2006-12-25, 21:04
Medlem
Babianens avatar
God kväll.

Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan lägga upp min träning. Jag vill ha mer av en fitness-look och mer smidighet/spänst i min fysik. Jag känner mig något klumpig och vill råda bot på detta.

Hur ska jag träna? Vill ha förslag på schema för styrketräning och tips på andra träningsformer för att träna/utveckla hela kroppen.

Behöver något av en nystart efter nyår eftersom jag misskött träningen på sista tiden.

Längd: 160cm Vikt: 80kilo (varierar något) Kan tillägga att jag har ganska lätt att lägga på vikt. Men svårt att gå ner i vikt.

Tack på förhand.
Citera
2006-12-25, 21:34
Medlem
Deannas avatar
Kanske ska du börja med att satsa på att gå ner 20 kg?
Kombinera styrketräning med kondition för att dels bygga muskler och dels fettförbränna.. Självklart bör du också vara noga med vad du stoppar i dig..

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med fitnesslook. Då jag tänker på fitness så tänker jag på välbygda personer med synliga muskler. För att få synliga muskler så behöver du gå ner en hel del i kroppsfett (Body fat, bf)..
Citera
2006-12-25, 21:47
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med fitnesslook. Då jag tänker på fitness så tänker jag på välbygda personer med synliga muskler. För att få synliga muskler så behöver du gå ner en hel del i kroppsfett (Body fat, bf)..

Jag är varken fet eller överviktig. Och jag sköter kosten mycket noggrant. Har tränat/styrketränat relativt oregelbundet ett par år. 20kg tror jag inte att jag kan gå ner. Men 5 kg skulle vara lagom.

Det jag menar med fitness-look är en mer slank/smidig kroppsform.
Citera
2006-12-25, 21:56
Medlem
lukaszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag är varken fet eller överviktig. Och jag sköter kosten mycket noggrant. Har tränat/styrketränat relativt oregelbundet ett par år. 20kg tror jag inte att jag kan gå ner. Men 5 kg skulle vara lagom.

hejsan, kan säga att med 160cm och 80 kg lär du inte kunna få fram nån fitness-look. Du säger att du inte är överviktig, då är du ett rejält muskelberg, med din kroppslängd/vikt utan att vara tjock måste du ha enorma muskler. Men för all del träna aerobics/gymnastik så övar du nog upp smidigheten, lycka till
Citera
2006-12-25, 22:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukasz
hejsan, kan säga att med 160cm och 80 kg lär du inte kunna få fram nån fitness-look. Du säger att du inte är överviktig, då är du ett rejält muskelberg, med din kroppslängd/vikt utan att vara tjock måste du ha enorma muskler. Men för all del träna aerobics/gymnastik så övar du nog upp smidigheten, lycka till

Jag är faktiskt inget muskelberg. Skulle nog kunna gå ner ca 5kg för att få fram magrutorna ordentligt, men i övrigt har jag små/genomsnittliga muskler. På 160cm framstår man dock som större med mindre ansträngning.

På pappret ser det mycket med 160/80 men i verkligheten är det helt genomsnittligt.

Något tips på var i Stockholm man skulle kunna träna gymnastik?
Citera
2006-12-25, 22:32
Medlem
Deannas avatar
Citat:

Är du verkligen 160 cm och väger 80 kilo och inte är överviktig, hur ser du ut? Jag vet att BMI inte är ett bra mått om du är vältränad, men å andra sidan verkar du inte vara bodybildare eller liknade.. Du har ett BMI på 31,2, gränsen för fetma går vid BMI 30.
Eftersom du nu har en så tung kropp så tycker jag inte att du ska satsa på någon "tung" konditionssport, utan välj lågintensiv träning tex simmning, power walk (snabba promenader) och stavgång för att förhindra att du får skador, börjar du t.ex. jogga, går på aerobics osv så belastas dina leder väldigt mycket och därmed finns risk för skador..
Men visst kan du försöka dig på ett gympapass, Friskis och Svettis kan jag varmt rekomendera, deras BAS-pass är utan hopp och medelintensiv träning, om detta pass känns för mesigt så kör ett medel- eller intensivpass.

Själv tycker jag att jag har en ganska smidig och slank kroppsform, jag tränar själv styrketräning ett par gånger i veckan, jag tränar löpning, cyklar och simmar men även yoga för smidigheten och avkoppling. Jag är själv 165 cm och väger ca 55 kg (efter all julmat och träningsuppehåll pga infektion).
Antaglingen har vi inte samma syn på det här med slank och smidig kropp..

Edit: en hel del meningsbyggnadsfel.... Lite för mycket snaps kanske?
Citera
2006-12-25, 22:50
Medlem
spudwishs avatar
She's bigboned... 80kg fördelat på 160cm och du är inte ett muskelberg, då är man fet, F-E-T, fet.
Citera
2006-12-25, 22:56
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Väger du 80 kilo och är 160 centimeter lång kan du knappast ses som "fit", snarare fet. Tyvärr.

Citat:
På pappret ser det mycket med 160/80 men i verkligheten är det helt genomsnittligt.
Nej det är inte genomsnittligt för fem öre.

Såvida du inte heter Gimli, är dvärg och har en kropp som består av typ 90% muskler...
Citera
2006-12-25, 23:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Är du verkligen 160 cm och väger 80 kilo och inte är överviktig, hur ser du ut? Jag vet att BMI inte är ett bra mått om du är vältränad, men å andra sidan verkar du inte vara bodybildare eller liknade.. Du har ett BMI på 31,2, gränsen för fetma går vid BMI 30.

Det är lätt att få en annan bild av siffrorna. Jag har en ganska kompakt kroppsbyggnad. Jag har bara kört tunga vikter/få reps sedan jag vara 16, dock väldigt oregelbundet. Har korta och ganska köttiga muskler.

Citat:
Eftersom du nu har en så tung kropp så tycker jag inte att du ska satsa på någon "tung" konditionssport, utan välj lågintensiv träning tex simmning, power walk (snabba promenader) och stavgång för att förhindra att du får skador, börjar du t.ex. jogga, går på aerobics osv så belastas dina leder väldigt mycket och därmed finns risk för skador..

Tack för tipset. Har försökt jogga men överkroppen kändes tung och det belastade knäna.

Citat:
Men visst kan du försöka dig på ett gympapass, Friskis och Svettis kan jag varmt rekomendera, deras BAS-pass är utan hopp och medelintensiv träning, om detta pass känns för mesigt så kör ett medel- eller intensivpass.

Ska testas!

Citat:
Själv tycker jag att jag jar en ganska smidig och slank kroppsform, jag tränar själv styrketräning ett par gånger i veckan, jag tränar löpning, cyklar och simmar men även yoga för smidigheten och avkoppling. Jag är själv 165 cm och ca väger 55 kg (efter all julmat och träningsuppehåll pga infektion).
Antaglingen har vi inte samma syn på det här med slank och smidig kropp..

Tror att mycket av detta påverkas av genetiken. Alla i min släkt är korta och ganska välbyggda. Har dock stött på folk med precis den omvända situationen: Smal med svårt att lägga på vikt. Du verkar ju ha turen att ligga lagom.

Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
She's bigboned... 80kg fördelat på 160cm och du är inte ett muskelberg, då är man fet, F-E-T, fet.

Om jag var fet skulle jag ju säga det och be om hjälp med viktminskning istället. Jag är ute efter en smidigare kropp. Mupp.
Citera
2006-12-25, 23:17
Medlem
Bra svarat!

Om du vill få längre muskulatur och mindre volym skall du göra sets med fler reps. Kanske självklart vad vet jag Simning och cykling kan vara bra alternativ om du inte vill springa... Överhuvudtaget längre träning ger mer uthållighet och mindre volym. Lågintesivträning alltså.

Lycka till!

/Henke
Citera
2006-12-25, 23:20
Medlem
Citat:
Det är lätt att få en annan bild av siffrorna. Jag har en ganska kompakt kroppsbyggnad. Jag har bara kört tunga vikter/få reps sedan jag vara 16, dock väldigt oregelbundet. Har korta och ganska köttiga muskler.

Tack för tipset. Har försökt jogga men överkroppen kändes tung och det belastade knäna.

Ska testas!

Tror att mycket av detta påverkas av genetiken. Alla i min släkt är korta och ganska välbyggda. Har dock stött på folk med precis den omvända situationen: Smal med svårt att lägga på vikt. Du verkar ju ha turen att ligga lagom.

Om jag var fet skulle jag ju säga det och be om hjälp med viktminskning istället. Jag är ute efter en smidigare kropp. Mupp.

Är mycket intresserad av en kropp med dina mått ser ut, skulle du möjligtvis kunna posta en bild?
Citera
2006-12-25, 23:20
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hothenke
Om du vill få längre muskulatur och mindre volym skall du göra sets med fler reps.

MYT! Fan folk som skriver det borde bannas från forumet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in