2006-12-20, 22:41
Medlem
Har fått en chokladfondue gryta av en vän. Vad är godast att doppa i? Frukt? Kex? Grönsaker?
Vilken typ av choklad ska man ha i? Fin chocklad? Billig choklad med smak? Bakchoklad?
Citera
2006-12-20, 22:44
Medlem
LadyTieras avatar
Tänk efter lite,

tycker du att morötter och choklad är gott ihop? inte? nej undvik att doppa det.

Ta den frukt du gillar och använd den för att doppa.
Citera
2006-12-20, 23:00
Medlem
Tjingelings avatar
Toblerone är gott att smälta ner, både vit och vanlig, ljus choklad.
Och så doppar du jordgubbar, bananbitar eller kiwi.
Vindruvor.
Ja, kanske något kex..digestivekex tex. Fast då ska man kanske ha nån vanlig, slät choklad..?

Gott så in i bänken är det i alla fall..!
Citera
2006-12-20, 23:25
Medlem
Aerrs avatar
Utöver tidigare nämnda:
Mandariner/Clementiner (har aldrig fattat skillnaden)
HALLON!
Citera
2006-12-20, 23:27
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerr
Utöver tidigare nämnda:
Mandariner/Clementiner (har aldrig fattat skillnaden)
HALLON!
Som paprka och chili ungefär. samma familj men skillda frukter.
Citera
2006-12-20, 23:34
Medlem
Aerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Som paprka och chili ungefär. samma familj men skillda frukter.

Men dom smakar ju inte likadant?
Det kanske inte clementin och mandarin gör heller?

Dude, jag måste forska på detta!
Citera
2006-12-20, 23:48
Medlem
Rhynns avatar
Tjaaa...

Den chokladen jag brukar använda är vanlig marabou (mjölkchoklad) eller om jag vill lyxa till det lite med (kommer ej ihåg namnet) men med 60,80 o 99% kakao

Doppa digestive kex, jordgubbar (klassiker) och papaya är gott
Citera
2007-01-09, 19:09
Medlem
Liten_smurfs avatar
Ananas! Och russin såklart.
Citera
2007-01-19, 14:31
Medlem
Jag vet inte om detta ar ratta traden MEN jag har endast atit fondue en gang.Mkt gott iaf o de hade mkt plockmat runtomkring till.
Jag bor just nu i spanien o pa marknader haromkring finns det billiga fonduegrytor MEN mitt problem ar att jag aldrig gjort det.

Lite fragor:
1.Gor man en speciell sas som ska va i grytan o sen bara doppa kottet i??I sa fall,har ni bra recept pa olika saser?
2.Ska kottet va helt rått nar man stoppar ner det i grytan eller bor man ha tillagat det lite innan??
3.Ar det ngn skillnad pa fondue grytorna som man har sas till kott i och de man smalter chocklad i??

Jag vore tacksam for svar :-)
Citera
2007-01-19, 14:38
Medlem
Lazjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissElektra
Jag vet inte om detta ar ratta traden MEN jag har endast atit fondue en gang.Mkt gott iaf o de hade mkt plockmat runtomkring till.
Jag bor just nu i spanien o pa marknader haromkring finns det billiga fonduegrytor MEN mitt problem ar att jag aldrig gjort det.

Lite fragor:
1.Gor man en speciell sas som ska va i grytan o sen bara doppa kottet i??I sa fall,har ni bra recept pa olika saser?
2.Ska kottet va helt rått nar man stoppar ner det i grytan eller bor man ha tillagat det lite innan??
3.Ar det ngn skillnad pa fondue grytorna som man har sas till kott i och de man smalter chocklad i??

Jag vore tacksam for svar :-)
1: Om du snackar vanlig fondue så använder man endast olja, ingen "sås".
2: Ja. Helt rått.
3: Inte en aning.
Citera
2007-01-19, 14:47
Medlem
Capones avatar
Marshmallows får man till om man käkar det på restaurang här i trakterna iallfall.

EDIT: om köttet ska vara helt rått, hur vågar då restaurangerna servera fläskfilé? Om någon äter det utan att tillaga det ordentligt och åker på någon otäck inälvsparasit så är det ju inte speciellt bra för restaurangens rykte, och antagligen inte deras relation till hälsovårdsnämnden heller...?
Citera
2007-01-19, 14:51
Medlem
Lakritstrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Marshmallows får man till om man käkar det på restaurang här i trakterna iallfall.

EDIT: om köttet ska vara helt rått, hur vågar då restaurangerna servera fläskfilé? Om någon äter det utan att tillaga det ordentligt och åker på någon otäck inälvsparasit så är det ju inte speciellt bra för restaurangens rykte, och antagligen inte deras relation till hälsovårdsnämnden heller...?

Antagligen fryser de in köttet först. Det dödar allt i parasitväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in