2006-12-19, 11:28
Medlem
Funderar på om det är möjligt att gå ur a-kassan? Om man går ut innan nyår vad händer sedan? Kommer man att tvångsanslutas till en viss a-kassa?
Citera
2006-12-19, 16:19
Medlem
J-ssons avatar
Det är fullt möjligt att gå ur A-kassan, men skulle du bli arbetslös får du gå till soc. då du inte får någon A-kassaersättning i sådana fall. Dessutom måste du varit med en viss tid för att få ersättning. Så var det förut i alla fall.
Citera
2006-12-19, 16:29
Medlem
Grooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-sson
Det är fullt möjligt att gå ur A-kassan, men skulle du bli arbetslös får du gå till soc. då du inte får någon A-kassaersättning i sådana fall. Dessutom måste du varit med en viss tid för att få ersättning. Så var det förut i alla fall.

De har sina villkor men vill du ha hela ersättningen från a-kassan igen måste du ha varit medlem i 12 månader.
Citera
2006-12-19, 16:31
Medlem
skinner5000s avatar
Nej det är bara att gå ur. Jag har gjort det. Har privata försäkringar som gott skulle täcka upp bra om jag blev arbetslös.
Citera
2006-12-19, 16:31
Medlem
-jOE!s avatar
Att inte vara med i a-kassan är rent idiotiskt! Räcker det inte med att gå ur facket bara?
Citera
2006-12-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Nej det är bara att gå ur. Jag har gjort det. Har privata försäkringar som gott skulle täcka upp bra om jag blev arbetslös.

Berätta mer
Citera
2006-12-19, 21:41
Medlem
nanos avatar
Det är bara att gå ur.
Citera
2006-12-27, 20:46
Medlem
Elin.As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Att inte vara med i a-kassan är rent idiotiskt! Räcker det inte med att gå ur facket bara?

Kostar nästan lika mycket efter årsskiftet att enbart vara med i
en A-Kassa som att vara medlem i ett fack.
Min årsavgift till A-Kassan går nu från att ha
legat på 1300kr/år, till 4300kr/år.

Tacka de blå för det.
Citera
2006-12-27, 21:10
Medlem
Att inte betala för a-kassan utan istället skaffa en privat försäkring med motsvarande täckning är i allmänhet mycket olönsamt eftersom a-kasseavgiften bara finansierar a-kassans administration och själva kassan finansieras via arbetsgivaravgiften vilken man ju under alla omständigheter betalar.
Citera
2006-12-27, 21:19
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-sson

HEHE, vilket dj-la elände kan jag lova om man går ur A-kassan och tror att man skall få pengar från soc bar sådär.
För det första så sätter dom åt tumskruvarna på personen i fråga.
Man kan få matpengar, men hyra och annat kommer dom att skita i.
Ett rent nöje från soc sida.
Men har man arbete och blir arbetslös kan dom kanske se lite blidare på situationen.
Men man ska akta sig noga för att gå ur ifall man inte har något arbete,
då sker det som jag skrev.
Använd förnuftiga utvägar för att få uppehället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in