2006-12-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Man undrar ju varför i helvete de attackerar MFF-supportrarna? De bråkar ju inte ens?

http://sydsvenskan.se/sverige/article99743.ece

Citat:
Flemming Munk, informationschef på Köpenhamnspolisen, berättar för Sydsvenskan.se att de strax efter klockan 22 fick ett anrop om att ett slagsmål utbrutit mellan supportrar på MFF-läktaren.
- Parkens egna vakter försökte lösa det, men behövde förstärkning. Vi hade civilklädda poliser på plats som uppger att de har hamnat i knipa och då har uniformerade poliser också ryckt in. Dessa har känt sig tvungna att slå med batong för att få lugn på publiken, säger Flemming Munk.

Jojo...
Citera
2006-12-16, 22:59
Medlem
skinner5000s avatar
Tycker Sverige borde lära av den danska och tyska polisen. Vattenkanoner, gummikulor, pepparspray och militär vid behov fungerar synerligen bra mot anarkister och annat förstörande slödder.
Citera
2006-12-17, 00:46
Medlem
Någon som har sett några filmer än från dagens kravaller i Köpenhamn?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=598128&rss=1399
Citera
2006-12-17, 01:34
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Men jag lyckas inte riktigt hitta något där svenska poliser med numerärt underläge utstrålar samma offensiva aggressivetet som de danska poliserna.

Det ska finnas en rätt lång (~20 min) film ute på nätet med nåt år på nacken då polisen gick till attack mot en mer än tiofaldigt större grupp av s.k "antirasister" i Salem. En god vän var med där som gruppchef och det gick rätt hett till där, bl.a så började en polis att brinna pga en molotovcocktail och några andra fick lite stenar och skit i skallen men eftersom de bar full kravallutrustning så gick det ganska bra ändå.

Filmen är ganska intressant och även lite mäktig när man ser runt 50 poliser gå till attack rakt in i leden hos vänsterslöddret - som flyr åt olika håll och får så in i helvete pisk...
Citera
2006-12-17, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Tycker Sverige borde lära av den danska och tyska polisen. Vattenkanoner, gummikulor, pepparspray och militär vid behov fungerar synerligen bra mot anarkister och annat förstörande slödder.

japp och skulle det komma en dag då regeringen gör en radikal lagändring som medborna är emot och demonstrerar kommer vi bli bemötta av militär och skarp ammunition, låter det bra ? vi ska inte frukta staten, staten ska frukta för oss...
Citera
2006-12-17, 09:19
Medlem
Abunais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det ska finnas en rätt lång (~20 min) film ute på nätet med nåt år på nacken då polisen gick till attack mot en mer än tiofaldigt större grupp av s.k "antirasister" i Salem. En god vän var med där som gruppchef och det gick rätt hett till där, bl.a så började en polis att brinna pga en molotovcocktail och några andra fick lite stenar och skit i skallen men eftersom de bar full kravallutrustning så gick det ganska bra ändå.

Filmen är ganska intressant och även lite mäktig när man ser runt 50 poliser gå till attack rakt in i leden hos vänsterslöddret - som flyr åt olika håll och får så in i helvete pisk...

Antar att du menar 2003. Polisen hade 550 poliser till förfogande ute i Salem om jag inte missminner mig.
Citera
2006-12-17, 13:37
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abunai
Antar att du menar 2003. Polisen hade 550 poliser till förfogande ute i Salem om jag inte missminner mig.

Tror också att det är 2003, tittade runt efter klipp och det verkade rätt hårt det året, men det fanns inga riktigt bra klipp, inte som jag kunde hitta.
Citera
2006-12-17, 15:38
Medlem
Weklorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
japp och skulle det komma en dag då regeringen gör en radikal lagändring som medborna är emot och demonstrerar kommer vi bli bemötta av militär och skarp ammunition, låter det bra ? vi ska inte frukta staten, staten ska frukta för oss...

Man kan skippa gatstenskastande så ska du se att man inte behöver oroa sig.
Citera
2006-12-17, 16:54
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Utredning efter göteborgskravallerna var positiv till användandet av vattenkanoner placerade för att förstärka en specefik plats, men användandet av kringåkande vattenkanoner tenderar att orsaka panik hos demonstranterna vilket inte anses som positivt.

Gissar att det mest handlar om kostnaden i inköp jämfört med nyttan av dem.

Va det är väl bara bra att den skapar panik? Eller visst de kan ju trampa ihjäl varandra då men polisen här i Sverige lär ju inte susa in likt Batmobilen och skvätta lite här och där på demonstranterna. Det kommer isf bli som vi sett av användadet med pepparsprej

-Ni vistas olagligen på platsen således måste ni flytta på er, annars kommer vi spruta vatten på er.

*Stenar flyger*

-Vi måste uppriktligen be er flytta, eller snälla flytta på er!

*Hånskratt*

-WTF plx MOVE!

Sen duschar polisen eventuella kvardröjande.

Att det skulle vara för dyrt är ju ett kasst argument från statens sida, har man tagit på sig att arrangera ett så stort möte som i Göteborg och med konsekvenser man måste ha kunnat förutse så får man banne mig lägga ner lite flis på ett par bilar. Alternativt modda brandkårens.
Citera
2006-12-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Att det skulle vara för dyrt är ju ett kasst argument från statens sida, har man tagit på sig att arrangera ett så stort möte som i Göteborg och med konsekvenser man måste ha kunnat förutse så får man banne mig lägga ner lite flis på ett par bilar. Alternativt modda brandkårens.

Numera finns det inom EU även möjligheten att förstärka med poliser från andra länder. Vid stormötet i Helsingfors nyligen (där bland annat Putin, med flera andra viktiga personer deltog) förstärktes den finska polisen med poliser från Estland bland annat. Precis på samma sätt som den finska Gränsbevakningen har ett flygplan baserat i Mallorca (eller hade åtminstone, vet inte om det är så längre).

Jag kan föreställa mig att den tyska polisen säkert kan låna ut ett par vattenkanonbilar med poliser om det hållas ett EU-toppmöte i Sverige, och Sverige betalar för transport- och lönekostnaderna.
Citera
2006-12-17, 21:15
Medlem
jag tycker första 2 klippen var rätt bra. tycker första filmen visar bra hur poliserna bokstavligt släpper allt för att hjälpa en kollega som behöver hjälp. där använder de även hundar mycket bra. hund är ett underskattat redskap för att skrämma och attackera demonstranter och bråkstakar. det är lätt att kolla en polis i ögonen och säga nej, men försök säga det till en vilt fradgande hund som skäller, vars enda vilja är att bita en jävligt hårt... sen är det nån långt innesittande skräck för djur som får folk att backa. iaf min gissning

andra filmen blir jag förvånad över att de med så få poliser vågar gå in med sådana krafttag mot demonstranterna. och som någon skrev tidigare så står ju en kille o slår på sittande demonstranter... lite konstigt... tyckte iof det lät som att nån rotade i en väska och letade efter vatten och polisen sa åt henne o sluta... men är lite osäker. åter använde de hundarna, men det borde de kanske gjort lite tidigare? i övrigt tycker jag det va både modigt och kanske lite dumt att gå in med så få poliser. kanske var behövligt? bra ingripande då det inte verkade som att någon av poliserna blev direkt skadad
Citera
2006-12-17, 22:06
Medlem
billgrens avatar
Grovt övervåld av polisen mot MFF-supportrarna. Om personer i en demonstration väljer att stå kvar trots polisens order att flytta sig kan det vara en sak. Här var det på en läktare, full med barnfamiljer osv. Dessutom med en hel del civilklädda poliser som plötsligt går till attack med sina batonger.

Idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in