• 1
  • 2
2006-12-17, 13:11
Medlem
gr6810s avatar
Sådärja nu var det officiellt, det finns en koppling mellan intelligens och vegetarianism. Tror ni på det?

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/6180753.stm
Citera
2006-12-17, 14:01
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ganska långt ner i artikeln
Citat:
However, she added the link may be merely an example of many other lifestyle preferences that might be expected to vary with intelligence, such as choice of newspaper, but which may or may not have implications for health.

Lisa Simpson i våran kära animerade serie gjorde en ganska bra jämförelse för sin far. Hon tog upp en slumpvis vald sten och sa (lätt översatt) "Den här stenen är tiger frånstötande, ingen vild tiger kan komma närmre än 10 mil från den". De är i amerika och det finns inga vilda tigrar där så stenens effekt går inte att bevisa eftersom det finns 1000tals andra orsaker som bidrar till varför de inte finns vilda tigrar nära stenen.

Så det är lika troligt att deras tv-vanor som barn eller val av flingor / område att växa upp i styrde dom till vegitarism som att deras iq skulle gjort det.
Citera
2006-12-17, 17:02
Medlem
boo!s avatar
Det påminner mycket om undersökningen som visade på att de som lyssnade på klassisk musik även rökte/hade provat marijuana. Ganska värdelösa undersökningar båda två..

http://www.flashback.org/showthread.php?t=374811
Citera
2006-12-17, 17:05
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Sådärja nu var det officiellt, det finns en koppling mellan intelligens och vegetarianism. Tror ni på det?

Givetvis, bara idioter käkar kött.
Citera
2006-12-17, 17:22
Medlem
Spegelbolls avatar
Är det bara jag som tycker att den här artikeln verkligen var grymt fint balanserad? Båda "sidor" fick verkligen säga sitt tänk om ändå våra kära svenska tidningar kunde ta efter detta förhållningssätt

Ska bli spännande och se vad mer som kommer fram på det här ämnet.
Citera
2006-12-17, 19:35
Medlem
Seamus Costellos avatar
Statistik... när jag jobbade på tunnelbanan bevisade ett gäng snorvalpar från Handelshögskolan att vi blivit friskare sen tunnelbanan såldes ut till privata entreprenörer. Och, jo, sjukfrånvaron hade faktiskt minskat. Sen råkade ungmoderaterna missa att karensdagen och försämringarna i sjukförsäkringen kom samtidigt...

Folk som bor i husvagnar skjuter varandra oftare. Nåt med isolermaterialet?
Citera
2006-12-17, 23:40
Medlem
Litet gult djurs avatar
Man blir vegetarian för att man väljer det i det här samhället, för att göra det valet måste man tänka. Det är vanligt att människor som tänker mycket blir smartare.

Jag tror inte jag är helt fel ute om jag antar att man får en genomsnittsintelligens över genomsnittet om man tar ut vilken grupp som helst i befolkningen som har gjort livsstilsval på en liknande abstraktionsnivå.

Jag är inte vegetarian, vegetarisk kost gör mig uppsvälld och aggressiv. F.ö. har jag fått över 5000 poäng på harpan.
Citera
2006-12-18, 00:38
Medlem
Intelligenta människor har i genomsnitt en bättre inkomst än andra och kan därmed lättare göra val som skiljer dem från normalmänniskan som har ett mindre kapital att röra sig med.
Man kan alltså säga att det är lättare för en intelligent att vara vegetarian, singel, öppet homosexuell, klä sig i sidenkläder med guldsmycken, gå på opera. Men bara för att man gör allt detta betyder det inte att man är intelligent .
Citera
2006-12-18, 00:57
Medlem
jaha jovissts avatar
Vad artikeln berättade var att normala köttätare med hög IQ i högre grad konverterar till vegetarianism i vuxen ålder, det tror jag på.

Faktiskt tror jag snitt-IQ hos de som överhuvudtaget gör en medveten ändring av sin livsstil, som innebär uppoffringar, och som klarar att hålla detta mäter en högre IQ än soffpotatisen i gemen som inte har viljestyrka till mer än att byta batteri i fjärrkontrollen till tv:n en gång vart tredje år.

Eftersom IQ är ärftligt, vore det intressant att se hur mycket av föräldrarnas IQ barn till vegetarianer ärver, jag misstänker att synen på kosten som förklaring till den höga intelligensen kommer att ändras en smula då man kanske upptäcker ett negativt samband.
Citera
2006-12-18, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810

Tja, det finns ju ingen intelligens bakom köttätande... man behöver bara ställa sig i kön och göra som alla andra.. köttändade är ju dessutom helt onödigt ur näringssynpunkt.. de flesta legitimerar sina vanor med att "det är gott" eller liknande.. finns sällan intelligenta ställningstagande bakom... personligen har jag dock inte tagit någon etiskt ståndspunkt.. jag tycker inte kött är gott!
Citera
2006-12-18, 13:15
Bannlyst
Jag äter inte kyckling eftersom jag tycker det är äckligt, det är alltså ett aktivt ställningstagande. Det gör mig alltså lite intelligentare än de som äter kyckling, allt enligt denna logik. Samma sak med lakrits, lutfisk, cola och brysselkål. För varje sorts föda jag aktivt väljer bort samlar jag på mig ett intelligenspoäng. Yey!
Citera
2006-12-18, 13:28
Medlem
Spegelbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Intelligenta människor har i genomsnitt en bättre inkomst än andra och kan därmed lättare göra val som skiljer dem från normalmänniskan som har ett mindre kapital att röra sig med.
Man kan alltså säga att det är lättare för en intelligent att vara vegetarian, singel, öppet homosexuell, klä sig i sidenkläder med guldsmycken, gå på opera. Men bara för att man gör allt detta betyder det inte att man är intelligent .

Frågan är väl ifall sambandet ser ut som:
Intelligens -> Inkomst
eller
Utbildning -> Intelligens -> Inkomst.

Frågan är ju då vilka som väljer att utbilda sig och varför. De flesta är här överens om att fler vegetarianer har medelklassföräldrar och eftersom dessa generellt sett utbildar sig oftare än t.ex. individer från arbetarklassen så skulle detta kunna vara en bakomliggande faktor. I undersökningen hade de dock kontrollerat detta och kommit fram till att det fortfarande fanns ett signifikant samband. Frågan är ju egentligen hur mkt det skiljer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in