Då var det min tur.
Vi, jag och mina föräldrar, var år 2000 på hemvägen från Kreta. Flygbolaget, Hapag-Lloyd, skulle ta oss från Chania till Hannover. Bodde dåtida i Tyskland.
Efter ca. en timmes flygning hörde man över högtalarna (översatt från tyskan):" Vi har för närvarande ett tekniskt problem med vårt plan som kommer tvinga oss att mellanlanda i Wien, Österrike."
"Hmm verkar inte så farligt" tänkte vi, men ack så fel vi hade. 3-4 minuter senare vart det faktiskt rejält tyst i planet. Begge motorerna hade då slocknat av bränslebrist. Här efter följer dom 15 jävligaste minuterna i mitt liv. Höger och vänster kunde man plötsligt se alperna skjuta förbi och min mor sa hela tiden "jag älskar dig" till mig. Vi var helt säkra på att det här var slutet.
När vi var 10-15 Meter från marken, SOM INTE VAR EN LANDNINGSBANA utan en gräsplan, fick man över högtalarna höra "Notpositionen einbeziehen!" (inta nödposition) och sen small det bara. Ingen dog som tur, men fy fan vilken hemsk upplevelse.
Här en bild av planet efter utrymningen:
http://www.austrianwings.info/grafik/reportagen/hapaglloyd_notlandung_wien/hapag_lloyd_notlandung1.jpg
Facit?: F.o.m. september nästa år läser jag till pilot. :-D