2006-12-31, 16:37
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men du har rätt, hade det inte varit en majoritet av människorna som var heterosexuella så hade det inte varit svårt att komma ut. Men nu är det så och då måste majoriteten få vara normbildande är man något annat än heterosexuell så avviker man från normen. Det är inget som är något problem med, majoriteten är alltid normbildande, det ingår liksom i definitionen av ordet.

Du hävdar längre ner att människan är helt fri och nu säger du att det finns en norm som man måste följa för att inte kallas avvikande.

Citat:
Snedfördelningen i toppskiktet är stor för att det krävs en hel del erfarenhet för att jobba upp sig dit. Erfarenhet tar tid att samla, alltså är ledarskiktet i samhället en avspegling av hur samhället såg ut när dessa personerna började sin karriär. Det släpar efter.

Jaha! så könsmaktsordningen existerade för 40 år sen.

Lars Einar Engström tar upp detta som en vanlig missuppfattning. Han säger att de han utbildar idag har precis samma attityd som de som är 20 år äldre.

Nu försvinner jag iväg på middag. Gott nytt år!
Citera
2006-12-31, 16:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkish
Så är människan helt fri att göra vad den vill, och det enda som begränsar henne är hennes själv, dvs. att påtryckning från samhället/kulturen inte finns eller att man kan ställa sig utanför den. Har jag förstått dig rätt?
Påtryckningar finns, det är klart att man har vissa förväntningar på sig och mallar som samhället tycker är bra. Men det betyder väl inte att man kan välja att inte uppfylla de förväntningarna eller att man inte kan ställa sig utanför dem?

Annars hade det väl inte funnits några avvikare från normerna?
Citera
2006-12-31, 17:35
Medlem
Citat:
Påtryckningar finns, det är klart att man har vissa förväntningar på sig och mallar som samhället tycker är bra. Men det betyder väl inte att man kan välja att inte uppfylla de förväntningarna eller att man inte kan ställa sig utanför dem?

Annars hade det väl inte funnits några avvikare från normerna?

Att avvika är fritt, däremot inte konsekvenserna, vilka ibland kan bli så stora att man inte längre har ett val att avvika.
Citera
2007-01-01, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
9 av 10 våldtäkter sker i hemmet och de flesta sker på kvinnor. Fler kvinnor än män blir slagna i deras hem. Så vem som har makten i hemmet kan diskuteras.

Ärligt talat har jag inte riktigt förstått det där med att bara äldre män ska styra i företag och samhället.

Men återigen kör vi fast i diskussionen om kvinnan är underordnad manen. Det är inte det viktigaste för mig. Som jag skrev angående heteronormativiteten är det två roller som finns att spela, man och kvinna. Jag skulle önska att dessa två roller inte fanns och att människor fick vara sig själva utan påverkan av deras kön.

Det jag finner intressant är att alla gånger jag påvisar kvinnans underordnad försöker du göra detsamma med männen. Oavsett om du, jag eller båda har rätt har vi funnit orättvisor grundat i vilket kön man har. Jag är intresserad av att ändra dessa.
1) Det faktum att du inte inser att gruppen som innefattar dessa "9 av 10 våldtäkter" är extremt liten,
samtidigt som gruppen som inefattas av "90% av föräldrapenningen" är extremt stor,
och att detta förstör ditt argument,¨är beklagligt.
Du får ursäkta, men att räkna med våldtäkt som "en del av männens
patriarkala styre"
gör mig fan illamående.

2) Äldre män styr eftersom ägaren och styrelsen har valt dessa äldre
män som sina företrädare. Det är uppenbarligen svårt för alla vänsterfalangers
medborgare att inse detta, men den privata sektorn är inte statens ägo.
Om någon bara vill ha gubbar, såsom att detta verkligen var del i en kravprofil
för ett seriöst, stort företag, så är det deras rätt.
Kärringarna får starta egna bolag eller självmant ta sig upp i strukturerna..
Något de också gör, och hur ofta hör du feministmantran från dessa kvinnors
läppar? Inte speciellt ofta.

3) Det är bara du och dina rödvinsvänner som tror att det finns någon
könsmässig oförätt som måste korrigeras.. Den åsikt som uttrycks är
"you win some, lose some" och att "ibland är världen skit".
Din inställning att månlandningen är falsk blir väldigt talande eftersom
det är lika vanvettigt som dina konspirations-fantasier om att det finns
någon mansgrisklubb i toppen som styr allt av det ensamma syftet att
trycka dit kvinnan i petitessärenden.

Tillika är det bara ni som tror på det transparenta och valfria könet,
varvid era tveksamma och halvdassiga lösningar på detta "problem"
anses ytterst oattraktiva.

/Per
Citera
2007-01-01, 06:22
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pass the mic
Jag valde först att skriva ett tal för cannabis, men fick inte för läraren!

Det larvigaste jag hort! Vad ar det for idiot till larare?
Citera
2007-01-01, 18:22
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
1) Det faktum att du inte inser att gruppen som innefattar dessa "9 av 10 våldtäkter" är extremt liten,
samtidigt som gruppen som inefattas av "90% av föräldrapenningen" är extremt stor,
patriarkala styre"
gör mig fan illamående.

På vilket sätt förstör det mitt argument för vad?

Citat:
2) Äldre män styr eftersom ägaren och styrelsen har valt dessa äldre
män som sina företrädare. Det är uppenbarligen svårt för alla vänsterfalangers
medborgare att inse detta, men den privata sektorn är inte statens ägo.
Om någon bara vill ha gubbar, såsom att detta verkligen var del i en kravprofil
för ett seriöst, stort företag, så är det deras rätt.
Kärringarna får starta egna bolag eller självmant ta sig upp i strukturerna..
Något de också gör, och hur ofta hör du feministmantran från dessa kvinnors
läppar? Inte speciellt ofta.

Du ser inte några problem med att vissa företag väljer att diskriminera kvinnor?

Citat:
3) Det är bara du och dina rödvinsvänner som tror att det finns någon
könsmässig oförätt som måste korrigeras.. Den åsikt som uttrycks är
"you win some, lose some" och att "ibland är världen skit".
Din inställning att månlandningen är falsk blir väldigt talande eftersom
det är lika vanvettigt som dina konspirations-fantasier om att det finns
någon mansgrisklubb i toppen som styr allt av det ensamma syftet att
trycka dit kvinnan i petitessärenden.

Vad har månlandningen med detta att göra?
Citera
2007-01-09, 10:21
Medlem
noffss avatar
både rätt och fel

Ditt tal var bra strukturerat men som andra här i forumet har påpekat borde du förtydligat vissa uttyck. Det du säger är inte helt fel men det är inte heller helt rätt. It's a mans world, om en kvinna ska lyckas måste hon kämpa 3 ggr mer än en män. Varför ska feminism förstöra jämställdhet? Det är ett VIKTIGT steg mot jämställdheten! Så om du nu skulle skriva om ditt tal läs boken "Det kallas kärlek" av Karin Holmberg och Consumer Culture kap 5 av C. Lury. De borde ge dig en inblick och göra dig medveten mer om detta ojämlikheter. G+ är ett förtjänt betyg, not more.
Citera
2007-01-09, 10:29
Medlem
noffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakesky
Det faktum att du inte inser att gruppen som innefattar dessa "9 av 10 våldtäkter" är extremt liten,
patriarkala styre" gör mig fan illamående.

Vad är det du säger? Du har fan INGEN koll på verkligen lilla gubben! Det var det dummaste jag har hört. Det ända du tänker på är pengar, är inte fysisk och psykiskt välmående ett mer eftersträvat mål än att du får lite mer pengar i din plånbok och skiter i resten av världen och är fast i din lilla trångsynta värld. Att tjejer våldtas är ett faktum och nu på senare tid har gruppvåldtäkter blivit vanligare. Det du läser om i media om våldtäkter är siffror som är anmälda, det är garanterat MINST DUBBELT SÅ MYCKET MÖRKERANTAL. Tjejer som inte vågar anmäla, som är rädda och mår dåligt. Vad ger män makten att våldta en kvinna? Även hur lättklädd man är, hur full man är spelar det fan ingen roll! Allt handlar om makt.
Citera
2007-01-09, 18:48
Medlem
Rasputins peniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noffs
Ditt tal var bra strukturerat men som andra här i forumet har påpekat borde du förtydligat vissa uttyck. Det du säger är inte helt fel men det är inte heller helt rätt. It's a mans world, om en kvinna ska lyckas måste hon kämpa 3 ggr mer än en män. Varför ska feminism förstöra jämställdhet? Det är ett VIKTIGT steg mot jämställdheten! Så om du nu skulle skriva om ditt tal läs boken "Det kallas kärlek" av Karin Holmberg och Consumer Culture kap 5 av C. Lury. De borde ge dig en inblick och göra dig medveten mer om detta ojämlikheter. G+ är ett förtjänt betyg, not more.

Nja, så bra var det väl inte? Duger sådant här på gymasiet idag (syftningsfel, ursprungsinläggets författare uppsats avses)?
Sedan Noffs, skulle du vilja vara så vänlig att på något sätt underbygga den statistik du för fram? Om jag säger tvärtemot: kvinnor behöver oftast inte ens vara hälften så bra för att räknas som lika bra som män?
Feminism är överhuvudtaget inte vägen till jämnställdhet(godtar uttrycket jämnställdhet här för enkelhetens skull). Tvärtom är min övertygelse att feminism, så som den praktiserats, inte leder till jämlikhet mellan könen.

"She´s just like a penguin in bondage boy" F.Z.
Citera
2007-01-09, 18:59
Medlem
Rasputins peniss avatar
dubbelpost

"She could walk a mile with a bucket on her head, her hair covered that" F.Z.
Citera
2007-01-09, 19:20
Medlem
Rasputins peniss avatar
"Vad är det du säger? Du har fan INGEN koll på verkligen lilla gubben! Det var det dummaste jag har hört. Det ända du tänker på är pengar, är inte fysisk och psykiskt välmående ett mer eftersträvat mål än att du får lite mer pengar i din plånbok och skiter i resten av världen och är fast i din lilla trångsynta värld. Att tjejer våldtas är ett faktum och nu på senare tid har gruppvåldtäkter blivit vanligare. Det du läser om i media om våldtäkter är siffror som är anmälda, det är garanterat MINST DUBBELT SÅ MYCKET MÖRKERANTAL. Tjejer som inte vågar anmäla, som är rädda och mår dåligt. Vad ger män makten att våldta en kvinna? Även hur lättklädd man är, hur full man är spelar det fan ingen roll! Allt handlar om makt."

Skulle vara kul om du kunde följa upp med lite fakta till allt det du har fantiserat ihop. Ok, Aftonbladet kanske har hjälpt till lite ochså?
Det du SKRIKER OM MÖRKERTAL bemöter jag såhär: JAG HAR HÖRT ATT DET ÄR TVÄRTOM!

"I´m the slime oozing out from your tv set" F.Z.
Citera
2007-01-09, 19:55
Medlem
Rasputins peniss avatar
Shanghai

"Varför tar kvinnor ut 90% av föräldarledigheten om de inte måste?"

För att de vill!

"Lars Einar Engström tar upp detta som en vanlig missuppfattning. Han säger att de han utbildar idag har precis samma attityd som de som är 20 år äldre."

Lars Einar Engström sålde boken du läste på genusinstitutionen där du lärde dig alla de andra floskler du använder för att förminska de debattörer du bemöter så hånfullt här.
Den esoteriska feminism du tycks bekänna dig till har kanske inget att göra med den (tidigare?) statsfeminismen förstår jag? Överhuvudtaget knappast alls med någon annans feminism. Din alldeles egen feminism?
S.k. Humpty Dumpty feminism alltså! Sorry men du går inte att ta på allvar överhuvudtaget.

"You know my python boot was too tight , I couldn get i off last night" F.Z.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in