• 1
  • 2
2006-12-24, 10:26
Medlem
Hercule Poirots avatar
Sitter och funderar på en sak.

Min närmsta kompiskrets består av 20-23 personer. Vi är alla uppväxta på samma ställe och umgåtts sedan lågstadiet.

En del av oss har andra kompiskretsar som vi umgås med då och då men för många så är detta den enda kompiskretsen de har. Detta resulterar i att när vi väl har någon förfest eller fest så är vi aldrig under 15 personer vilket brukar resultera i jävligt bra drag...

Inför nyår är inget planerat och det ser ut som att jag (som vanligt) får styra upp det. Planen är då att vara i mitt föräldrahem på orten då de är bortresta. Problemet är att eftersom ingen annan ordnat något så vet jag att vi kommer vara runt 25 personer som ansluter till firandet. Det är detta som är problemet... Att ha en fest blir ett jätteföretag som ni säkert inser och jag ser inte fram emot det.

Grejen är också att det mesta vi gör anordnas av en liten kärntrupp på 5-6 personer medans resten bara flyter med och aldrig ordnar något. Hade alla dessa 25 varit företagsamma och hjälpt till så hade man kunnat ta att det blir mitt år i år, men nu känns det bara tvärtom. De här slöa personerna, en del i pereferin av kompisgänget har jag tröttnat på... de vet att vi kommer ordna något och rör inte en fena för att själva göra något.

Nu till funderingen. Jag är alltid för en rättvis behandling av osv. men den här gången har jag lite andra planer. Jag vill inte att vi blir 25+ på nyårsfirandet och vill inte att alla kommer.

Hur gör jag så att alla inte kommer utan att någon såras för mycket?

Går detta att genomföra på något smidigt sätt eller ska jag acceptera att det är min roll i livet är som festfixare medans andra bara kan utnyttja det?

Egna erfarenheter?
Citera
2006-12-24, 10:46
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Svår nöt att knäcka.

Egna erfarenheter är att folk alltid blir sura på en, då svenskar är festkåta as.

Men om ni 6 gör en liten pakt som fixas som så att de andra måste börja festfixa så kanske allting löser sig till det bättre?

Alltså att ni inte rör en fena! .

MVH!
Citera
2006-12-24, 10:51
Medlem
men om du aldrig snackat om "problemet" med dom, sedan helt plötsligt ska förbjuda dom från festen pga. det, så ska du nog förbereda dig på sura miner och mycket skitsnack bakom din rygg. låt de komma på festen, förklara för dom över en bärs att du börjar bli trött på att alltid hålla i fester och att de får ta ansvar. i bästa fall börjar de och fixa och du har fler fester att gå till, i värsta fall så har du en bra anledning till att skita i dom nästa gång det blir fest.
Citera
2006-12-24, 10:56
Medlem
Liston Crests avatar
Säg att dina föräldrar lånar ut sitt hus på villkor att ni är exempelvis max 10 pers.

Dock kommer ju de som inte kommer med bland dessa 10 bli sura. Fast om du inte gillar dem så pass mycket att du vill ha dem på din nyårsfest så kanske det inte gör så mycket om eran relation försämras lite?
Citera
2006-12-24, 11:15
Medlem
Misters avatar
Det är bara att inse att gänget som det varit är på väg att splittras. Såna gäng varar inte för evigt och efterhand som folk tröttnar på såna som bara glider med så kommer det en splittring. Men nu till nyår.
Ett alternativ är att bjuda under vissa förutsättningar. Och de som är latast får de svåraste förutsättningarna.
"Du är bjuden och ska ha bakat 64 små snittar enligt medföljande recept" osv. Då får du allt fixat och slipper krångla med allt själv.
Det andra alternativet är att de du vill fira med planerar festen och bjuder de andra dagen innan eller samma dag och då är det naturligtvis "2000 kr/person, vi slår på stort i år"
Alternativ nummer tre är att skita i att folk blir sura. Ni är vuxna nu och alla kan inte vara med på allt, bara att inse. Bjud de du vill och skit i de andra, har de några åsikter om det så förklara läget.
Citera
2006-12-24, 11:21
Medlem
Naturvetarens avatar
Jag tror som sagt det bästa är att du tar på dig festfixandet men delar ut arbetsuppgifter till övriga. Vill de komma så kommer de göra vad du sagt åt dem, annars har du en mycket god anledning att utesluta dem från festen.
Citera
2006-12-24, 12:57
Medlem
Hercule Poirots avatar
Alternativet att inte göra något för att tvinga de andra att ta tag i det funkar inte. En del är så tafatta att de inte skulle klara av det medans andra har den åsikten att hellre än att jag själv gör ett handtag så firar jag hellre nyår med en kasse öl i baksätet på en bil. Det stadiet i livet har jag passerat... vuxenpoäng?

Problemet har diskuterats och de flesta är oförtående. Attityden är ungefär hur ska jag kunna ordna något jag bor hemma, skiter väl jag i det blir som det blir eller jo vi borde väl göra något (som aldrig händer ändå)

Skulle kunna dra en vals om max 10 pers men det funkar inte. Har haft ett antal förfeste, grillkvällar m.m. senaste året med allihop här. Mina föräldrar är väldigt vänlig på den punkten så att påstå att de nu efter 4-5 år av festande skulle villa begränsa antalet människor i huset håller inte...

Man skulle kunna delegera lite men problemet är att de flesta av hangaroundsen är singlar som jag inte ens skulle betro med att skära i en limpa. Genomgående så är det de i förhållande som förstår bäst att man måste hjälpas åt. Tjejer har bra inflytande p åden punkten...

Skulle gärna skita i att bjuda folk men jag är nog för tyvärr för snäll. Var drar man gränsen?

En idé är ju att vi är ett gäng 8-10 personer som äter mat som vi själva tillagat och sedan bjuder vi övriga efteråt.
Citera
2006-12-24, 14:35
Medlem
Frostblends avatar
Tycker ni ska skita i att ordna något, och om dom inte andra fixar något sticker ni ut och hittar på nåt, bara ni
Citera
2006-12-24, 19:54
Medlem
Nagaxs avatar
Om ens vänner vägrar hjälpa till överhuvudtaget, förväntar sig att du ska fixa åt dem, och dessutom är för tafatta för att göra något, så är de inte dina vänner. En bra vän skulle inte göra detta och följdaktligen tappar du inte så mycket på att ställa vissa krav vilket gör att några hamnar i baksätet på en bil.
Citera
2006-12-24, 20:39
Medlem
showbizs avatar
En bra fest ska alltid innehålla fler tjejer än killar. Inte nämnvärt mycket mer tjejer men räkna med att ha 4-5 fler tjejer på en skara a 20 pers. Nu vet jag inte om alla dessa 25personer du har i din krets är killar men det brukar vara så att den större massan är det. 30 pers är en lagom siffra att ordna kalas för, blir det fler så brukar det spåra ur. Observera att det ofta är mest lyckat att blanda en olik mix av människor som är ytligt bekanta.

Därför tycker jag således du måste ta tjuren vid hornen och rensa ut bottenskrapet som inte tillför något, eventuellt skriva upp en lista med alla personerna och väga för och nackdelar. Personer som inte bidrar, blir ej bjudna. Simple as that.

Jag hatar okreativa människor totalt utan förmåga att ta egna initiativ eller engagera sig.
Låter kanske hårt men för bästa möjliga fest är det ett måste.
Lycka till och håll oss uppdaterade.
Citera
2006-12-25, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Det är bara att inse att gänget som det varit är på väg att splittras. Såna gäng varar inte för evigt och efterhand som folk tröttnar på såna som bara glider med så kommer det en splittring. Men nu till nyår.
Ett alternativ är att bjuda under vissa förutsättningar. Och de som är latast får de svåraste förutsättningarna.
"Du är bjuden och ska ha bakat 64 små snittar enligt medföljande recept" osv. Då får du allt fixat och slipper krångla med allt själv.
Det andra alternativet är att de du vill fira med planerar festen och bjuder de andra dagen innan eller samma dag och då är det naturligtvis "2000 kr/person, vi slår på stort i år"
Alternativ nummer tre är att skita i att folk blir sura. Ni är vuxna nu och alla kan inte vara med på allt, bara att inse. Bjud de du vill och skit i de andra, har de några åsikter om det så förklara läget.

Precis, att faktiskt ta betalt och liksom säga till dom att ta med nåt eller liksom göra det lite krångligt visar snabbt vilka som verkligen är lojala och tacksamma. Det brukar direkt bli suckar och snåljåparna backar ju snabbt om det ska kosta eller om det ska köpas med nåt.

Annars kan man göra som jag, bara ha fester utan förväntningar och krav på att få nåt tillbaka. Man är en underbar person utan att förvänta sig en massa igen. Det påverkar kanske ens ego lite att alltid ge, man får kanske upp lite tvivel ifall dom är riktiga vänner.

Men tro mig, en dag kommer dom inse hur tråkiga dom är och vilken grymt skön vän du var. Så låt dom festa och njuta och var du den som visa en storslagen givmildhet och kärlek. Dom lär sig den hårda vägen sen, i värsta fall så blir deras tråkiga inställning till att bjuda tillbaks deras straff. Att vara en snål människa som aldrig vill ge och bara ha måste vara det värsta straffet, tänk att vara en sån person? Gud vad hemskt tycker iaf jag.
Citera
2006-12-25, 00:42
Medlem
Don Cribiaris avatar
Bara av rent intresse. Är det 20-25 killar (eller tjejer om du är tjej) vi snackar om eller består gänget av blandat kön? Är den inre kretsen av fem-sex bara killar?

Som någon nämnde är en jämn fördelning mellan könen att föredra på varje fest. Således är det viktigt för att kunna avgöra frågan, om kärngänget består av killar och tjejerna finns i perifirin tror jag att det kan bli väldigt tråkigt om bara kärngänget får vara med på festen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in