Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-21, 21:07
  #1
Medlem
Ja, har ni varit med om nåt otrevligt under era flygresor?

Själv har jag inte vart med om nåt speciellt, förutom när jag
flög till Bulgarien med klassen för en massa år sedan.
Planet taxade ut och plötsligt hördes en smäll. Planet hade
kört i in nån sån bil med trappa på, och vingen skadades.
Nu får vi byta plan tänkte vi, men piloten bad oss sitta kvar lugnt och stilla. En halvtimme senare hördes återigen pilotens röst;
"Sådär, då har vi tejpat vingen och lyfter strax och sätter kurs mot Bulgarien"
Jag tittar ut mot vingen och ser några remsor silvertejp på vingen
Men det gick bra trots allt....
Citera
2006-12-21, 21:22
  #2
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revolvermannen
Ja, har ni varit med om nåt otrevligt under era flygresor?

Själv har jag inte vart med om nåt speciellt, förutom när jag
flög till Bulgarien med klassen för en massa år sedan.
Planet taxade ut och plötsligt hördes en smäll. Planet hade
kört i in nån sån bil med trappa på, och vingen skadades.
Nu får vi byta plan tänkte vi, men piloten bad oss sitta kvar lugnt och stilla. En halvtimme senare hördes återigen pilotens röst;
"Sådär, då har vi tejpat vingen och lyfter strax och sätter kurs mot Bulgarien"
Jag tittar ut mot vingen och ser några remsor silvertejp på vingen
Men det gick bra trots allt....
Och det har du inte tagit från en kort egenfilmad snutt som visar ett gäng reparatörer som tejpar ihop lite grejer på en vinge någonstans i Afrika? Mitt otäckaste är flygplatsen i Samos, "cruisade" med planet bland berg och klippte nästan trädtopparna innan vi landade, sedan så slutar startbanan med ett rätt rejält stup så när vi startade så åkte vi neråt först typ och sedan tog höjd.
Citera
2006-12-21, 22:09
  #3
Medlem
en svensk tigers avatar
När jag flög med Air Zimbabwe och piloten basunerar ut att "we have a minor technical problem with our aircraft, but we'll hopefully land as scheduled" Dock så landade planet utan några problem och slutet gott allting gott
Citera
2006-12-21, 23:19
  #4
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Mitt otäckaste är flygplatsen i Samos, "cruisade" med planet bland berg och klippte nästan trädtopparna innan vi landade, sedan så slutar startbanan med ett rätt rejält stup så när vi startade så åkte vi neråt först typ och sedan tog höjd.
Samos är en mycket speciell flygplats.
Precis som för Madeira, krävs det specialutcheck för att få landa där. Dessutom är det bara kaptenerna som får landa.

Det är dock inget stup direkt, då banan bara ligger några meter över havet. Problemet är att det ligger ett stort berg öster om banan, så när man landar på bana 09 får man knappt någon tid att etablera sig på final. Av den anledningen tvingas man svänga in praktiskt taget i trädtoppshöjd.

EDIT: Hittade en bra bild av Samos: http://www.pbase.com/flying_dutchman/image/54730954
Citera
2006-12-22, 00:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Och det har du inte tagit från en kort egenfilmad snutt som visar ett gäng reparatörer som tejpar ihop lite grejer på en vinge någonstans i Afrika?.

Hehe, nej då, det är sanning
Liknande sak hände förra veckan, skulle flyga ner till Gran Canaria.
När vi kom till Arlanda fick vi veta att planet var två timmar försenat pga
att man tvungen att limma fast en list på en dörr som satt löst. Limma!
Sånt gör mig som redan är flygrädd sjukt nervös....
Citera
2006-12-22, 00:55
  #6
Avstängd
edbergs avatar
Min otäckaste flygresa var nog när jag hamnade bredvid en bastant dam på ca. 200 pannor, då flög jag ändå Business (long haul), hon käkade som en person uppvuxen i djungeln, hon snarkade, hon luktade ost, hon skulle ha allt på menyn, hennes jävla röv tog i stolarna och gjorde oväsen när hon passerade i gången, det var en mardröm att kliva över hennes jättelika lår då man skulle gå på muggen...
Citera
2006-12-22, 00:55
  #7
Medlem
Azraels avatar
Tyckte det drog lite väl mycket en gång och upptäckte att jag glömt stänga dörren ordentligt. Fast så värst otäckt var det inte. Blev lite stressad dock.
Citera
2006-12-22, 01:00
  #8
Medlem
ksvs avatar
Jobbar man med att flyga kanske man inte alltid tänker på hur det man säger kan komma att missuppfattas - vilket ju blir olyckligt med tanke på att väldigt många är flygrädda.

När det gäller silvertejp, så tror jag det används för att skydda temporära lagningar av bucklor på vingen. Som jag förstått det, mest för att skydda spacklet. Ska man kunna laga på det sättet förutsätter det förstås att skadan från början är ganska liten.

Citat:
Ursprungligen postat av revolvermannen
När vi kom till Arlanda fick vi veta att planet var två timmar försenat pga
att man tvungen att limma fast en list på en dörr som satt löst. Limma!
Det sitter ju en liten gummilist som ska hålla dörren tät när flygplanet trycksätts. Är den skadad kan det bli ett jobbigt visslande ljud som drabbar de stackare som sitter närmast dörren.
Fast jag förstår att det kan låta konstigt om man är flygrädd.
Citera
2006-12-22, 01:09
  #9
Medlem
[quote=ksv]Jobbar man med att flyga kanske man inte alltid tänker på hur det man säger kan komma att missuppfattas - vilket ju blir olyckligt med tanke på att väldigt många är flygrädda.

Ja, hehe, när vi skulle hemåt igen från GC var det en som frågade
stewarden (heter det så?) om listen hållit. Ja, sa han, den har hållit hittills, men vi får väl se om den håller en flygning till. På skoj såklart, men är man flygrädd så är man.....
Citera
2006-12-22, 01:15
  #10
Medlem
-Exodus-s avatar
Minns förra vintern..skulle hem från Gran Canaria, det var när det var snöoväder i södra sverige, var någonstans över typ frankrike när vi fick höra det från piloten, gick inte o landa i malmö, så vi cirkulerade lite i luften..fick höra att vi skulle försöka landa på jylland.. efter en hyfsat bumpig ride kom vi till slut ner som första flyg att försöka (i norden) jo där nycktrade man till...
Citera
2006-12-22, 01:19
  #11
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Min otäckaste flygresa var nog när jag hamnade bredvid en bastant dam på ca. 200 pannor, då flög jag ändå Business (long haul), hon käkade som en person uppvuxen i djungeln, hon snarkade, hon luktade ost, hon skulle ha allt på menyn, hennes jävla röv tog i stolarna och gjorde oväsen när hon passerade i gången, det var en mardröm att kliva över hennes jättelika lår då man skulle gå på muggen...
Minns något liknande när jag åkte med Lufthansa från USA för ett antal år sedan.
Satt i economy och försökte sova med ett bord som inte gick att fälla upp. Hade kanske funkat om det inte varit för att jag satt jämte en överfet tysk gubbe som stank svett och lät sin fettma flyta över till min sida av armstödet.
Citera
2006-12-22, 10:01
  #12
Medlem
Zog Ruless avatar
Är inte flygrädd på något vis men jag håller med er om Samos. Piloten flög planet som om det vore ett jaktplan mellan bergen och gjorde (tycker jag) enormt skarpa svängar. Visste inte ens om att man kunde flyga ett sådant stort plan på det viset. Det var faktiskt rätt så läskigt.

När jag var i Vietnam flög jag ett litet propellerplan, varje gång planet krängde till vid en luftgrup kändes det som om planet skulle falla ner som en sten. Det är stor skillnad mellan att sitta i ett stort eller litet plan när det är luftgropar.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f418406

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback