Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-24, 18:31
  #1
Medlem
bockerss avatar
Jag letar efter en ny skärm och funderar på om en tft widescreen kan vara något. Hur bra funkar denna i linux med KDE. Desktopen i sig är ju inga problem men saker i fullskärm är troligen. Jag använder mplayer som mediaspelare och har sett att man kan sätta vilken aspect ratio man vill i configfilen. Hur är det med andra saker som körs i fullskärm? Har widescreen skärmar liksom widescreen tvapparater en zoom funktion så man kan visa 4:3 saker i rätt perspektiv?
Citera
2006-12-24, 19:29
  #2
Medlem
ceziums avatar
Det blir inga problem... Kör linux både på min bärbara och min stationära vilka båda har widescreen-skärmar. Du gör endast en inställning och det är i x.org eller x11 beroende på vilket du kör. Utöver det behövs inga speciella inställningar. Allt blir vackert av sig själv...
Citera
2006-12-24, 20:23
  #3
Medlem
meons avatar
Håller med ovanstående. Inga problem med widescreen. Fungerar fint.
Citera
2006-12-24, 21:45
  #4
Medlem
CS-bögens avatar
Min widescreen funkade perfekt från början, bara plugga in(=
Citera
2006-12-29, 01:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teosig
och hur är det med widescreen skärmar o windows XP om man kör via DVI-porten ??..allt blir utdraget ???

Min laptopskärm är en widescreenskärm på 1680x1050 och funkar utmärkt både i Windows XP och i Linux (Fedora Core). Bilden blir alltså inte utdragen.
Citera
2006-12-29, 08:00
  #6
Medlem
hanumans avatar
Alltså, om man använder LCD-monitorns naturliga upplösning - eller andra upplösningar med samma höjd/bredd-förhållande så blir det naturligtvis ingen förvrängning av bilden.

Om man däremot försöker köra en upplösning med fel höjd/bredd-förhållander får man naturligtvis en förvrängning. Två länkar som förklarar det hela på engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_%28image%29
Citera
2006-12-29, 14:51
  #7
Medlem
bockerss avatar
Har fått hem skärmen nu och är nöjd. Den var hyfsat lätt att få igång. Nvidias drivrutier suger dock men det vet ju alla. Jag var tvungen att lägga in monitoraspect = 16:10 i mplayer.conf för att mplayer skulle fatta hur det låg till. Dock fattar den inte att bara widescreen skärmen är 16:10 och visar allt i 16:10 även på min 4:3 skärm. Xine förstod dock hur det låg till direkt utan någon konfiguration. Jag får helt enkelt undvika mplayer om jag vill spela upp något på min 4:3 skärm. Värre än så var det inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback