Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Tjenare
Jag har köpt en villa och ska flytta in i februari, men nu gäller det att hitta lite elpriser/avtal och liknande så man vet vad man ska ta när man väl flyttar in. Sitter o kikar runt lite just nu och funderade på hur mycket el det kan förbrukas i en villa på 127m2 med källare och installerad fjärrvärme?
Vi har även en braskamin, men detta lär ju knappast påverka elförbrukningen om inte marginellt.
jag förstår ju att ni inte kan ge mig en exakt siffra på hur mycket jag kommer att förbruka, men jag är helt lost och vill mer ha ett riktvärde, är det 10000 kWh per år, eller är det närmare 20000 kanske??? Jag har ingen uppskattning alls.
Tips på billiga elbolag mottages också tacksamt.
Om villan har fjärrvärme så används inte el för uppvärmning, utan just fjärrvärme. Vidare så kan du inte med fjärrvärme välja mellan olika leverantörer, utan du är bunden till det företag som har ledningarna för fjärrvärmen.
Sen är det även vanligt att fjärrvärme går via en undercentral i en samfällighet, ekonomisk förening, etc. Detta innebär att kostnaden för värmen debiteras av samfälligheten, och det är inte helt ovanligt att varje hushåll ej har separat mätare för förbrukningen utan att denna kostnad fördelas enligt schablon (vanligtvis husets storlek). I ett sådant läge är det naturligtvis helt meningslöst att elda i en braskamin (förutom mysfaktorn).
Med fjärrvärme så är således den enda elförbrukningen hushållselen (dvs. förhållandevis lite). För att jämföra priser så rekommenderar jag
www.konsumentverket.se
/Agent O