2006-12-22, 11:26
Medlem
svindyrs avatar
Blev lite upprörd över en sak nyligen, så jag tänkte skriva av mig lite.

Min flickvän har fått problem med sin bankdosa till FSB, numbera Swedbank, batteriet är slut. Jag har inte kollat den själv, men jag tror inte man kan bytta batteri i den själv, så hon gick till banken för att de skulle byta den till henne.

30:- tog de svinen för det...

Tyvärr betalde hon det, och ringde mig sen. Hade jag varit kund hos FSB och de försökt med en sån grej hade jag direkt sagt "Då byter jag bank".

Jag har aldrig haft något problem när jag bytt bankdosa tre gånger hos SEB, får en ny utan problem, utan kostnad. Kunde aldrig tro att någon bank skulle vara så sniken att de tar betalt för detta också, utöver att man betalar för rätten att ha internetbank med överföringar och betaltjänster.

Hur är det med er, tycker ni det är en skälig kostnad, som banken inte ska stå för, eller ska jag försöka gå vidare med detta på något sätt? Inte pengarna, men principen...
Citera
2006-12-22, 11:49
Medlem
Loppans avatar
Jag tycker det är rätt svinigt av banken att ta betalt för det, eftersom att man, som du också säger, betalar för internetbank. Dock skulle jag nog inte lägga ner energi och pengar på att försöka få tillbaka mina 30 kr.
Citera
2006-12-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svindyr

Min flickvän har fått problem med sin bankdosa till FSB, numbera Swedbank, batteriet är slut. Jag har inte kollat den själv, men jag tror inte man kan bytta batteri i den själv, så hon gick till banken för att de skulle byta den till henne.

Tyvärr betalde hon det, och ringde mig sen. Hade jag varit kund hos FSB och de försökt med en sån grej hade jag direkt sagt "Då byter jag bank".

Jag har aldrig haft något problem när jag bytt bankdosa tre gånger hos SEB, får en ny utan problem, utan kostnad. Kunde aldrig tro att någon bank skulle vara så sniken att de tar betalt för detta också, utöver att man betalar för rätten att ha internetbank med överföringar och betaltjänster.

Hur är det med er, tycker ni det är en skälig kostnad, som banken inte ska stå för, eller ska jag försöka gå vidare med detta på något sätt? Inte pengarna, men principen...

Batteriet kan man byta själv, bara öppna luckan på baksidan
Sedan så har jag för mig att jag betalat en tia för batteriet på banken ifråga men bytt själv.
Citera
2006-12-22, 13:25
Medlem
När min gamla dosa var utsliten fick jag en ny typ som är orange. Den kan man inte byta batteri på utan när den dör får jag en ny.
Citera
2006-12-22, 14:05
Medlem
Det handlar ju egentligen bara om olika sätt att betala. Någonstans tar ju även SEB betalt för sina bankdosor, sen kanske dom mer psykologiskt bakar in denna kostnad i någon annan avgift.

Kolla på sista raden i deras årsredovisningar, dom tjänar stora pengar på sina kunder båda bankerna, och det gör alla andra banker med. Det är kunderna som genererar dessa vinster genom att betala avgifter av olika slag och på olika sätt.

Det jag alltså menar är att SEB tjänar lika mycket på dig som Swedbank tjänar på din flickvän, vare sig batteri ingår eller ej.
Citera
2006-12-22, 15:43
Medlem
RedXs avatar
Blir du även upprörd över att tvingas betala för nya batterier till din mp3-spelare?
Citera
2006-12-22, 17:11
Medlem
Märkligt... jag har bytt dosa två eller tre gånger och ingen av dom gångerna har dom tagit betalt... däremot om jag inte har med mig den gamla dosan så kostar det 250 som vanligt...
Citera
2006-12-22, 17:16
Medlem
Deannas avatar
Det går att byta batterier i sådana dosor, men batteriet kostar mer än 30 spänn eller ungefär lika mycket. Jag tycker inte det är något att bråka om, jag betalar gärna 30 kr till banken för en ny istället för att hålla på och skruva upp dosan och betala batteri. Är batterierna slut i t.ex. fjärrkontrollen, inte går jag till butiken och kräver ny fjärrkontroll..
De gånger jag fått bytt ut dosan gratis är de gånger som delar av siffrorna på displayen inte synts.
Citera
2006-12-22, 19:52
Medlem
Hakkinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svindyr

Vilken stad?
Citera
2006-12-22, 19:54
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Blir du även upprörd över att tvingas betala för nya batterier till din mp3-spelare?

Å andra sidan betalar du inte en årsavgift för att få använda din mp3-spelare?
Citera
2006-12-22, 20:08
Medlem
svindyrs avatar
Klart som tusan att jag inte blir upprörd över att jag måste byta batterier i varken fjärrkontroll eller MP3-spelare, eller kamera, eller något dylikt, som jag själv kan välja om jag ska använda eller inte...

Men när jag redan betalar för tjänsten att ha internetbank med betal-service tycker jag det ska ingå att man alltid kan använda den utan att betala mer.

Och att bankerna tjänar pengar, det är jag också fullt medveten om, annars hade de säkerligen inte varit "in business", men att så öppet kräva kunden på pengar för en sådan sak tycker jag snarare visar på att man skiter i kunden, och man skiter i om man mister kunden.

Det är ju därför de flesta banker inte kör med dessa fasoner, eller slutar med det om man påpekar det. Så tiger man still får man skit, men om man tar striden får man favörer.

Lite likheter kan jag se med räntor vid lån, om du inte kinkar så får du en "ta-dig-i-röven-ränta" av banken, de försöker ju så gott det går, lite bråk och räntan sänks, eller så byter man bank...
Citera
2006-12-22, 20:25
Medlem
StigAllans avatar
Håller faktiskt med om att det är jävligt sniket av banken som tjänar en fruktansvärd massa pengar på oss som lånar ut pengar.
Att inte ens kunna bjuda på ett batteri eller batteribyte för de som är handikappade!
Förjävligt småaktigt, man kan väl bara misstänka att banken skulle få betala ett par kronor styck för batterierna om dom gjorde ett storinköp.
OJ OJ! Vad dyrt sitter den snikne bankchefen och anser.
Snåltaskar säger jag!
Snart behöver bankerna ingen personal och vi användare ska göra allt jobb och betala för detta medan bankerna håvar in vinster som majoriteten bara kan drömma om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in