• 1
  • 2
2006-12-21, 18:11
Bannlyst
Tjooz.. har kikat rätt mkt på Creative Inspire T7900 7.1 och de verkar rätt feta. Någon som kan tipsa om bättre högtalare i samma prisklass ? Annars köper jag nog dessa
Citera
2006-12-21, 18:32
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatteee
Tjooz.. har kikat rätt mkt på Creative Inspire T7900 7.1 och de verkar rätt feta. Någon som kan tipsa om bättre högtalare i samma prisklass ? Annars köper jag nog dessa

Är surround ett måste eller kan du "klara" dig på 2 satelliter och en sub? För du får mycket bättre ljud för pengarna om du köper ett riktigt bra 2.1-system än om du köper surround för samma pengar.
Citera
2006-12-21, 19:32
Medlem
Mjo, jag har siktat in mig på ett par Logitech Z-2300 när pengar finnes då jag inte har möjlighet att placera ut fler högtalare.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303910
Citera
2006-12-21, 19:34
Medlem
Köpte för några veckor sedan Logitech Z-2300.
Dom fungerar grymt bra och är lätt värda pengarna enligt mig.
Citera
2006-12-21, 22:42
Medlem
Couplands avatar
Kan hålla med föregående talare om att Z2300 är ett väldigt bra val bland 2.1-system. Andra prisvärda kan du hitta från Klipsh, ifall du kan få tag på några.
Citera
2006-12-21, 23:40
Medlem
Jag har aldrig i hela mitt liv hört ett par så kallade datorhögtalare som låter bra. Det gör ont i öronen av att lyssna på klockradiohögtalare och det gör ont i själen av att veta om att det faktiskt finns människor som tycker att det låter bra. Om man tvunget ska ha högtalare med inbyggda förstärkare så är studiomonitorer ett bättre val. Jag förstår faktiskt inte det här fenomenet med datorhögtalare, ok att folk vill ha nån form av små billiga högtalare för att få ljud ur datorn. Men när folk som lägger åtskilliga tusen på datorer och köper något dyrt ljudkort och sen pröjsar flera tusen till för såna här klockradiohögtalare så blir man ju illamående.

Mitt tips är alltså följande. Om du vill ha billigt skränande aspissigt skitljud så kan du köpa billiga datorhögtalare. Om du vill ha någorlunda hyfsade smidiga högtalare med inbyggda förstärkare ska du överväga att spara ihop till ett par studiomonitorer. Ett par Behringer Truth t.ex. krossar ju vilket par datorhögtalare som helst i ljudåtergivningsförmåga.

EDIT: Vad du än gör, överväg aldrig att betala åtskilliga tusenlappar för små klockradiohögtalare.

EDIT2: Såg att www.jam.se har ESI nEar04 för 1695kr. Jag har inte hört dom, men att det påminner om riktiga högtalare är ju ett gott tecken.
Citera
2006-12-22, 00:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Jag har aldrig i hela mitt liv hört ett par så kallade datorhögtalare som låter bra. Det gör ont i öronen av att lyssna på klockradiohögtalare och det gör ont i själen av att veta om att det faktiskt finns människor som tycker att det låter bra. Om man tvunget ska ha högtalare med inbyggda förstärkare så är studiomonitorer ett bättre val. Jag förstår faktiskt inte det här fenomenet med datorhögtalare, ok att folk vill ha nån form av små billiga högtalare för att få ljud ur datorn. Men när folk som lägger åtskilliga tusen på datorer och köper något dyrt ljudkort och sen pröjsar flera tusen till för såna här klockradiohögtalare så blir man ju illamående.

Mitt tips är alltså följande. Om du vill ha billigt skränande aspissigt skitljud så kan du köpa billiga datorhögtalare. Om du vill ha någorlunda hyfsade smidiga högtalare med inbyggda förstärkare ska du överväga att spara ihop till ett par studiomonitorer. Ett par Behringer Truth t.ex. krossar ju vilket par datorhögtalare som helst i ljudåtergivningsförmåga.

EDIT: Vad du än gör, överväg aldrig att betala åtskilliga tusenlappar för små klockradiohögtalare.

EDIT2: Såg att www.jam.se har ESI nEar04 för 1695kr. Jag har inte hört dom, men att det påminner om riktiga högtalare är ju ett gott tecken.

Hmm...får väl instämma här.
Ett tips är att köpa begagnade prylar på Blocket eller var som helst och då köpa en vanlig förstärkare, 2-kanals eller surround spelar mindre roll, och ett par mindre högtalare.

Jag har själv min gamla surround-stärkare och ett par små Tannoy som datorljud och jag skulle tippa på att det ger betydligt bättre ljud än de flesta av "surround"-paketen...och hade man köpt de här prylarna på Blocket så hade det kanske kostat som absolut mest en tusenlapp för alltihop, och då räknar jag högt!

Vill man sen ändå ha surroundljud så kan man ju alltid köpa ett par billiga satelliter senare och skruva fast i stolen eller nåt.
Citera
2006-12-22, 10:55
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:

Du har inte lust att förklara lite? (Eller någon annan):

Varför är det så illa med inbyggd förstärkare?

Om jag köper ett 2.1-system, har då suben och båda satelliterna varsin förstärkare?

Hjälper det (mot förmodat problem) om man köper en extern förstärkare och kopplar in?

Och är inte studiomonitorer ganska stora, känns lite klumpigt att ställa på/under skrivbordet? Dessutom får jag känslan att de inte är "gjorda" för att spela på lägre volymer. Vet inte varför det skulle vara så, bara en känsla...
Citera
2006-12-22, 10:59
Medlem
miklons avatar
Citat:

Alla har vi ju olika prioriteringar, själv är jag helt omusikalisk och har närmast obefintligt gehör, varför skulle jag lägga ut en massa pengar på att få bra ljud som jag ändå inte förmår uppskatta?

Däremot kan jag köpa resonemanget att det är onödigt att lägga ut en massa pengar på datorhögtalare, det kan ju mycket väl vara som du säger att de pengarna inte motsvaras av ljudkvaliteten man får.
Citera
2006-12-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Du har inte lust att förklara lite? (Eller någon annan):

Varför är det så illa med inbyggd förstärkare?

Om jag köper ett 2.1-system, har då suben och båda satelliterna varsin förstärkare?

Hjälper det (mot förmodat problem) om man köper en extern förstärkare och kopplar in?

Och är inte studiomonitorer ganska stora, känns lite klumpigt att ställa på/under skrivbordet? Dessutom får jag känslan att de inte är "gjorda" för att spela på lägre volymer. Vet inte varför det skulle vara så, bara en känsla...

Ljudsignalen man får ut ur ljudkortet måste alltid förstärkas innan den skickas in i högtalarna. Varje högtalare måste följdaktigen ha en förstärkare någonstans innan den kan spela ljud. I hemmabiosystem och stereoapparater så är förstärkaren en fristående del. I aktiva högtalare sitter det en förstärkare inbyggd i varje högtalare. I datorhögtalare så är det ofta så att förstärkaren sitter i baslådan. Förstärkares förmåga att återge ett ljud så likt signalen som kommer in i den som möjligt försämras av att utsättas för det tryck som uppstår inne i högtalarlådan då högtalaren spelar.

Men det spelar inte så stor roll i det här fallet. Jag skulle nog inte ens ha nämnt det här med inbyggda förstärkare, för det är inte huvudproblemet med dessa små datorhögtalare. Problemet är att datorhögtalare är dåliga, väldigt väldigt dåliga. Att köpa en förstärkare och koppla in hjälper verkligen inte, för det är själva högtalarna som är dåliga. Alltså med superbilliga, jättesmå högtalarelement i en liten liten plastlåda som blir drivna av en dålig förstärkare så är det inte konstigt att det blir dåligt ljud.

EDIT: Om du vill ha riktigt små högtalare så är väl datorhögtalare det enda alternativet. Även fast små studiomonitorer är rätt små så är dom lite större än datorhögtalare. Studiomonitorer är inte sämre än vanliga högtalare på att spela lågt.
Citera
2006-12-22, 12:21
Bannlyst
Citat:

Men om jag köper ett par såna ESI eller ett par liknande såna.. måste jag köpa förstärkare som jag ska koppla dom till ? eller går det att koppla direkt till datorn ? och slutligen: finns det billigare såna "riktiga högtalare" ? runt 1400-1500 ?
Citera
2006-12-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coupland
Kan hålla med föregående talare om att Z2300 är ett väldigt bra val bland 2.1-system. Andra prisvärda kan du hitta från Klipsh, ifall du kan få tag på några.

Ja, Klipsch såg faktiskt intressantare ut, inte lika stor subwoofer heller.

https://www.datorbutiken.com/home/De...uct=KLIPPROGMX
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in