• 1
  • 2
2006-12-27, 20:21
Medlem
razorXs avatar
Kan förtydliga lite åt dig eftersom jag jobbar ute i nordsjön.

Man jobbar normalt 2-3 2-4 rotationer på nordsjön dvs 2veckor på 3veckor av nästa tur 2 på 4 av. 12h skift.

Lärlingslön har jag ingen aning om vad den ligger på. Sen vet jag inte hur sugna företagen är på att ta in lärlingar på en Plattform.
Sök dig till Gasindustrin på fastlandet samma vilkor oftast.

Efter 5år i yrket räknas man automatiskt som "fag arbeidare" yrkesmann eller efter erlagt gesällprov, olika inom yrkena.

Jag ligger på dryga 210nok/h "Ställningsbyggare" 29% skatt 163,5h per tur. 12% av din brutto lön går till semester "skattefri året efter"

www.nav.no Norska arbetsförmedlingen
www.offshore.no Nyheter rörande GAS/OLJE Industrin
Citera
2006-12-27, 21:43
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razorX
Efter 5år i yrket räknas man automatiskt som "fag arbeidare"

Är det så? På vilket sätt måste man kunna dokumentera att man jobat fem år? Det vore underbart att kunna plocka ut ett fagbrev, det känns som det blir svårare och svårare att hitta jobb i Norge utan utbildning nu. Kontrollerna har blivit mycket mera noggranna. Och att börja som lärling nu när man är van vid full lön känns väll inte så fantastiskt intressant...
Citera
2006-12-27, 22:29
Medlem
razorXs avatar
Svenska fagbrev lr yrkesbevis som det heter ska också gälla i norge.
Ja hur man kan bevisa det.. genom arbetsgivarintyg är väll enklast, samt att visa att du kan det du pysslar med.
Citera
2008-09-17, 14:05
Medlem
Går Energi programmet på gymnasiet just nu, tror ni en ''vvsare'' kan få jobb lätt på oljeplattformar eller ev. båtar i Norge?
Citera
2008-09-17, 15:07
Medlem
SÖK! - https://www.flashback.org/showthread.php?t=711266
Citera
2008-09-20, 00:30
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonajt
Tack för svar.
Jag läste Elprogramet med inriktningen Automation på gymnasiet så det kanske inte var förjäves då .
En länk till en studieplan eller något vore kanon så man såg på ett ungefär hur det är upplagt, googlade lite men hittade inget direkt .
då har jag ett bättre jobb med mer betalt åt dig. kan du S7 och logo?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in