Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Frågeställning: Jag får känslan av att man har en policy i den danska polisen att slå till hårdare och mer aggressivt i "förebyggande syfte", stämmer detta? Vidare, vad tycker ni om deras metoder för att kontrollera folkmassorna ovan? Borde mer eller mindre våld ha använts, andra metoder eller andra verktyg (pepparspray och motsvarande)?
Av personlig erfarenhet av såväl norsk, dansk, svensk, tysk samt tjeckisk polis så vill jag framhålla dansk polis som en helt klart godkänd kår i gemen; de är oftast långt mer professionella än såväl norsk som svensk polis och när de använder sig av hårdare metoder så kan man i de flesta fall vara trygg i att det är nödvändigt.
De första klippen så har jag sett mångdubelt värre utföras av svensk polis, med mina egna ögon. Gällande anarkisterna så vet jag att dessa har varit såväl en plåga som en direkt fara för polisen i många år. Jag har sett en dansk polis under kravaller på Nörrebro på 90-talet bli ivägsläpad av ockupanter och även autonoma från Köpenhamn som rest hela vägen till Roskilde för att leka katt och råtta med polisen.
Sammanfattningsvis: generellt så är jag jävligt avundsjuk på att Danmark har en poliskår värd namnet medans vi är fast med mobbningsoffer i uniform på denna sidan sundet...