eller så var de referensen till tiger som vi sköt just innan. Annars inget fel på effekterna. En mindre blåsig dag hade den gjort sig ännu bättre. Helt ok pris för 500 gram krut. Läcker finalsalva här med. 4,5 av 5.

Ser fram emot och avnjuta det jag sparat med bättre väder kommande nyår vädret tog verkligen bort mycket av humöret och charmen. Samtidigt vill jag inte slänga bort fina batterier i pissig väderlek, så beslutet att hålla igen kändes helt rätt
Citera
2024-01-02, 19:06
Medlem
Här kommer mina betyg för årets skjutning

Mr fantastic Lesli 4/5
Fontän som avslutas med 12 skott.
Blev en mycket bra inledning.

Svea Turbo Knall 4/5

Haft den tidigare. Liten men bra tycker jag.
Gick kanske ovanligt lågt i år, kunde ha varit någon meter stighöjd till.

Nitro Extreme Fireworks 4/5
Liten tårta med bra tryck i både krevader och knallar. Lagom stighöjd.
Hade lite crackling så utan dessa effekter så hade det varit full pott!

Dynamite Hanssons 3,5/5
Bra blinkeffekter i denna och hyfsade knallar.
Har haft denna i flera år och det har varit stor skillnad mellan åren tycker jag.
Förra gången som jag hade Dynamite gick den snabbare än vanligt, denna gång var den långsammare. Även knallen varierar, för typ 3år sedan var den som bäst hittills. Då var den medelsnabb med starka knallar

Bronx Svea 4/5

Tycker att den hade väldigt bra uppbyggnad och fina färger i effekterna. Borde haft lite högre knallar och ännu fylligare effekter för att få full pott.

Woodstock Extreme Fireworks 4,5/5

Denna var riktigt fin med höga knallar.
De större skotten på 30-40mm är suveräna!
Har kollat på andra videos och den här som var från 2023 var annorlunda med mer crackling. Det drar ner betyget, annars hade den lätt fått 5/5!

Fresh Linders/Vulcan (defekt)
Var från 2016 så var en chansning om den skulle fungera. Den sköt bara 6 skott och slocknade sedan.
Lämnade den ute och efter vi suttit inne i drygt 20min så hör vi en hög knall från avskjutningsplatsen med ljussken. Dan efter såg jag att hela tårtan exploderat så man ska vara försiktig med pjäser som slocknar.

Köpte Funkenweide Scala som jag lyckades glömma i hallen när jag åkte till firandet så den får sparas till påsk, valborg eller nästa nyår.
Citera
2024-01-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjevich

Kom att tänka på en sak som jag kan passa på att ta i den här tråden, eftersom det är den enda pyro tråden som känns aktiv.
Till er som innehar tillstånd, jag är lite nyfiken på hur köp av licenspliktiga produkter går till?
Är certifikatet som ett körkort eller är det bara som ett serienummer på en papperslapp varpå försäljaren slår i något register och kollar upp om man är inskriven?
Eller hur går processen till?
Jag vet att jag tidigare fått köpa licensprodukter utan att visa upp något slags cert över huvud taget. Förmodligen helfel av försäljaren och oseriöst, men jag intygade bara att jag är van/erfaren vid pyro och har koll på säkerhetsrutiner osv.

Jag har alltid fått mina tillstånd utskrivna och skickade till mig per post. Återförsäljarna gör lite olika antar jag. Men de flesta jag handlat av har jag visat mitt tillstånd första gången och sedan kommer de ihåg att jag har. (Har bott på/bir i små orter). En ÅF tog en kopia på mitt tillstånd och förvarade i en pärm på sitt kontor. Men det är bara en som gjort så.

Jag tar det för självklart att det är återförsäljaren ansvar att tilse att köparen har ett korrekt tillstånd.

ÅF kan ju kontakta tillståndsutgivaren för att stämma av tillståndets äkthet...
Citera
2024-01-03, 09:56
Medlem
Fasen, jag tycker jag läser flera gamla kamratliga nick här som beskriver precis som jag känner. Ett svalare intresse och att omgivningens press kring att det är tabu med fyrverkerier.

För 15 år sedan brydde jag mig inte ett skit. Nu har jag typ ångest varje nyår för att nån skall bli arg eller gå rakt in i brinnande skjutplats, "för jag brukar ju alltid gå här på min kvällspromenad"..

I år kom det ett anonymt sms till min fru nån timma efter att jag skjutit, körde vid 19:30 pga kidsen vill se." Har ni verkligen tillstånd för att skjuta raketer?"

Jag har ju det, men använde inga raketer eller stora bomber för den delen i år. Och för avfyrningen behövs inget tillstånd på nyår i min kommun... Det existerar väl. Men jag antar i grov minoritet.. liksom, i hur många familjer är det vanligast att hustrun tar ansvaret för fyrverkeriet? Att man tänker att, jag tar och smsar anonymt till kvinnan I familjen...

Nu skall jag sluta gnälla...

Jag tänker.lig försöka hitta ett tillfälle där det inte är kallt och jävligt och på plats där man får vara i frid. Liksom goda "runt omkring " förutsättningar. Sen ba prova olika produkter och pula i frid.

Kom på mig själv i garaget när jag kopplade el-tändarna i år, att, det här pulandet, det är Nice!

Så! Hur får vi/ni igång lågan igen?
Citera
2024-01-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Be Happy: Tjut effekten saknades i denna (Batch No PESW2021) så betyg 3.5/5

Första gången för mig i år. Hade två och blev lite snopen. Stod och tänkte att skall inte det där tjutet komma snart..
Citera
2024-01-03, 18:11
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyntaxGlenn
Första gången för mig i år. Hade två och blev lite snopen. Stod och tänkte att skall inte det där tjutet komma snart..

Årets batch var heller inte mycket bättre.

Där var det inte visslor till effekt, utan det var varannat skott vissla och varannat skott effekt. Vet inte om det är fabriken som försöker lura Extrem eller Extrem som sparar in effekter, men tror på det först nämnda.

Sen hitta jag denna video

https://youtu.be/Pvv4Uid8pYU?si=R4xFpXNe-lsJ2rKc

Där skjuter dom Woodstock. Och där skickar den Woodstocken bara iväg visslor som INTE kreverar sig. Dessutom är visslorna riktigt klena.

Sånt är så jävla tråkigt, nördar som oss ser sånt direkt och förväntar oss som det ska vara.

Där tycker jag Funke är riktigt bra, som lägger ut filmer ifrån varje batch.
Citera
2024-01-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av si04
Jag har alltid fått mina tillstånd utskrivna och skickade till mig per post. Återförsäljarna gör lite olika antar jag. Men de flesta jag handlat av har jag visat mitt tillstånd första gången och sedan kommer de ihåg att jag har. (Har bott på/bir i små orter). En ÅF tog en kopia på mitt tillstånd och förvarade i en pärm på sitt kontor. Men det är bara en som gjort så.

Jag tar det för självklart att det är återförsäljaren ansvar att tilse att köparen har ett korrekt tillstånd.

ÅF kan ju kontakta tillståndsutgivaren för att stämma av tillståndets äkthet...

Tack för svar

Men pyro-utbildning A-B-C-D är inte samma som inköpstillståndet, har jag förstått rätt då?
Att du behöver ansöka om att få köpa också och att det är det du visar upp?

Min "fulkran" har tyvärr lagt ner verksamheten och jag har verkligen ingen lust att lägga alla pengar som krävs för att få tillstånd när jag bara tänkte skjuta ett par gånger om året, det är lite synd.
Jag menar, man vet ju ändå vad man håller på med och ser till att inte störa folk osv.
Citera
2024-01-03, 20:15
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av si04
Kul idé med egna hummers! Den är jag fräck nog och har för avsikt att testa o sno rakt av.😁

Citat:
Ursprungligen postat av globang
Hur många laser spinners tror ni en 50mm orkar lyfta utan att påverka pjäsen för mycket?

Var tvungen att testa på nyår. Hade ett 50mm-rör som jag tog ut papp-pluggen ur. Vägde shellen som var på typ 45-50 gram. Tog 3 stycken laser spinners som jag skar av så 1 cm stubin var kvar. La i röret och så i med papp-pluggen igen. Fungerade utan problem sett till höjd men bara 1 antändes. Så frågan är hur man ska göra så att dom faktiskt tänds?

Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
[...]

Jäklar, där låg man i lä i år..

Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
[...]

Wow, riktigt snyggt.. Pangade på bra på slutet

Jaha, så mitt nyår då? Vid typ fyratiden så blev jag lite sugen på att skjuta lite och där någonstans började massa grannar omkring mig skjuta olika pjäser. Så jag gick ut och fick för första gången på några år sån där skön nyårskänsla och pangade lite blandade grejor. Mestadels airbombs. Det blåste på rejält och regnet hade inte riktigt kommit än när jag var ute min första vända. Men sen kom regnet också. Hade mitt arrangemang från förra året stående som jag egentligen ville skjuta men där var det både vinkelpartier och pjäser med lite häng i och dessutom en del lågkalibrigt, så jag insåg att det inte kommer bli bra då varje airbomb med effekt jag drog iväg åkte ganska många meter i vindriktningen. Jag kände där någonstans att jag måste byta taktik. Så jag tänkte att jag på tolvslaget får dra en gammal Fresh som står och kanske lite annat

Sen gick timmarna fort och där någonstans åkte lite champagne i mig. Vädret fick mig väl lite på fel sida, även om det var kul när jag var ute och sköt. Så där slank nog tyvärr i lite mer än tänkt och såhär i backspegeln så inser jag att jag knappt ätit något på hela dagen förutom en liten portion mat mitt på dagen och sedan en nyårshuvudrätt vid kanske 8 som inte var så "mastig" sett till hur alkoholen skulle påverka. Men god musik, några turer ut och panga fick mig att må ganska bra. Iallafall till en början. Sen gick plötsligt tiden oerhört snabbt. Klockan var ca 23 och jag tänkte att jag har ju ganska bra med tid på mig. Plötsligt var hon halv och det skulle bli lite efterrätt kvällen till ära. Preparationen drog ut på tiden och efter att ha ätit den så inser jag att klockan är 23:53.. Så jag rusar efter min Fresh-tårta och tänker att jag måste ju ha mer att panga. Sakerna står inte på samma ställe och till slut får jag med mig:

1x Fresh (Linders)
1x Funkenweide Scala (Funke)
1x Whispering Skies (Hammargrens)
1x Crosett (Extreme Fireworks)
1x Decibel (4verkeri/Rojken Fireworks)
1x Funken Finale 1
1x Katten Jönsson

Som jag på nåt vänster hittar en papplåda som jag drar ner allting i. Sen hinner jag precis se det sista på nyårstalet på TV:n som avslutas 23:59. Känner mig vid detta laget ganska stressad och vill ut och skjuta. Så jag drar ut och börjar med en Whispering Skies. Enveten som man är så vill man ju filma det hela så fram med mobiltelefonen, upp med tändaren och får fyr på den. Springer ifrån och inser att denna tårtan fortfarande är fruktansvärt bra. Fan vad fylliga kometer och snurror där är i den Sen blev det Crosett. Den varar inte så jättelänge tyvärr, men den var fin. Gud vad längesedan jag smällde en tårta med crosetter.. Kul! Där någonstans börjar ett gäng grannar jubla och heja på mitt skjutande. Till en början blir jag lite irriterad, mycket för att jag tycker det stör min filmning och att det jag skjutit inte är något jätteexaltherat och skäms lite att jag inte har bättre grejor på grund av vädret som dom kan få titta på

Smäller sedan Decibel och inser att den är rätt bra. Min tårta går snabbare än på dom jag sett på film tidigare och gör sig bra. Det är väl ingefär här någonstans som det hela blir sisådär. Jag löper tillbaka till min låda med tårtor men på grund av regnet så halkar jag till på något ställe som är halt och skrapar upp och slår till min ena knäskål i fallet. Mobilen åker ur handen och blir blöt och min film ger upp. Efter det någonstans börjar även min tändare krångla.. Inser att jag har en till men hur som haver så vill dom inte riktigt tända mina tårtor i vad som känns som en evighet..

Drar av Katten Jönsson, och då är jag lite ur fokus av vad som egentligen händer och minns inte tårtan så jätteväl då regnet börjat förstöra min film så jag försöker hela tiden torka av vatten från linsen. Såhär i efterhand borde jag bara gett upp att filma och bara njutit av tårtorna kanske. Fin tårta iallafall och sett till 199kr är den ett bra köp asså. Sen krånglar tändaren ännu mer och det tar ganska lång tid innan jag får fyr på min Fresh. Fyfan vad fet den tårtan är alltså! Riktigt bra breaks och fina effekter

Sen gör jag mitt största misstag på grund av min envishet och det är att jag tänder min Funkenweide Scala trots den förbannade blåsten. Tårtan pangar på men "blommigheten" blir mest som ett jävla garnnystan på himlen.. Regnet har trängt sig ordentligt in i mikrofonen och ligger enträget över min kameralins och jag försöker febrilt få bort vätan för att kunna få se tårtan i efterhand. Det går inte alls bra och tårtan känns som att den är över på några få sekunder.. Vilket i verkligheten var en halv minut

Efter den så känner jag bara att nä, nu orkar jag inte filma mer, det blir ju bara skit. Men så tänker jag att jag får gå över till det glada gänget som tjoat hela tiden och och tacka. Tar även med mig min Funken Finale 1 och går över. Säger gott nytt år och frågar om dom orkar en liten en till. Svaret är ju självklart. Drar av den och får lite champagne medans den tuffar på. Fy fan vad fina färger Funke fått till. Den här blåa mine:n som övergår i knastersvans till en knall som motsvarar Scream Shot eller deras Cha Bu Duo/Thunderking. Sen önskar vi varandra gott nytt år igen och jag får även en stor flaska dricka som tack

Där någonstans kändes det väl rätt så okej igen, men jag borde verkligen bara tagit med mig typ en Bonfire eller några andra "svenssontårtor", men jag visste inte alls att jag skulle få åskådare där jag sköt. Sen är det typ helt tyst i kvarteret så efter lite vila och lite smuttande på champagne igen så smiter jag ut i omgångar och pangar. Får lite av en skamsen känsla i mig när jag reflekterar över att folk kanske vill sova, men den slås ut av en busig känsla jag har i kroppen. Pangar på rätt länge och sen går jag ut några enstaka gånger under natten. Sen är plötsligt klockan nästan fyra och det är dags att knyta sig

Summa summarum.. Alltså det kan vara rätt kul att skjuta fyrverkerier om man druckit lite på något sätt och man är sådär lite lugn, men jag borde verkligen ha tagit det lite lugnt med det innan tolvslaget och planerat skjutningen lite bättre.. Sen var det väldigt skönt att bara panga enstaka tårtor och inte ha massa olika arrangemang i huvudet och vad som startar när och vilken knapp man ska trycka på på fjärrkontrollen. Sen skulle jag gett fanken i att skjuta upp Funkenweiden.. Den hade varit jättefin om det var vindstilla. Vinden förstörde den helt och dom långsambrinnande effekterna blev som ett garnnystan som färdades 10-15 meter i vindriktningen innan den falnade ut

Men det blir lätt mer Funke i framtiden. Jävlar vad fina grejor dom gör Körde även deras lilla knasterfontän under kvällen och den var väldigt bra! Snygga gula "popps" i den. Cha Bu Duo tycker jag var lite lite klenare än Thunderking, men den åker samtidigt högre upp i skyn. Det är en jävla kraft i lyftkrutet iallafall för plastfötterna blir som en ring kring foten när den skjutit iväg kulan Testade tyvärr aldrig Bunjy, men det var ju så kasst väder så det får bli nästa år om det är vindstilla. Ser redan fram emot nästa nyår och hoppas jag har samma känsla som jag fick nu och inte den där skamkänslan som jag delvis haft, och som jag sett många av er andra i tråden pratat om

Var ändå rätt bra drag runt om i kvarteret hela kvällen men efter tolvslaget var det relativt dött och varit det sedan dess. Så folk verkar inte ha okynningsskjutit lika mycket i år som tidigare

God fortsättning på er
Senast redigerad av pyro860 2024-01-03 kl. 20:19.
Citera
2024-01-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjevich
Tack för svar

Men pyro-utbildning A-B-C-D är inte samma som inköpstillståndet, har jag förstått rätt då?
Att du behöver ansöka om att få köpa också och att det är det du visar upp?

Utbildningen är ett krav för att beviljas tillstånd.

Tillståndet söker du efter utbildningen. Tillståndet är typ uppdelat i två delar, det gäller för innehav av tillståndspliktiga pjäser och förvaring av tillståndspliktiga pjäser. Skall du lämna pjäserna m blicken eller inte fyra av dem samma dag så måste du ha ett förvaringstillstånd. För att få det Tillståndet kräver att du uppfyller massa upp-specade krav. Ex storlek på förvarings skåp/rum. Låsanordningar, avstånd till andra hus eller skyddsobjekt. Sedan beroende på vilka riskgrupper och nettovikter du ansöker om att förvara så finns det ex olika krav på avstånd till grannhuset, lås, åskskydd osv...

Det Tillståndet söks hos räddningstjänsten i din kommun. Kommunerna tar jätteolika i pris för Tillståndet. Vissa massor för kort tid, två två år. Vissa lite för jättelång tid. Min erfarenhet är att när man söker om sina tillstånd så kan det bli lättare att förhandla till sig något år extra om man varit skötsam och inte hamnat under räddningstjänstens lupp...

Så det är utbildningen plus lite meck och en näve tusenlappar till. Dumt att det skall va så dyrt att göra rätt. Jag tror det medför att färre då väljer att göra rätt. Och ur ett samhällsperspektiv är det ju rätt synd.
Citera
2024-01-04, 03:16
Medlem
Lundbondens avatar
i vilka kommuner får man använda fyrverkeri på påsk i skåne? I malmö är det förbjudet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in