2006-12-18, 22:43
Medlem
Speedy Gonzaless avatar
Hej, jag är i stort behov av hjälp här.
Vad kallar man de filosofer som menar att ingenting/intet är något väsentligt i människans tillvaro?

Sen behöver jag hjälp med att argumentera så gott det går emot Descartes dualism.

Tack på förhand!
Citera
2006-12-18, 23:52
Medlem
Inbillads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedy Gonzales
Vad kallar man de filosofer som menar att ingenting/intet är något väsentligt i människans tillvaro?

Sen behöver jag hjälp med att argumentera så gott det går emot Descartes dualism.

Tack på förhand!
Sök på Darwins materialism som Descartes dualism har fått ge vika för.
Citera
2006-12-19, 19:21
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:

Första jag tänker på är Nihilismen. Men det verkar för enkelt.
Citera
2006-12-19, 20:49
Medlem
Windforces avatar
Citat:

Tack på förhand!

Vad du menar med descartes dualism vet jag inte, men det är inte det att människan består av två substanser? Det utsträcka samt tinget? Descartes påstod iag att de två samverkade via tallkottkörtlen osv. Inte svårt o argumentera emot, är jag inne på rätt spår kan jag utveckla.
Citera
2006-12-19, 22:41
Medlem
Inbillads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windforce
Vad du menar med descartes dualism vet jag inte, men det är inte det att människan består av två substanser? Det utsträcka samt tinget? Descartes påstod iag att de två samverkade via tallkottkörtlen osv. Inte svårt o argumentera emot, är jag inne på rätt spår kan jag utveckla.
Två substanser har jag aldrig hört, men du verkar vara inne på rätt spår. Descartes menade att vår hjärna styrde de mer primitiva beteendena som att äta, sova, springa osv, medan den trancendenta själen styrde de högre intellektuella beteendena. Själen fick som du säger sin kontakt med kroppen och hjärnan via tallkottkörteln.
Citera
2006-12-20, 09:46
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Första jag tänker på är Nihilismen. Men det verkar för enkelt.
"Väsentligt" är ett ord som inte förekommer inom nihilismen.
Citera
2006-12-20, 10:13
Medlem
Windforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inbillad
Två substanser har jag aldrig hört, men du verkar vara inne på rätt spår. Descartes menade att vår hjärna styrde de mer primitiva beteendena som att äta, sova, springa osv, medan den trancendenta själen styrde de högre intellektuella beteendena. Själen fick som du säger sin kontakt med kroppen och hjärnan via tallkottkörteln.

aha okej, Jo enligt descartes består en människa av 2 substanser som har en växelvisvekan. Och det är inte kontakten mellan kroppen och hjärnan, utan det är mellan själen och det verkliga. Men denna fråga lämnade han ändå ganska difuss efter sig..
Citera
2006-12-20, 18:39
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
"Väsentligt" är ett ord som inte förekommer inom nihilismen.

för att inget e väsentligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in