2006-12-16, 19:59
Medlem
Fabian FoXXs avatar
Allt Ronnie rör blir bra!

Tycker allt han gjort är riktigt bra.
Master of the moon, däremot är väl bara sådär..
Citera
2009-03-22, 01:49
Medlem
Castlevanias avatar
Dio måste ju diskuteras nu då han snart är aktuell med en Heaven & Hell platta. Dio har helt klart fått ett uppsving de senaste åren. Tycker han varit duktig produktiv under hela 00-talet. Faktum är att han gjort bättre musik de senaste 9 åren än under 90-talet.

TS undrade över Dios bästa period. Bästa går att diskutera men förmodligen stod han på toppen rent karriärmässigt 1985. Sacred Heart sålde guld och flera singlar blev succé på MTV. Lägg därtill hans medverkan på Hear 'n Aid som var hårdrockens motsvarighet till Live Aid. Dessvärre var formtoppen kort och början till nedgången var gitarristen Vivian Campbell som stack mitt under pågående Sacred Heart turnén. Ersätten Craig Goldy höll inte samma klass.

Dio gör sig bäst då han får spela med grymma gitarrister som Blackmore och Iommi. Mina favoritskivor:

1976 - Rainbow - Rising: En av de första skivorna med drakar och demoner temat. Låten Stargazer är ett mästerverk. Blackmore och Dio kunde ha uträttat så mycket mer tillsammans. Tyvärr ville Blackmore göra kommersiell musik.

1984 - Dio - The Last in Line: Underskattad skiva med låtar som The Last in Line, Evil Eyes och Egypt. Många skulle nog hellre välja Holy Diver, men den är så sönderspelad.

2007 - Heaven and Hell - Live from Radio City Music Hall: För oss som gillar 1970-1980-talshårdock av den gamla skolan var detta mycket välkommet. Ett par nya låtar i The Devil Cried and Shadow of the Wind lyfter faktiskt skivan till ännu högre höjder. Dios röst är i förvånansvärt gott slag.

Vad tycker ni. Vilken period i Dios karriär gillar ni? Favoritskiva?
Citera
2009-03-22, 01:54
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Dio måste ju diskuteras nu då han snart är aktuell med en Heaven & Hell platta. Dio har helt klart fått ett uppsving de senaste åren. Tycker han varit duktig produktiv under hela 00-talet. Faktum är att han gjort bättre musik de senaste 9 åren än under 90-talet.

TS undrade över Dios bästa period. Bästa går att diskutera men förmodligen stod han på toppen rent karriärmässigt 1985. Sacred Heart sålde guld och flera singlar blev succé på MTV. Lägg därtill hans medverkan på Hear 'n Aid som var hårdrockens motsvarighet till Live Aid. Dessvärre var formtoppen kort och början till nedgången var gitarristen Vivian Campbell som stack mitt under pågående Sacred Heart turnén. Ersätten Craig Goldy höll inte samma klass.

Dio gör sig bäst då han får spela med grymma gitarrister som Blackmore och Iommi. Mina favoritskivor:

1976 - Rainbow - Rising: En av de första skivorna med drakar och demoner temat. Låten Stargazer är ett mästerverk. Blackmore och Dio kunde ha uträttat så mycket mer tillsammans. Tyvärr ville Blackmore göra kommersiell musik.

1984 - Dio - The Last in Line: Underskattad skiva med låtar som The Last in Line, Evil Eyes och Egypt. Många skulle nog hellre välja Holy Diver, men den är så sönderspelad.

2007 - Heaven and Hell - Live from Radio City Music Hall: För oss som gillar 1970-1980-talshårdock av den gamla skolan var detta mycket välkommet. Ett par nya låtar i The Devil Cried and Shadow of the Wind lyfter faktiskt skivan till ännu högre höjder. Dios röst är i förvånansvärt gott slag.

Vad tycker ni. Vilken period i Dios karriär gillar ni? Favoritskiva?

Perioden i Black Sabbath 1979-1982 peakade hans karriär enligt mig iaf. Heaven & Hell och Mob Rules är ju magnifika plattor. Visst, han har gjort en del bra soloprylar, och Rainbow är schysst. Men det är inget som matchar hans tidiga Sabbatmaterial.
Senast redigerad av Astrofaes 2009-03-22 kl. 02:01.
Citera
2009-03-22, 02:02
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrofaes
Peridoen i Black Sabbath 1979-1982 peakade hans karriär enligt mig iaf. Heaven & Hell och Mob Rules är ju magnifika plattor. Visst, han har gjort en del bra soloprylar, och Rainbow är schysst. Men det är inget som matchar hans tidiga Sabbatmaterial.

Mycket bra period indeed. Det som var mindre bra var att dom även körde Ozzy material live. Dio var aldrig ämnad att sjunga Paranoid. Därav föredrar jag det nya bandet Heaven & Hell (som dom skulle ha kallat sig från första början). Synd bara att dom inte kom igång tidigare, typ på 90-talet.
Citera
2009-03-22, 02:02
Bannlyst
Dio är enligt mitt tycke den hårdrockssångare som har kraftfullast röst, slår tom Iron Maidens Bruce Dickinsson. Dock är det synd hans musik har blivit lite väl platt och seg( han verkar helt tappat förmågan att skriva snabba låtar idag) på senare år. För att ta det hela i kronologisk ordning.

Rainbow- Long live rock n roll, Rainbows bästa skiva, till stor del Dios förtjänst. Alla låtar är bra.

Black Sabbath- Heaven and hell, Mob Rules och Dehumanizer. Klockrena plattor allihopa. Dios röst är i perfekt symbios med Tony Iommis gitarspel, finns inte mkt att tillägga. Jävligt synd att Dio inte gjorde fler skivor med Black sabbath. Tycker egentligen gruppen var bättre med Dio som sångare än med Ozzy.

Dio
- Holy Diver och Last in line är ju bra klassiker, men jag tycker den bästa skivan från Dios solo karriär är Dream Evil från 1987. Efter 1993 i samband med Strange Highways har Dios musik ändrat lite i Karaktär, hans musik blev mer 90 än 80 tals influerad, en nödvändig förändring kanske? Magic från 2000 var bra men inte någon superhit, tyvärr är hans två senaste alster( Killing the dragon och master of the moon) inte så värst imponerande
Citera
2009-03-22, 02:07
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Mycket bra period indeed. Det som var mindre bra var att dom även körde Ozzy material live. Dio var aldrig ämnad att sjunga Paranoid. Därav föredrar jag det nya bandet Heaven & Hell (som dom skulle ha kallat sig från första början). Synd bara att dom inte kom igång tidigare, typ på 90-talet.

Jag tycker han framför Ozzy-erans material med sin egen prägel, lyssna bara på Children of the grave från Live Evil! Den kommande skivan är en Black Sabbath-platta, de har ju släppt tre skivor med samma line-up tidigare!
Citera
2009-03-22, 02:18
Medlem
Oakenshields avatar
Nu ska vi vara petiga här och påpeka generalfelet redan i det gamla gamla första inlägget: Holy Diver, släppt 1983 och ingenting annat.

Produktionen på HD (Dio's egen har jag för mig) lämnar en del att önska, såhär i efterhand. Men när den kom var man ju som tonåring helfrälst.

Det var jävligt stort att se bandet i Stockholm året därpå (Göta Lejon? Draken? Minnet sviker...)
Senast redigerad av Oakenshield 2009-03-22 kl. 02:20.
Citera
2009-03-22, 02:33
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Dio är enligt mitt tycke den hårdrockssångare som har kraftfullast röst, slår tom Iron Maidens Bruce Dickinsson. Dock är det synd hans musik har blivit lite väl platt och seg( han verkar helt tappat förmågan att skriva snabba låtar idag) på senare år. För att ta det hela i kronologisk ordning.

Dio har grymt kraftfull röst ja. Dickinssons storhet är väl att han kan ta så höga toner plus förmågan till variation. Rob Halford är även duktig på det. De riktigt höga tonerna i låtar som Stargazer kan Dio få problem med idag.

Citat:
Rainbow- Long live rock n roll, Rainbows bästa skiva, till stor del Dios förtjänst. Alla låtar är bra.

Riffet till Man on the Silver Mountain är ett mästerverk. Låten ska dock framföras i snabbt tempo, då lyfter den avsevärt.
Citat:

Black Sabbath- Heaven and hell, Mob Rules och Dehumanizer. Klockrena plattor allihopa. Dios röst är i perfekt symbios med Tony Iommis gitarspel, finns inte mkt att tillägga. Jävligt synd att Dio inte gjorde fler skivor med Black sabbath. Tycker egentligen gruppen var bättre med Dio som sångare än med Ozzy.

Tekniskt sett så har ju Dio en klart mycket större röst. Black Sabbath med Ozzy och Black Sabbath med Dio känns som två skilda band. Förutom sången mycket tack vare att dom ändrade stil till den nya vågen brittisk metal.
Citat:

Dio
- Holy Diver och Last in line är ju bra klassiker, men jag tycker den bästa skivan från Dios solo karriär är Dream Evil från 1987. Efter 1993 i samband med Strange Highways har Dios musik ändrat lite i Karaktär, hans musik blev mer 90 än 80 tals influerad, en nödvändig förändring kanske? Magic från 2000 var bra men inte någon superhit, tyvärr är hans två senaste alster( Killing the dragon och master of the moon) inte så värst imponerande

Själva låten Killing the Dragon är en mina favoriter. Kolla live versionen från 2005. Resten av plattan är dock mer blandad. Kanske synd att Dio inte fick jobba mer med gitarristen Doug Aldrich. Han har mycket hög kapacitet och spelar numera med Whitesnake. Craig Goldy som kom tillbaka till Dio i början av 00-talet är kapabel men tråkig.
Citera
2009-03-22, 02:33
Medlem
the_mechanixs avatar
Long Live Rock N' Roll är lätt bästa skivan han varit med på; Gates of Babylon, Kill the king, Long live rock n' roll, L.A. connection, mmmm....
Citera
2009-03-22, 02:39
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrofaes
Jag tycker han framför Ozzy-erans material med sin egen prägel, lyssna bara på Children of the grave från Live Evil! Den kommande skivan är en Black Sabbath-platta, de har ju släppt tre skivor med samma line-up tidigare!

Var det inte Children of the sea? Samma låt framfördes också med Heaven and Hell besättningen 2007, mycket starkt nummer.
Citera
2009-03-22, 02:47
Medlem
StefPhoenixs avatar
Var ett stort Dio fan länge och måste säga att Rainbow var bäst. Låtar som Gates of Babylon och Tarot Woman visar hur bra han och Blackmore funkade som ett team. Just Gates of Babylon tycker jag står ut mycket eftersom den har ett sånt i helvetes skönt sound.
Citera
2009-03-22, 02:58
Medlem
StefPhoenixs avatar
För övrigt så tycker jag inte Ozzy har talang som Dio. Ozzy hade mer tur med rösten bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in