• 1
  • 2
2006-12-21, 16:20
Medlem
snygg84s avatar
Jag ska skriva ett arbete om dialekter och undrar därför vad ni har för fördomar om våra svenska dialekter?

Alltså t.ex. att de som talar göteborska alltid är "goa och glada" eller att skåningar är dryga...

Vill gärna veta vad ni tycker om:
Norrländska
Stockholmska
Göteborska
Småländska
Skånska
Gotländska

Kommer ni på några andra stora dialekter får ni gärna säga vad ni tycker om dem med
Citera
2006-12-21, 16:34
Medlem
Ördögs avatar
Själv har jag inga speciella åsikter om svenska dialekter jag vill föra fram, jag vill bara tipsa om SVT-programmet Svenska Dialektmysteriers hemsida. Programmet sändes ju förra vintern, och i samma veva fick man på dess hemsida berätta vilka associationer man fick av olika mål. Kolla omröstningarna och resultaten här!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45222
Citera
2006-12-21, 19:15
Medlem
buyzabas avatar
För mig är norrländska, eller kanske snarare norrlänningar slöa. Jag är själv skåning, de flesta uppfattar min dialekt som positiv, iallafall inbillar jag mig det, även om man får många "Va?" till svar. Men många har sagt att skånskan är högljudd, vi svär mer, vi är störe besserwissrar och mer arroganta också. Vi är så kontinentala så det är därför.

Många stockholmare jag träffat på talar drygt / är dryga, men absolut inte alla. Småländska varierar, där jag bor låter det som ett stort talfel och som om de slutade lära sig svenska i 3-årsåldern men Västervikskan är en härlig och glad dialekt. Gotländska, världens största fel. Jag kan inte prata med riktiga gotlänningar, ingen av oss förstår varandra.
Citera
2006-12-21, 19:18
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snygg84
Jag ska skriva ett arbete om dialekter och undrar därför vad ni har för fördomar om våra svenska dialekter?

Alltså t.ex. att de som talar göteborska alltid är "goa och glada" eller att skåningar är dryga...

Vill gärna veta vad ni tycker om:
Norrländska
Stockholmska
Göteborska
Småländska
Skånska
Gotländska

Kommer ni på några andra stora dialekter får ni gärna säga vad ni tycker om dem med

Ska vi diskutera om skånska är drygt eller om skåningar är dryga? Språket eller folket?
Citera
2006-12-21, 21:59
Medlem
Tjennstroums avatar
Först måste du som sagt berätta om vi ska diskutera grupperna som talar dialekterna, dialekterna i sig eller både och.

Sen så får du specifiera dig angående dialekter. Menar du varianter av rikssvenska eller genuina mål som talas i Sverige, t.ex. bonnska, jamtsk, övdalsk, gutniska osv?
Citera
2006-12-21, 22:17
Medlem
Jrgens avatar
Småländskan som talas där jag bor uppfattas för det mesta som bondig och obildad av utbölingar. Jag gillar den dock då dess grammatik i flera fall är bättre fungerande än rikssvenskans.
Citera
2006-12-21, 22:17
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Först måste du som sagt berätta om vi ska diskutera grupperna som talar dialekterna, dialekterna i sig eller både och.

Sen så får du specifiera dig angående dialekter. Menar du varianter av rikssvenska eller genuina mål som talas i Sverige, t.ex. bonnska, jamtsk, övdalsk, gutniska osv?
Jag uppfattar trådskaparen så att man ska säga vilka associationer man får när man hör en viss dialekt talas, vilka fördomar man får mot talaren. Det är väl inte så alldeles lätt att skilja detta från vilka fördomar man har i stort mot folk i den aktuella delen av landet. Utifrån exemplen på dialekter som räknas upp (norrländska, stockholmska, göteborska, småländska, skånska, gotländska) drar jag slutsatsen att det rör sig om varianter på rikssvenskan.

Själv har jag inte så många bestämda uppfattningar i frågan, men jag tycker i alla fall att folk som pratar bred östgötska låter barnsliga, smått bakom eller naiva.

Edit: Här har vi en riktig östgöte: http://www.jesper.nu/filmer/ovrigt/snickeriet.php
Citera
2006-12-21, 22:41
Medlem
Eftersom jag kommer från Norrland så tycker jag inte att norrländska låter konstigt. Likaså stockholmskan eftersom den är ganska nära rikssvenskan.

Göteborgska och gotländska låter väl båda lite kul men jag har ingenting emot dem eftersom jag förstår dem.

Skånska och smålänska är ju inte svenska, det är någon form av danska som låter lite grann som svenska. Och jag hatar dem eftersom jag inte begriper mig på dessa människor som pratar dem.
Citera
2006-12-21, 22:42
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag uppfattar trådskaparen så att man ska säga vilka associationer man får när man hör en viss dialekt talas, vilka fördomar man får mot talaren. Det är väl inte så alldeles lätt att skilja detta från vilka fördomar man har i stort mot folk i den aktuella delen av landet. Utifrån exemplen på dialekter som räknas upp (norrländska, stockholmska, göteborska, småländska, skånska, gotländska) drar jag slutsatsen att det rör sig om varianter på rikssvenskan.
Ja men det vore bra om vi hade något att utgå ifrån så alla inte gör olika antaganden och börjar jämföra päron med apelsinsaft.
Citera
2006-12-21, 22:46
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Ja men det vore bra om vi hade något att utgå ifrån så alla inte gör olika antaganden och börjar jämföra päron med apelsinsaft.
Förvisso, men jag var tvungen att vädra mina fördomar mot östgötar genast, och trådskaparen kommer att ge mig rätt ska du se.
Citera
2006-12-21, 23:00
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheFlies
Skånska och smålänska är ju inte svenska, det är någon form av danska som låter lite grann som svenska. Och jag hatar dem eftersom jag inte begriper mig på dessa människor som pratar dem.
Nja. Skåneländskan har ju många likheter med danskan, men jag skulle nog aldrig kalla den för danska. Och småländska har väldigt få likheter med danskan. Kanske en del likheter i sydvästra Småland där de skånska influenserna har varit stora.
Citera
2006-12-22, 00:52
Medlem
buyzabas avatar
Småländska? Danska? Nu ska vi ju reda ut att Småland är ett av de största landskapen vi har, att du drar ett streck över hela småländskan som danskt språkområde men inte för Gotland är för mig oförståeligt. Jag är skåning som bor i Småland och för mig är Småländskan (öster om Växjö och norrut) en bondig form av rikssvenska. En sån här tråd är omöjlig utan att generalisera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in