2006-12-25, 13:27
Medlem
Funderar på att skaffa gåstavar nu när deff perioden närmar sig, är det nåt att ha eller endast för äldre människor?
Citera
2006-12-25, 13:30
Medlem
Shorty87s avatar
nej nej inte alls bara för äldre tanter och gubbar, det e ett bra sätt att träna hela kroppen plus att komma ut i den friska luften!!
Citera
2006-12-25, 13:33
Medlem
Ballexanders avatar
Det som händer är väl egentligen att du aktiverar armarna också vid gången när du använder stavar och det borde leda till lite mer energianvändning, tycker dock det ser riktigt töntigt ut!
Antar att ditt mål är att gå ner lite i vikt så kör hårt.

Läste ditt inlägg igen och förstod nu vad du ville, finns det inga bättre alternativ om du verkligen vill använda energi? Gång med stavar känns ju inte som det skulle vara det mest effektiva.
Citera
2006-12-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballexander
Det som händer är väl egentligen att du aktiverar armarna också vid gången när du använder stavar och det borde leda till lite mer energianvändning, tycker dock det ser riktigt töntigt ut!
Antar att ditt mål är att gå ner lite i vikt så kör hårt.

plus att det hjälper dig att gå "rätt", i längden får du bättre hållning om du har problem med det, jag hadde problem med ryggen och hållningen innan men inte längre så jag förespråkar att man emellanåt tar stavarna när man ska ut och gå (thumbs up)
Citera
2006-12-25, 13:46
Medlem
Axons avatar
Gåstavar är kung ( jag använder det ej själv men sätter alla mina klienter på de ). Se bara till att verkligen trycka ifrån staven och inte bara dra den efter sig som de flesta gör.
Citera
2006-12-25, 15:50
Medlem
redbull72s avatar
Har själv använt stavar med framgång, - 10 kg på en sommar, så jag kan rekomendera det! Du använder c:a 30 % mer av kroppen än vid vanlig gång. Håller med om att det kan se töntigt ut, (speciellt med damer 50+ med joggingoverall o pannband o som går helt fel!) men om man håller på med en sport som man inte behärskar så blir det lätt så...
Citera
2006-12-25, 16:25
Medlem
brobbans avatar
Visst kan det vara en bra form av träning, men någonstans måste man ju dra gränsen!
Citera
2006-12-25, 16:47
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Visst kan det vara en bra form av träning, men någonstans måste man ju dra gränsen!
Därför jag ej använder det men jag förstår varför många gör det. Jag kör intervall träning iform av tokhård löpning i uppförsbacke, funkar fett bra för mig.
Citera
2006-12-25, 20:59
Medlem
Deannas avatar
Tycker att "nordic walking" (det låter så mesigt med stavgång) är en suverän träningsform om man letar efter en träning med låg intensitet. Jag får personligen upp med speed då jag går med stavar än utan, och har man handledsvikter så känns det ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in