2006-12-20, 15:31
Medlem
Jag undrar om någon med insikt i kinaresturangköket eller liknande kan svara på mina frågor om denn maträtt.

Hur får man kycklingköttet så mört och mjukt? det är ju lixom inte trådigt som när man äter annan kyckling

Vad består den ljusa såsen som all kyckling, grönsaker och nötter simmar runt i av?

Tacksam för svar ser fram emot att själv prova på att tillaga denna underbara rätt.
Citera
2006-12-20, 15:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul_Dan
1. Hur får man kycklingköttet så mört och mjukt?

2. Vad består den ljusa såsen som all kyckling, grönsaker och nötter simmar runt i av?
1. Genom att använda endast kycklingfilé, som man skär i 2x2 cm stora bitar och marinerar dem i en blandning av soja, äggvita, nymalen vitpeppar, maizena och lite halvtorr/torr sherry.

I värsta fall kan man marinera i endast salt. En halvtimme är minimum. När man steker köttet så gör man det på hög värme under ständig omröring i endast 1,5-2 minuter! Köttet skall inte bli brunt utan endast klarvitt!

2. Ljus soja, när det handlar om ljusa köttsorter och mörk soja i samband med mörka köttsorter, vatten, sherry och majzena.

~Paul~
Citera
2006-12-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

2. Ljus soja, när det handlar om ljusa köttsorter och mörk soja i samband med mörka köttsorter, vatten, sherry och majzena.

~Paul~

Mörk soja förstår jag men var hittar man ljus? kollade i min mataffär idag men det fanns inget spår av nån annan soja än den vanliga mörka salta varianten. trodde meningen med soja var att den skulle vara mörk.
Citera
2006-12-21, 03:36
Medlem
Citat:
Mörk soja förstår jag men var hittar man ljus? kollade i min mataffär idag men det fanns inget spår av nån annan soja än den vanliga mörka salta varianten. trodde meningen med soja var att den skulle vara mörk.
Tror jag sett ljus soja på ett större Hemköp, om jag inte missminner mig.
Hade verkligen ingen aning om att man hade Sherry i kinakäk
Citera
2006-12-21, 09:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Med ljus soja menar jag preferabelt Kikkomansoja, dvs den japanska ljusa sojan. Ni får ursäkta om jag har varit otydlig. Den mörka som jag tar upp är den kinesiska varianten (Mushroom Soy), från t ex Mrs Cheng.

Kina är ett stort land med ett antal köksskolor varav den norra, södra, västra och östra är de mest kända. I olika delar lagar man mat på olika sojatyper men rent allmänt kan man säga att Kikkomansoja är mest lik den soja man oftast använder i Kina.

En annan generell regel är just att använda den mörkare, kinesiska sojan till biff och annat nötkött, eller mörkt kött som fasan, kalkon osv. Till de ljusare köttsorterna som kyckling, fisk och grönsaksrätter används som jag skrivit tidigare ljus soja.

~Paul~
Citera
2006-12-21, 09:43
Medlem
är det sån här soya du menar?

http://www.japancentre.com/images/it...cedecanter.jpg
Citera
2006-12-21, 09:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarloVonSexron
Tror jag sett ljus soja på ett större Hemköp, om jag inte missminner mig.
Hade verkligen ingen aning om att man hade Sherry i kinakäk
Egentligen har man inte sherry i kinesisk matlagning utan ett vin som heter Shaoxingvin. Det är ett risvin med en smak som starkt påminner om en torr eller halvtorr sherry som t ex Amontilado (finns på bolaget).

Användande av vin i kinesisk matlagning är essentiellt. De flesta traditionella kinesiska maträtter innehåller vin. Till och med en sådan rätt som sötsur sås skall egentligen innehålla kinesiskt vin.

Den varianten på sötsur sås som vi får i våra kinarestauranger är starkt ändrad för att passa den svenska smaken. Den äkta sötsura såsen som man tillreder i Kina är inte ilsket röd som den svenska varianten utan snarare brun.

~Paul~
Citera
2006-12-21, 09:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
är det sån här soya du menar?

http://www.japancentre.com/images/it...cedecanter.jpg
Ja, precis. Fast jag köper den i enlitersflaskor.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in