2006-12-17, 00:09
Medlem
fnuskes avatar
http://www.imdb.com/title/tt0206634/
http://en.wikipedia.org/wiki/Children_of_Men
Plot Outline: In 2027, in a chaotic world in which humans can no longer procreate, a former activist agrees to help transport a miraculously pregnant woman to a sanctuary at sea, where her child's birth may help scientists save the future of humankind.

Wow.

Jag har just sett denna film och helvete vilken film det är. Underbar dystopi med otroligt vackra långa oklippta tagningar med oerhört komplex koregrafi.
Bra skådespeleri med en lysande Michael Caine i en framträdande biroll och överlag bra instatser från alla inblandade. Filmen förmedlar exakt de känslor som bra dystopi ska förmedla det vill säga hopplöshet, kaos och vansinne med en stark grundstory som ger vikt till berättelsen på ett mycket snyggt sätt.

Filmen rekommenderas varmt. Betyget ligger och svävar runt 9-9,5/10 för mig. Klart bästa filmen jag sett i år (har inte haft tid att kolla på The Departed än).

Det finns en väldigt bra dvdscr ute av den med namnet Bortplockad utifall ni blev sugna att ta en titt själva.

Har jag helt missat den på bio här i Sverige eller har den ens haft premiär här? För den här filmen skulle tillochmed få en av de snålaste piraterna (yours truely) här i världen att punga ut cash för att se i en biosalong. Tycker mig knappt ha hört något internetbuzz om filmen heller, trots att Dystopi och dylikt brukar vara mumma för e-nördarna att hetsa upp sig över. Så är det jag som levt under en sten eller har den inte pushats alls här, eller kanske både och?

Vad tycker ni andra om filmen?

Edit: Ah, hittade premiärdatumet, gick tydligen upp 8 December. Som vanligt, fnuske lever i sin egna lilla bubbla. Blir till att bita i det monetära sura äpplet och dra med en polare på bio ser jag.

Edit 2: Kom på att jag kanske borde redovisa källa på vart jag sett premiärdatum för biopremiären här i Sverige efter påpekande av Plagueis i pm:http://www.vujer.com/filmer/children_of_men_2006/ Något annat har jag tyvärr inte hittat så det är möjligt att det är rent åt helvete eller väldigt limiterat release. Någon som vet mer?
Citera
2006-12-17, 00:16
Medlem
glyos avatar
Jag anser att det är en av dom bästa filmerna jag sett faktist. Otroligt grym känsla och citatet
Citat:
I can't really remember when I last had any hope, and I certainly can't remember when anyone else did either. Because really, since women stopped being able to have babies, what's left to hope for?
Är bara för skönt
Citera
2006-12-17, 00:27
Medlem
asdf_32s avatar
Jag är besviken på filmen. För mig var det mest en massa postapokalyptiskt dravel. Saknade känsla och trovärdighet.
Citera
2006-12-17, 07:33
Medlem
Jim-Bobs avatar
Ja, det var årets bästa film. Även om jag inte heller hunnit se The Departed, så bör en film med Matt Damon i en stor roll kämpa i uppförsbacke.
Citera
2006-12-17, 09:00
Medlem
Zaxxons avatar
Stängde av då det visade sig att den havande kvinnan var negress . Hade det på känn, men stör mig otroligt på filmer där presidenten/befälhavaren/chefen/etc. måste vara en kvinna eller neger bara för att passa in i dagens samhällsdebatt.

Men jag skall ge den en andra chans, hmm.. kanske redan idag ?
Citera
2006-12-17, 09:27
Medlem
Biffens avatar
MMM; blir ännu mer sugen på att se filmen nu, är den verkligen så bra!?

NEIN! nu har ni fått upp mina förhoppningar ännu mer....schiesse!
Citera
2006-12-17, 14:42
Medlem
killersmurfs avatar
Denna film kan mycket väll bli årets bästa film!
Kanske för att jag älskar det postapokalyptiska, men har ännu inte sett Mel Gibsons "Apocalypto" http://www.imdb.com/title/tt0472043/

Så det återstår att se
Citera
2006-12-17, 18:06
Medlem
killersmurfs avatar
Citat:
Mel Gibson är en stor prutt
hahaah
Tycka vad man vill om Gibson, tror ändå på denna film.

Citat:
Låt mig gissa handlingen; genomgod kristen amerikan åker/springer/rider runt och slår ihjäl folk så att blodet sprutar, sen blir den gode amerikanen fasttagen av horder av anitamerikaner, varpå en femton minuter lång tortyrscen följer, som slutar med att amerikanen brölar ut sin kärlek för amerika, så att torterarna blir rädda och kissar på sig.

Vet du äns vad filmen handlar om?
NEJ uppenbarligen inte
Citera
2006-12-17, 18:56
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killersmurf
hahaah
Tycka vad man vill om Gibson, tror ändå på denna film.

Vet du äns vad filmen handlar om?
NEJ uppenbarligen inte

Jo men visst, och Thomas Swift tyckte verkligen att man ska äta barn

Den där indianen jaguartass är ju uppenbarligen en symbol för amerika, eller snarare det hårdhänta, våldsdyrkande-matcho ideal som Gibson tycker så mycket om, medan resten av indianerna (som håller på att sabba Mayariket) lika uppenbart är symboler för någon aspekt (inom amerika) som Gibson anser sabba USA, om det nu är judarna, demokratiska partiet, Irakkrigetmotståndare eller bögarna.

Kan även sätta en ansenlig summa pengar på att man kommer att få se en lååååååång scen där en uppenbart homosexuell indian blir ihjälplågad i centrum av bildfocuset.

Men i alla fall; ingen som vet när CoM går upp på de svenska biografvisioncinemateken?
Citera
2006-12-17, 19:49
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Men i alla fall; ingen som vet när CoM går upp på de svenska biografvisioncinemateken?
Står 8 dec i trådskaparens post.
Citera
2006-12-17, 20:17
Medlem
plagueiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Står 8 dec i trådskaparens post.

Jo men det stämmer tyvärr inte.
Citera
2006-12-17, 20:18
Medlem
killersmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Jo men visst, och Thomas Swift tyckte verkligen att man ska äta barn

Den där indianen jaguartass är ju uppenbarligen en symbol för amerika, eller snarare det hårdhänta, våldsdyrkande-matcho ideal som Gibson tycker så mycket om, medan resten av indianerna (som håller på att sabba Mayariket) lika uppenbart är symboler för någon aspekt (inom amerika) som Gibson anser sabba USA, om det nu är judarna, demokratiska partiet, Irakkrigetmotståndare eller bögarna.

Kan även sätta en ansenlig summa pengar på att man kommer att få se en lååååååång scen där en uppenbart homosexuell indian blir ihjälplågad i centrum av bildfocuset.

Om han nu har en personlig politisk/religiös agenda med denna filmen som du får det att låta som, låter jag vara osagt.

Den kommer säkert innehålla lååååååånga och måååånga skrämande scener.
Jag antar att du avskyde Passion of christ, men Braveheart?
Tyckte du den var bra, om inte vad var då hans hemska budskap (om det nu var nån) som gör att du avskyr den med?

Men när du skrev detta, var det ju helt skevt

Citat:
Låt mig gissa handlingen; genomgod kristen amerikan åker/springer/rider runt och slår ihjäl folk så att blodet sprutar, sen blir den gode amerikanen fasttagen av horder av anitamerikaner, varpå en femton minuter lång tortyrscen följer, som slutar med att amerikanen brölar ut sin kärlek för amerika, så att torterarna blir rädda och kissar på sig.

Mayarikets högkultur hadde ju redan förfallit, innan en "genomgod kristen amerikan" satt sin fot där.

p.s ursäkta OT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in