• 1
  • 2
2000-06-10, 19:32
Medlem
alla känner säkert till medias överdrifter om vad som kan hända när man dricker hembränt.....

Men vad kan egentligen hända?
finns det överhuvudtaget några konsekvenser?

tack på förhand!

/Erik
Citera
2000-06-10, 23:41
Medlem
vad kan hända?

Jag du kan bli full och ramla....det är inte farligare än nån annan sprit..om den är ren från föroreningar.
Citera
2000-06-11, 01:01
Medlem
vad kan hända?

föroreningar i from av vad?
Citera
2000-06-11, 12:15
Medlem
vad kan hända?

Nybörjare brukar snåla med kolet (Fan vet varför, det kostar inte många spänn) Det är viktigt att man kolar drickat minst 2gg gärna 3 ggr genom ett 1,5-2meter
långt rör (ca: 2 liter kol / rör) fullt med nytt kol varje gång. Och det viktigaste är att man späder ut spriten till under 50% innan man häller det på kolet. Annars "dödar man kolet".

Läger man det på 48% och renar 3 ggr med nytt kol varje gång så har man en
kannonfin spånk på lagoma ca: 38%

Mäsken ska betså av 6kg socker, ett paket Turbojäst och 25L vatten.
Alltså så lite konstigheter som möjligt för att ge en så ren mäsk som möjligt.
Gå inte på alla knasiga recept som flyger förbi.

Gör man på detta sätt får man i sig BETYDLIGT MINDRE gifter än om man
får för sig att dricka bolagets giftiga Absolut vodka.

/Jens

(Alkohål är bedövande (sedativt) vilket är rätt kass) ...
Citera
2000-06-12, 13:29
äldre konto (old)
Ej medlem
vad kan hända?

Min leverantör har många (typ 25) år i "yrket"..
Och han har numer två kolrör kopplade efter varandra. Han ser helt enkelt till att bara ha nytt kol i det nedre röret. I det övre röret har han kol som är använt en sväng. Efter första reningen så byter han plats på rören, och passar på och fyller det nedre röret med nytt kol. Detta funkar helt jävla perfekt, om ni ursäktar språket. Vi pratar sprit med en procenthalt på 42% (han får alltid ut precis 42), och som smakar LÅNGT ifrån lika illa som bolagets sprit. Övning ger färdighet iofs. Jag har vid ett tillfälle provat sprit som var tillverkat av en nybörjare. Jag tror att han bara körde den en gång genom kolröret. Spriten smakade as, minst sagt. Jag får spykänslor bara jag tänker på lukten. Fast blind blev man inte. Jag har fått för mig att det är nästintill omöjligt att tillverka träsprit i en hembränningsapparat, någon som vet?
Citera
2000-06-12, 15:21
Medlem
vad kan hända?

Din leverantör verkar kunna sin sak.
Min "kompis" gör på samma sätt, fast med 3 ihopkopplade rör.
Eftersom ca 4% fastnar i kolet så brukar det lena, klara och doft
lösa drickat ligga på runt 38%

Bolagssprit dricker jag aldrig idag, (giftigt) om det inte är
singelmalt, gärna från Clan Sinclair.

Taskit renad sprit (likt bolagssprit) dricker man bara en gång.
Kroppen minns och viker sig tvärt om man skulle göra om det.

Mel: Imse Vimse spindel
Imsig vimsig blir man av en liten hutt.
Blodet börjar rusa, hjärtat tar ett skutt.
Benen skälver, näsan den blir blå.
Fast det är så läskigt
vågar jag ändå.

/Jens
Citera
2000-06-12, 16:42
Medlem
vad kan hända?

Jo det stämmer att det är ganska omöjligt att få ut träsprit ur en vanlig brännare.. det som kommer ur efter bränningen är till största delen vatten, etanol och finkel. Däremot finns det en annan variant, som använder lite olika gaser... den kan ge finare sprit men den kan gå väldigt fel.
Citera
2000-06-12, 17:22
Medlem
vad kan hända?

Rimfrost: Vad är det för metod där man använder gaser?

Ni måste ha dåligt konstruerade kokare! Jag behöver bara kola min sprit en gång, och sen varken luktar eller smakar den dåligt.
Citera
2000-06-12, 19:56
Medlem
vad kan hända?

Du kanske har vant dig vid dåligt renad HB.

Men man kan aldrig få FÖR bra sprit.

/ snej

Citera
2000-06-13, 21:05
Medlem
vad kan hända?

för att det skall bli träsprit i en 'hemkokare' så måste man jäsa ut med cellulosa (ämne som bygger upp växter tex träd), därmed ordet träsprit. Det kan bildas om man inte använder 'riktig' jäst, som tex något ihopplock av några skumma jäster... Men använder man sig av jäst i från en vinbod kan man vara väldigt säker (norsk turbo är att rekommendera).

Som MatjoMan skrev så kan det bero på att han har en helt annorlunda konstruktion på sin brännare (troligtvis väldigt lång kolonn) med div. hinder i tex glaskross och kylning... Det gör att nästintill bara etanol kommer ut som slutprodukt. Men att rena är att rekommendera!

mvh Mike, mickestarfighter@hotmail.com

(all denna info har jag frågat mig till av real homeburners)
Citera
2000-06-14, 09:54
Medlem
vad kan hända?

Man kan göra etanol av trässpån om man först hydrolyserar det med saltsyra... Gjordes till viss del under kriget!
Citera
2000-06-14, 12:14
äldre konto (old)
Ej medlem
vad kan hända?

Finns ju en del myter om vanlig sprit också, t ex att den skulle innehålla kräkmedel. Gjordes en utfrågning av de anställda på systembolaget och runt tre av tio trodde att spriten innehöll kräkmedel.
Så är dock inte fallet utan det är en myt. Visst finns det klar sprit som inte är så bra på systemet, men det kan väl knappast gälla allt. Anledning till att man tillverkar själv måste väl i första hand vara priset samt hantverket dvs att man tillverkat den själv. Visst hb kan vara alldeles utmärkt om man är noggrann, men det är ju för jobbig att slabba med. (Har man en bra lev, så är det ju en annan sak dock)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in