Jag har aldrig i hela mitt liv hört ett par så kallade datorhögtalare som låter bra. Det gör ont i öronen av att lyssna på klockradiohögtalare och det gör ont i själen av att veta om att det faktiskt finns människor som tycker att det låter bra. Om man tvunget ska ha högtalare med inbyggda förstärkare så är studiomonitorer ett bättre val. Jag förstår faktiskt inte det här fenomenet med datorhögtalare, ok att folk vill ha nån form av små billiga högtalare för att få ljud ur datorn. Men när folk som lägger åtskilliga tusen på datorer och köper något dyrt ljudkort och sen pröjsar flera tusen till för såna här klockradiohögtalare så blir man ju illamående. 

Mitt tips är alltså följande. Om du vill ha billigt skränande aspissigt skitljud så kan du köpa billiga datorhögtalare. Om du vill ha någorlunda hyfsade smidiga högtalare med inbyggda förstärkare ska du överväga att spara ihop till ett par studiomonitorer. Ett par Behringer Truth t.ex. krossar ju vilket par datorhögtalare som helst i ljudåtergivningsförmåga.
EDIT: Vad du än gör, överväg aldrig att betala åtskilliga tusenlappar för små klockradiohögtalare.
EDIT2: Såg att 
www.jam.se har ESI nEar04 för 1695kr. Jag har inte hört dom, men att det påminner om riktiga högtalare är ju ett gott tecken.