• 1
  • 2
2006-12-23, 20:54
Medlem
kryptonajts avatar
Tänkte höra här om det är någon som har jobbat inom oljeindustrin i norge?
Jag är nämligen ytterst intresserad att få veta lite mer om dom olika yrkena ute "offshore", också utbildningar och vad det kostar.
Löner arbetstider och miljö skulle också vara uppskattat .

Tack!
Citera
2006-12-23, 20:59
Medlem
Daineas avatar
Nu finns det säkert de som kan ge dig bättre info än jag kan, men jag har en studiekamrat som har marin maskinistutbildning och arbetat lite offshore (även om det var några år sedan och saker förändrat sig sedan dess).

Först och främst behöver du en säkerhetsutbildning vilket du oftast får bekosta själv, den kostar från 16k och uppåt (jag har hört om 35k). Du behöver även någon form av relevant utbildning, några bra exempel är sjöingenjör, maskiningenjör eller automatiseringsingenjör.
Citera
2006-12-23, 23:14
Medlem
kryptonajts avatar
Tack för svar.
Jag läste Elprogramet med inriktningen Automation på gymnasiet så det kanske inte var förjäves då .
En länk till en studieplan eller något vore kanon så man såg på ett ungefär hur det är upplagt, googlade lite men hittade inget direkt .
Citera
2006-12-25, 15:21
Medlem
trooploopers avatar
jobba i norge några år och tjäna stora pengar, jag vet att dom söker folk just nu.

jabba 4 veckor, 4 veckor ledigt med full lön hela tiden. NICE!!
Citera
2006-12-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
jobba i norge några år och tjäna stora pengar, jag vet att dom söker folk just nu.

jabba 4 veckor, 4 veckor ledigt med full lön hela tiden. NICE!!

Vilken typ av jobb samt vilken lön för ovan? Tips om vart man kan söka?
Citera
2006-12-26, 11:52
Medlem
trooploopers avatar
som roughneck ute på oljeplattformarna menar jag nu. Har du teknisk utbildning är du mer eftertraktad. Börja ta kontakt på de norska arbetsförmedlingarna, stavanger etc.

Google is your friend, annars kan kanske svenska ams ordna kontakt med norska arbetsförmedlingarna.
Citera
2006-12-26, 13:45
Medlem
Låter intressant, vad ligger löneläget på ?
Citera
2006-12-26, 16:49
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonajt
Tack för svar.
Jag läste Elprogramet med inriktningen Automation på gymnasiet så det kanske inte var förjäves då .
En länk till en studieplan eller något vore kanon så man såg på ett ungefär hur det är upplagt, googlade lite men hittade inget direkt .

Automation är perfekt. Du kan få jobb i morgon i Norge om du vill. Och du måste inte offshore för att få bra villkor och ordentlig lön.

Ormen Långe är ett projekt där hydro bygger en anläggning på land, på en ö. Största byggprojektet i Norden just nu. Man jobbar två veckor och är ledig tre. Resa och boende betalt. Ut per rotation, 23k norska. Sedan får du dra av 15% på skatten. Du plockar ut minst 300 000 SEK per år, och jobbar mindre timmar än i Sverige.

Annars är offshore ännu bättre. Du behöver säkerhetskursen som kostar 15-25k, sedan gäller det att ha kontakter för att få jobb. Du tjänar bra, men bara lite bättre än på land. För att få dom stora pengarna gäller det att ha tur och vara där när det blir storm, då får du riktigt bra övertidspengar eftersom du sitter fast ute på oljeriggen. Och riktigt slött jobb är det, du behöver knappast jobba dig svettig om jag säger så...
Citera
2006-12-27, 09:59
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Automation är perfekt. Du kan få jobb i morgon i Norge om du vill. Och du måste inte offshore för att få bra villkor och ordentlig lön.

Hur ser de på folk utan erfarenhet då? Jag har själv pluggat till industrielektriker hos Lernia, vilket i princip motsvarar Elprogrammet - Automation såvitt jag förstår, men jag har ingen erfarenhet inom området. Här i Sverige är det rätt svårt att få lärlingsplatser och liknande, kan Norge vara ett alternativ?
Citera
2006-12-27, 11:55
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hur ser de på folk utan erfarenhet då? Jag har själv pluggat till industrielektriker hos Lernia, vilket i princip motsvarar Elprogrammet - Automation såvitt jag förstår, men jag har ingen erfarenhet inom området. Här i Sverige är det rätt svårt att få lärlingsplatser och liknande, kan Norge vara ett alternativ?

Det är lätt för norskarna att få lärlingsplats i alla fall, det är ett sätt för företagen att rekrytera folk i ett land där det är enorm brist på elektriker. Hur det funkar för en svensk att gå som lärling i Norge vet jag inte riktigt. Men det är dåligt betalt att vara lärling tyvärr, om du inte är beredd att jobba övertid. All övertid en lärling gör i Norge betalas som till en fullärd elektriker, alltså helt okay.

Man måste vara fullvärdig elektriker/automatiker för att få jobba i Norge, någon erfarenhet utöver lärlingstiden behöver du dock inte ha.
Citera
2006-12-27, 12:09
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det är lätt för norskarna att få lärlingsplats i alla fall, det är ett sätt för företagen att rekrytera folk i ett land där det är enorm brist på elektriker. Hur det funkar för en svensk att gå som lärling i Norge vet jag inte riktigt. Men det är dåligt betalt att vara lärling tyvärr, om du inte är beredd att jobba övertid. All övertid en lärling gör i Norge betalas som till en fullärd elektriker, alltså helt okay.

Man måste vara fullvärdig elektriker/automatiker för att få jobba i Norge, någon erfarenhet utöver lärlingstiden behöver du dock inte ha.

Ok, har du någon aning om vad lärlingslönen ligger på i Norge?

Frågan är ju också om det går att få en lärlingsplats i Norge med svensk teoribakgrund, jag vet inte hur mycket som skiljer sig när det gäller lagstiftning osv. Har du någon koll på vilka myndigheter i Norge som har hand om sådant, eller ska jag förlita mig på Google?
Citera
2006-12-27, 13:42
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ok, har du någon aning om vad lärlingslönen ligger på i Norge?

Frågan är ju också om det går att få en lärlingsplats i Norge med svensk teoribakgrund, jag vet inte hur mycket som skiljer sig när det gäller lagstiftning osv. Har du någon koll på vilka myndigheter i Norge som har hand om sådant, eller ska jag förlita mig på Google?

Tyvärr, har ingen aning om varken lön eller vart man skall vända sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in