2006-12-16, 03:00
Moderator
Evil Eds avatar
Denna gigant bland giganter, man kan ha vissa uppfattningar om denna satans hantlangare men på något vis är Mr Dio hårdrockens stamfader. Han knullade egentligen sönder all hårdrock genom Holy Diver, den var en fullkommlig våldtäckt på hårdrocken när den bara brann ut mot folket 1984. De som inte förstår dess påverkan inom hårdrock är antingen idioter eller anti hårdrock.

Rainbow, Black Sabbath, Dio... kan man nå högre, kan man komma längre?

För min del så räcker det att man spelat i Rainbow så tillhör man hårdrockens absoluta topp. Och har man bidragit med sin röst så är man kung av kungar för all evinerligtet.

Men vilken av Ronnies prestationer är den ypperligaste?

Jag kan säga två som är de främsta enligt mig, självklart är den ena "Still I´m Sad" från Rainbow-eran, men den andra måste bli "Neon Nights" från live skivan med Sabbath från 80-talet. Sabbath borde blivit mer enorma än de blev, Tommy borde blivit mer ihågkommen.

Men tillbaka till frågan, när var Ronnie James Dio störst, 1984, Holy Diver, enligt mig.
Citera
2006-12-16, 03:08
Moderator
Evil Eds avatar
Sen måste man självklart inse vilken Tommy jag menar, det är ju ingen "trick question".
Citera
2006-12-16, 10:01
Medlem
felstavadds avatar
Dio har adrig varit störst, han är max 165 cm lång, sen liknar han Magnus Uggla, svårt att ta en sån person på fullt allvar .

Jag gillade iaf "Last in line" skivan bättre än Holy Diver- För övrigt tycker jag Dio är en tråkig musiker med mediokra låtar men en fantastiskt bra röst.
Däremot anser jag att Black sabbath var absolut bäst med Dio....
Citera
2006-12-16, 10:42
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Har faktiskt träffat honom IRL och har en skiva signerad av honom. Titta!
http://img387.imageshack.us/my.php?image=foton1000gn7.jpg

Däremot så måste jag erkänna att jag aldrig gillade hans musik, hans eget band så att säga.
Däremot så var han en bra sångare i Rainbow. Mycket bra.
Citera
2006-12-16, 11:29
Medlem
Det som slog mig när jag träffade han var att han var så kort alltså jag visste ju att han var kort men han kändes mer som en dvärg.
Jag tycker Holy Diver är det bästa han gjort.
Citera
2006-12-16, 12:36
Medlem
Quorthons avatar
Jag fullkomligen avgudar hans röst
Det mesta av hans musik känns ganska blaha, men visst fan är han en av hårdrockens stora i mina ögon.
Citera
2006-12-16, 12:47
Bannlyst
Att han är kort gör honom bara ännu tuffare. Lägg därtill att han släppte sin första platta 1958 och vi får en av musikhistoriens mest meriterade och respektabla musiker! Rainbow 75-78 är helt klart min favoritsättning med Dio men hans tidiga soloprylar (Holy diver/Last in line) kommer nog därefter tätt följd av Sabbath-åren. Nåt som borde vara värt att diskutera och utforska är dock hans prylar innan Rainbow, och då främst Elf. Har inte lyssnat mig in på dom grejorna faktiskt. Någon som har djupare insikt i det tidiga 70-talet och tidigare?
Citera
2006-12-16, 13:05
Medlem
holy diver är väl det enda dio gett ut som är riktigt bra.resten är ganska medelmåttigt och tråkigt.
Citera
2006-12-16, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar Tengil
holy diver är väl det enda dio gett ut som är riktigt bra.resten är ganska medelmåttigt och tråkigt.
Heaven & Hell, Mob Rules, Live Evil kommer alla före Holy Diver i mina öron, även hans insats i Rainbow går före hans egna band 9 dagar av 10. Inte sagt att Holy Diver är direkt dåligt dock..

Grym sångröst..
Citera
2006-12-16, 16:28
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Att han är kort gör honom bara ännu tuffare. Lägg därtill att han släppte sin första platta 1958 och vi får en av musikhistoriens mest meriterade och respektabla musiker! Rainbow 75-78 är helt klart min favoritsättning med Dio men hans tidiga soloprylar (Holy diver/Last in line) kommer nog därefter tätt följd av Sabbath-åren. Nåt som borde vara värt att diskutera och utforska är dock hans prylar innan Rainbow, och då främst Elf. Har inte lyssnat mig in på dom grejorna faktiskt. Någon som har djupare insikt i det tidiga 70-talet och tidigare?

jag läste i gp en gång för ett tag sedan att han spelade in sin första skiva 1958 och kollade sedan upp på allmusic där det stod att han var född 1949 vilket ju skulle betyda att han var 9 år då. och när jag sedan sökte på google så såg jag först på svenska wikipedia att han ska ha varit född 1942. på engelska wikipedia stod det sedan att han var född 194?.
Citat:
^ There is a long-standing dispute regarding Dio's age. His most likely birth year is 1942. Dio himself has said in the past that he was born July 10, 1949 and, at other times, outright refused to give the year of his birth. The general consensus is that the 1942 date is probably correct, due to the following:
He was in his first band in 1958, which means that if the 1949 date were correct, he would have been 9 years old. This would be unlikely, but not impossible. (Dio has also said that he started his first group around age 10). According to classmates from his high school, and reportedly also a yearbook, Ronald James Padavona graduated from Cortland High School in 1960. His first band photos, with "Ronnie and the Red Caps" from ca. 1960 or 1961[1], are also widely circulated on the Internet. In the photo, he looks to be somewhere in his mid teens, and probably older than the 12 years old he would have been, if the 1949 birth date were correct.

British/Australian singer Graham Bonnet, who replaced Dio in Rainbow, has said that Ronnie is younger than he. Bonnet was born September 23, 1947. However, in a 2005 interview, while discussing guitarist and former bandmate, Ritchie Blackmore, Dio said that Ritchie "isn't that much younger" than him. Blackmore was born in 1945. Online public records searches (done in 2005) list Dio as 64 years old under the name "Ronald Padavona" and as 57 years old under the name "Ronnie James Dio". Another search shows a "Ronald and Wendy Padavona" in Studio City, CA (presumably a business address), ages 64 and 58 (as of February, 2006), which would fit with the assumed birth years of 1942 and 1947 for Dio and his wife, Wendy. This also suggests that Dio's legal name is still Ronald Padavona. Interestingly, Blackmore has said that Ronnie is younger than him at other times, although this could easily be attributed to Dio's maintaining a false birth date that Blackmore (and others who know Dio) assumed was correct.

As a result, most of Dio's fans agree that the 1942 date is the most likely the correct one. The 1949 date is second most likely. 1944 is another possible date, and 1947, 1940, 1939, and even 1937 have been suggested[citation needed], but there is no real evidence to back these dates up. The age of Ronnie and his son also builds the case for 1942, although a 20 year age difference was not that rare in the 1960s. In one interview, Dio was very emphatic about the 1949 year, saying, "Well, I was born in '49, and I never told anybody anything other than that."

In an article on Black Sabbath in an issue of Circus magazine ("Black Sabbath Pray For Brighter Days") in the spring of 1982, Dio's age is listed as 33. This would seem to support a birth date of 1948, since the interview appeared before Dio's July birthday.
jävligt intressant det här måste jag säga! vad tror ni? känns väl mest troligt att han är född 1942 men då undrar man ju varför han envisas med att säga att han föddes 1949 då.
Citera
2006-12-16, 17:47
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar

Elf är asbra! Men sen gillar jag ju svängig rocknroll mer än rollspelsmetal också...
Citera
2006-12-16, 17:59
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
jag läste i gp en gång för ett tag sedan att han spelade in sin första skiva 1958 och kollade sedan upp på allmusic där det stod att han var född 1949 vilket ju skulle betyda att han var 9 år då. och när jag sedan sökte på google så såg jag först på svenska wikipedia att han ska ha varit född 1942. på engelska wikipedia stod det sedan att han var född 194?.

jävligt intressant det här måste jag säga! vad tror ni? känns väl mest troligt att han är född 1942 men då undrar man ju varför han envisas med att säga att han föddes 1949 då.

Ronnies ålder har ju alltid varit höjd i dunkel, han skäms väl att han spelat med personer som skulle kunnat vara hans barn eller barnbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in