Det för tankarna till en SVT24-sändning jag såg för några dagar sedan, med Elsa Demirbag-Sten, Nyamko Sabuni samt någon invandrad journalist.
De skulle tala om integration och mångfald, och verkade väldigt enade kring vad som behöver göras. Bl.a. sade journalisten som jag inte har namnet på, att: "Sverige är inte som det var på 50-talet, och kommer aldrig bli det igen, nu har vi mångkultur. [...]Integrationen fungerar inte, och det är det svenska samhällets fel, därför måste vi anpassa samhället till den nya invandringen som vi har".
Det var minst sagt lustigt att se tre invandrare sitta och diskutera invandringen, och särskilt när de kommer med så tunna argument såsom att mångkultur är framtiden, och att den dåliga integrationen beror på det svenska systemet.
Om det svenska samhället inte är anpassat efter s.k. "mångkultur", d.v.s. de naturliga förutsättningarna inte finns, varför skall man då forcera det? Jag är av den sunda åsikten att man bör anpassa invandringen efter samhället, inte vice versa.