Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag förnekar inte på något sätt att kvinnor i vissa situationer missgynnas av sitt kön. Precis på samma sätt som män i vissa situationer missgynnas av sitt kön. Däremot är det inte på något sätt bevisat eller ens undersökt att de områdena där kvinnorna är underordnade är många fler eller viktigare än de områden där män är underordnade..
Du verkar vara väldigt låst vid idéen att feminism är en kvinnokamp. Förr handlade det om kvinnans frigörelse men idag ser strävan helt annorlunda ut. Idag handlar det inte bara om att kvinnan är underordnad mannen och att vi måste kämpa för kvinnans frigörelse utan att vi måste kämpa för alla människors frigörelse från könsroller.
Citat:
Skillnaden mellan mig och en feminist är att de antar att kvinnor är underordnade. Det gör diskussionen precis lika låst som med någon som antar att männen är underordnade. Jag vill se bevis innan jag drar slutsatser om hur samhället skall förändras..
Återigen fel fel fel! En feminist ser att människor är låste vid deras kön och kan inte vara som de vill utan samhället lägger massor av krav på dem som är baserade på deras kön.
Visserligen ser många feminister (däribland jag) att kvinnans "lott" i detta samhälle är sämre än männens.
Citat:
Ok, vad har jag då som nyfödd medelklassman för möjligheter som en nyfödd medelklasskvinna inte har? Vilka uppgifter menar du att det är fastställt att vi skall fylla?
Personalen på dagiset Tittmyran filmade sig själva och försökte se på hur de gav sin omvårdnad utifrån ett genusperspektiv. De kom fram till bland annat att med flickorna hade de mer ögonkontakt, uppmuntrade till omvårdnadslekar, lät dem hjälpa till vid mellanmålet och om de sprang iväg och lekte manade fritidspedagogerna dem till att ta det försiktigt och inte gå för långt bort. Pojkarna däremot fick tvärtom mindre ögonkontakt, mer order och kommandon, andra röstlägen användes och de fick större områden att röra sig på o.s.v.
Kan tilläggas att dagiset Tittmyran är ett medelstort dagis som inte skiljer sig märkbart från de flesta andra dagis och därför tror jag att man kan säga att studien är ganska generaliserbar.