2006-12-14, 22:59
Medlem
TheOne85s avatar
Tja, är det någon här som har gjort utlandstjänst och kan berätta litegrann hur det är och vad som kan krävas för att få göra det? Är nämligen rätt intresserad då det land jag föddes i är ett av länderna man kan göra utlandstjänst i, det borde väl hjälpa hjälpa en hel del? att jag kan det språket där nere alltså.

Letade och hittade inte nåt om dessa frågor.
Citera
2006-12-14, 23:15
Medlem
Friedensengels avatar
Hittade du verkligen inga trådar som behandlar utlandstjänstgöring..? Letade du verkligen?

Jaja, jag har gjort utlandstjänstgöring, tillsammans med massor av andra här på FB, men vad ska man säga? Det är lite upp och ned, beror på var man var och när man var där. Vilket land pratar du om?
Citera
2006-12-15, 00:27
Medlem
morsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne85
Tja, är det någon här som har gjort utlandstjänst och kan berätta litegrann hur det är och vad som kan krävas för att få göra det? Är nämligen rätt intresserad då det land jag föddes i är ett av länderna man kan göra utlandstjänst i, det borde väl hjälpa hjälpa en hel del? att jag kan det språket där nere alltså.

Jag har också gjort utlandsstjänst men hör ju inte hit... Har du gjort lumpen?
Citera
2006-12-15, 07:32
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:

Eller så är det ditt ursprung som stjälper dig. Visst du kan språket men det finns ändå en stor risk att du uppträder partiskt i vissa situationer vilket FM säkerligen inte vill veta av...
Citera
2006-12-15, 13:17
Medlem
morsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Eller så är det ditt ursprung som stjälper dig. Visst du kan språket men det finns ändå en stor risk att du uppträder partiskt i vissa situationer vilket FM säkerligen inte vill veta av...

Fast en del tjänster kan han ju få just för att han kan språket. T.ex tolk.
Citera
2006-12-15, 13:34
Medlem
Citat:

Har gjort utlandstjänst 3 gånger.
Som morsus skrev - har du gjort lumpen?
Vilket land kommer du från?
Vad för befattning är du sugen på att söka då?
Citera
2006-12-15, 15:05
Medlem
Akazippos avatar
Jag har inte hört några siffror på vad man tjänar än. tex som MP. Vore intressant att få veta.
Citera
2006-12-15, 15:17
Medlem
morsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akazippo
Jag har inte hört några siffror på vad man tjänar än. tex som MP. Vore intressant att få veta.

Det är helt olika beroende på vilken tjänst man har och i vilket misionsområde du åker till. Förutom din befattningslön som ofta ligger på 21000-24000 brutto om du är menig och så har du en liten slant i utlandstraktamente + misionstillägg (risktillägg) som är mycket högre i t.ex Afghanistan än i Kosovo. Din befattningslön är dock alltid densamma var du än åker. Jag va i Kosovo för ett litet tag sen och hade en av de högre befattningslönerna för en menig och efter skatt hade jag ut ca: 20500 sek

Så du tjänar sådär... Inga fantasisummor direkt
Citera
2006-12-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akazippo

Som menig MP så ligger lönen på runt 23500 + beredskapsersättning. Är du MP med utbildning från polishögskolan så tjänar du ca 30000 + beredskapsersättning.

Lönerna för MP ingående i Nordic Battle Group är dock inte fastställda än. Ska bli intressant att se då jag själv har sökt tjänsten som MP i NBG. Får besked i februari förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in