Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag är varken fet eller överviktig. Och jag sköter kosten mycket noggrant. Har tränat/styrketränat relativt oregelbundet ett par år. 20kg tror jag inte att jag kan gå ner. Men 5 kg skulle vara lagom.
Det jag menar med fitness-look är en mer slank/smidig kroppsform.
Är du verkligen 160 cm och väger 80 kilo och inte är överviktig, hur ser du ut? Jag vet att BMI inte är ett bra mått om du är vältränad, men å andra sidan verkar du inte vara bodybildare eller liknade.. Du har ett BMI på 31,2, gränsen för fetma går vid BMI 30.
Eftersom du nu har en så tung kropp så tycker jag inte att du ska satsa på någon "tung" konditionssport, utan välj lågintensiv träning tex simmning, power walk (snabba promenader) och stavgång för att förhindra att du får skador, börjar du t.ex. jogga, går på aerobics osv så belastas dina leder väldigt mycket och därmed finns risk för skador..
Men visst kan du försöka dig på ett gympapass, Friskis och Svettis kan jag varmt rekomendera, deras BAS-pass är utan hopp och medelintensiv träning, om detta pass känns för mesigt så kör ett medel- eller intensivpass.
Själv tycker jag att jag har en ganska smidig och slank kroppsform, jag tränar själv styrketräning ett par gånger i veckan, jag tränar löpning, cyklar och simmar men även yoga för smidigheten och avkoppling. Jag är själv 165 cm och väger ca 55 kg (efter all julmat och träningsuppehåll pga infektion).
Antaglingen har vi inte samma syn på det här med slank och smidig kropp..
Edit: en hel del meningsbyggnadsfel.... Lite för mycket snaps kanske?