• 1
  • 2
2006-12-22, 11:42
Medlem
koljas avatar
Hej.

jag börjar få ont om utrymme på datorn och skall därför köpa en ny HD. Som det ser ut nu har jag tre diskar. Problemet är att både mina S-ATA och mina ATA platser på moderkortet är slut. (2 S-ATA --> Hårddiskar, 2 ATA --> DVD + hårddisk). Finns det någon möjlighet att sätta in en intern disk eller måste jag köpa mig en extern?

Anledningen till att jag helst vill ha en intern är att jag har dåligt med plats på skrivbordet, dessutom måste jag köra den via USB (tror jag) och jag börjar få dåligt med USB kontakter...
Citera
2006-12-22, 12:24
Medlem
st0ckiss avatar
Du kan ju alltid köpa ett kontrollerkort vilket ger dig 2 extra kontakter för hårddiskar.
Citera
2006-12-22, 12:57
Medlem
emil.ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du kan ju alltid köpa ett kontrollerkort vilket ger dig 2 extra kontakter för hårddiskar.
Jo, det är nog enda sättet. Om du inte köper en USB hubb och ansluter några USB diskar till den. Men då får du väl iof inte så bra hastighet...
Citera
2006-12-22, 14:11
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis

lägg till några hundra och du har fyra portar istället för två.
Citera
2006-12-22, 14:40
Bannlyst
har du bara en ata plats?
för du kan ha två enheter på varje
Citera
2006-12-22, 15:47
Medlem
Loppans avatar
Om du har slut på utgångar i datorn. Så får du som tidigare sagts i tråden köpa ett kontroler kort.

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10210

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10212
Citera
2006-12-22, 18:19
Medlem
koljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rbkniklas
har du bara en ata plats?
för du kan ha två enheter på varje
Ja det har du fan rätt i! har inte tänkt på det. Är det något man skall tänka på om man kopplar in två st? Vad är att föredra, att ha 2 hårddiskar på samma eller att ha en DVD och en hårddisk?
Citera
2006-12-22, 18:26
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolja
Ja det har du fan rätt i! har inte tänkt på det. Är det något man skall tänka på om man kopplar in två st? Vad är att föredra, att ha 2 hårddiskar på samma eller att ha en DVD och en hårddisk?

bör väl inte spela någon roll?
Citera
2006-12-22, 18:41
Medlem
Citat:
Är det något man skall tänka på om man kopplar in två st?
Ja, du måste tänka på vilken som ska vara master och vilken som ska vara slav. Se till att den nuvarande disken är master, och den nya är slav, om du har tänkt fortsätta använda operativsystemet på den gamla. Har du systemet på en av SATA-diskarna, är du friare att välja som du vill när det gäller ATA-diskarna. Då kan du använda cable select, och därmed låta inkopplingsordningen i den gemensamma IDE-kabeln styra vilken som ska vara master respektive slav. Du väljer mellan master, slav och cable select genom byglar bak på diskarna. Det brukar finnas klistermärken på diskarna som visar hur byglarna ska sitta.

Citat:
Vad är att föredra, att ha 2 hårddiskar på samma eller att ha en DVD och en hårddisk?
Koppla hårddiskarna till en ATA-anslutning, och dvd till en annan ATA-anslutning. Annars kan du få problem om du bränner cd/dvd för att lagra filer som finns på den disk som är kopplad till dvd:ns ATA-plats. Visst kan det gå bra att bränna även i ett sådant fall. Men det är helt klart en tänkbar felkälla vid bränning.
Citera
2006-12-22, 18:42
Medlem
Citat:
Är det något man skall tänka på om man kopplar in två st?

Ja, försök inte att köra två enheter på samma kanal som båda är ställda på master eller båda på slave. En av varje skall det vara, eller cable select på båda. Då avgörs master/slave av var de sitter på kabeln. Jag tror att mittenkontakten blir slave och den längst ut master.
Citera
2006-12-23, 12:13
Medlem
koljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Koppla hårddiskarna till en ATA-anslutning, och dvd till en annan ATA-anslutning. Annars kan du få problem om du bränner cd/dvd för att lagra filer som finns på den disk som är kopplad till dvd:ns ATA-plats. Visst kan det gå bra att bränna även i ett sådant fall. Men det är helt klart en tänkbar felkälla vid bränning.
Eftersom ni rekommenderar att inte ha DVD och disk på samma kabel, borde inte samma problematik uppkomma om man försöker skriva mellan diskarna?

Tack iaf för hjälpen, bställer en ATA-disk direkt.
Citera
2006-12-26, 11:44
Medlem
koljas avatar
Tänkte beställa denna.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=...&view=detailed

hur är det vanligtvis med kablage? Måste jag köpa till strömkabel och flatkabel eller skickar dom med det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in