2006-12-21, 01:55
Medlem
Tja.

Jag undrar hur det funkar egentligen om man har ett studielån men efter studierna inte bor i sverige. För CSN så ser det väl ut som att man tjänar 0kr, eller hur? Så om jag ansöker om nedsättning till 5% av min inkomst, så innebär det att jag skulle betala tillbaka 0kr/år. Rätt eller fel?

Jag har alltså inte planerat att smita ifrån mitt studielån som man hör att många gör, däremot funderar jag på smidigaste sättet att betala av studielånet. Känns lite bökigt att försöka hålla på att skicka in exakt rätt summa pengar (växelkurs) vid exakt rätt tillfälle, då vore det ju smidigare om man kunde göra som jag sa ovan, och därmed inte ha något krav att betala tillbaka nånting. Då kan man ju alltså förslagsvis flytta X kr från sitt lönekonto till ett annat lokalt konto varje månad (som representerar avbetalningen av studieskulden), och sedan skicka in dom pengarna till CSN kanske en gång per år eller så (när växelkursen ligger bra till).

Så först och främst, skulle det funka att göra såhär? Och skulle CSN vara nöjda så länge dom konstant får in pengar (även om summan kanske varierar), eller börjar dom jaga upp en (hur dom nu gör det) efter att man legat på 0 kronors inkomst i X år (verkar ju helt klart lite fuffens om det på papprena dom får ser ut som att jag inte tjänat nånting på 15år)? Eller åker jag på straffavgifter om jag inte själv skickar in uppgifter som styrker min inkomst eller nått?

Vet inte om detta kanske är bästa saken att fråga CSN (innan nån börjar klaga), eftersom jag trots allt "lurar" dom att jag inte har någon inkomst
Citera
2006-12-21, 21:55
Medlem
Jelloblimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruxor
Tja.

Jag undrar hur det funkar egentligen om man har ett studielån men efter studierna inte bor i sverige. För CSN så ser det väl ut som att man tjänar 0kr, eller hur? Så om jag ansöker om nedsättning till 5% av min inkomst, så innebär det att jag skulle betala tillbaka 0kr/år. Rätt eller fel?(...)
5% är minsta summan om jag inte kommer ihåg fel (5%-regeln finns inte mer utan gäller för gamla CSN-lån). CSN skiter nog i att du tjänar 0:- , de vill ha sina pengar. Man kan betala hela lånet på en enda gång MEN då får man också betala för räntan som CSN missar.
Det bästa är att ringa/e-maila CSN & fråga eftersom regler ändras & är inte heller glasklara som du märkt.
Citera
2006-12-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloblimp
5% är minsta summan om jag inte kommer ihåg fel (5%-regeln finns inte mer utan gäller för gamla CSN-lån). CSN skiter nog i att du tjänar 0:- , de vill ha sina pengar. Man kan betala hela lånet på en enda gång MEN då får man också betala för räntan som CSN missar.
Det bästa är att ringa/e-maila CSN & fråga eftersom regler ändras & är inte heller glasklara som du märkt.
Alltså, om jag bor i sverige och ansöker om nedsättning till 5%, och tjänar 0 kr, så betalar jag också 0 kr. Jag måste ju betala mer sen istället alltså, jag menar inte som på dom gamla lånen då man betalade några procent och sen fick det avskrivet efter 25år.

Frågan var ju snarare hur det funkar vid bosättning utomlands.. ser CSN vad jag tjänar? etc.
Citera
2006-12-21, 22:59
Medlem
Mulas avatar
Har du kollat på CSN:s hemsida, där står det vad som gäller. Just detta gäller för lån mellan 89 och 01 (som jag har):

Om du inte lämnar några inkomstuppgifter före den 30 november 2006 kan vi inte beräkna ditt årsbelopp utifrån din inkomst. Då kommer vi i stället att fastställa ditt årsbelopp till 5 procent av skulden. Vill du ändå att vi ska beräkna ditt årsbelopp utifrån din inkomst, får du ansöka om att få årsbeloppet omräknat i efterhand. Detta gör du genom att använda blanketten Ansökan om omdebitering (6819A).

Du kan antingen skicka in ett taxeringsbesked från skattemyndigheten i landet där du bor och betala efter inkomst eller betala 5% av skulden per år.
Citera
2006-12-21, 23:06
Medlem
Kapitaliserad ränta?

Funderar över kapitaliserad ränta som läggs till skulden vid årsskiftet. Går denna att undgå om man betalar av lånet innan dess t.ex. i november eller återstår det pengar att betala i januari efterföljande år?
Citera
2006-12-21, 23:10
Medlem
Vad händer om man inte får ett jobb inom 6 månader efter att man fått examen? Man ska väl börja betala av lånet då, kan soc gå in och betala eller vad händer?
Citera
2006-12-22, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloblimp
Man kan betala hela lånet på en enda gång MEN då får man också betala för räntan som CSN missar.

Va?! Du skojar va? Om mina skulder är 200,000kr så kan jag väl skicka över just 200,000kr till CSN och sen är vi kvitt... eller?
Citera
2006-12-22, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mr.
Funderar över kapitaliserad ränta som läggs till skulden vid årsskiftet. Går denna att undgå om man betalar av lånet innan dess t.ex. i november eller återstår det pengar att betala i januari efterföljande år?
Nä, knappast. CSN kommer säkerligen att lägga på räntan för den del av året du haft en skuld.

Citat:
Ursprungligen postat av Slatan
Va?! Du skojar va? Om mina skulder är 200,000kr så kan jag väl skicka över just 200,000kr till CSN och sen är vi kvitt... eller?
Som sagt tillkommer ränta...
Citera
2006-12-22, 08:35
Medlem
s0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Som sagt tillkommer ränta...
På vilket sätt då? Baserat på hur många år?

Enligt annuitetsmetoden antar jag:

r
-----------
1-(1+r)^-n

r=ränta
n=antal år
Citera
2006-12-22, 10:18
Medlem
Naturligtvis verkar det naturliga att räntan läggs på lånet ville dock kontrollera om CSN hade någon form av julpolicy - "betala-dina-lån-innan-årsskiftet-så-slipper-du-räntan"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in