2006-12-14, 22:23
Medlem
Ajajajs avatar
Jag hörde här om dagen på radion att Europa är extremt varmt för årstiden. I alperna är det den varmaste vintern sedan 700-talet, enligt den amerikanska rymdstyrelsens analyser.

Frågan är hur kraftig den tilltagande växthuseffekten är? Kan det gå oerhört mycket snabbare än beräknat?

Vad säger ni om denna extrema förändring, är snö ett minne blott om 10 år?

Citera
2006-12-14, 22:25
Medlem
Om jag förstått rätt så är förändringen exponentiell, så det är väl inte så konsigt att man börjar märka saker nu.

Men vi får väl helt enkelt vänta och se, finns ju fortfarande galna professorer som hävdar att det är en helt normal temperaturökning.
Citera
2006-12-14, 22:31
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superjoppe
Om jag förstått rätt så är förändringen exponentiell, så det är väl inte så konsigt att man börjar märka saker nu.
Det var så jag tänkte också, det har hävdats att klimatförändringarna tar lång tid, 100 år... Men det kan ju vara så att det bara tar 10 år och sen har vi ett medelhavsklimat i europa, och ännu varmare i sydeuropa.

Citat:
Ursprungligen postat av superjoppe
Men vi får väl helt enkelt vänta och se, finns ju fortfarande galna professorer som hävdar att det är en helt normal temperaturökning.
Jo jag vet, helt otroligt!

Dessa är antagligen köpta lögnprofessorer som sprider sin dessinformation med bakomliggande syften, dom kan vara betalda av oljebolag eller regeringar, det är en välkänd strategi att sprida lugnande lögner till folket för att undvika "oro", vilket kan påverka många saker negativt, bla. landets ekonomi.
Citera
2006-12-14, 22:32
Medlem
Squalos avatar
12 grader hos mig, och 4 grader i Paris idag!

Det var en grym rapport CNNs väder-snubbar presenterade.

Så varmt är det inte i hela europa.
Citera
2006-12-14, 22:41
Medlem
Ajajajs avatar
Översvämningarn i vissa delar av Sverige är ju inte så kul om det bara är en liten liten försmak av vad som väntar.

Växthuseffekten är verkligen en fara, risken är att det kommer miljontals musselmaner och andra "väderflyktingar" och ska bosätta sig i Sverige, med allt vad det innebär...

Citera
2006-12-14, 22:44
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Växthuseffekten är verkligen en fara, risken är att det kommer miljontals musselmaner och andra "väderflyktingar" och ska bosätta sig i Sverige, med allt vad det innebär...
Det är lika bra att börja satsa på försvaret redan nu.
Citera
2006-12-14, 22:53
Medlem
Ajajajs avatar
Ju mer jag tänker på det ju mer otroligt låter det! Fattar ni, varmaste vintern 1300 år!!!

Det är jäkligt länge sen det var så varmt.
Citera
2006-12-15, 00:20
Medlem
Hymers avatar
Citat:
Ju mer jag tänker på det ju mer otroligt låter det! Fattar ni, varmaste vintern 1300 år!!!

Det är jäkligt länge sen det var så varmt.

Det måste ha varit romarrikets ofantliga co2 utsläpp som orsakade värmetoppen på 700 talet.
Men som vi såg gick romarriket under (troligtvis på grund av värmeböljan) och detsamma lär väl hända vår civilisation.
Citera
2006-12-15, 00:22
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hymer
Det måste ha varit romarrikets ofantliga co2 utsläpp som orsakade värmetoppen på 700 talet.
Men som vi såg gick romarriket under (troligtvis på grund av värmeböljan) och detsamma lär väl hända vår civilisation.
???
Citera
2006-12-15, 08:07
Medlem
Stockos avatar
Citat:
???
Jag tror det va ironi. Om värmeböljan för 1300 år sedan inte va människornas fel, varför måste den nuvarande lilla avvikelsen vara det?
Citera
2006-12-15, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Om värmeböljan för 1300 år sedan inte va människornas fel, varför måste den nuvarande lilla avvikelsen vara det?
Precis min åsikt. Jag är ju lite historiskt intresserad och har läst en del om gångna tider. Klart är att vädret och temperaturen har stigit och fallit med jämna mellanrum i alla tider. Mellan 1600-talet och mitten av 1900-talet så var vi inne i en kallare period med isvintrar och betydligt fler minusgrader om vintrarna. Under vikingatiden och framåt 1400- talet var det i gengäld varmare än vad det blev senare, detta helt utan människans hjälp.

Slutsatsen av detta är att vi nu står för en cykliskt återkommande väderförändring som dels är helt naturlig och dels har hänt förr. Skillnaden nu är att media och SMHI punktmarkerar termometern och slår upp krigsrubriker för att sälja lösnummer och skrämma upp allmänheten. Den s.k. "väderkatastrofen" är enligt mig betydligt uppförstorad.

// Roger P.
Citera
2006-12-15, 09:26
Medlem
Ogres avatar
I detta fall är jag helt enig med Hr Person. En populär graf som brukar visas är den så kallade "hockeyklubban", där temperaturkurvan över drygt tusen år visas som ett streck som börjar peka starkt uppåt från mitten av nittonhundratalet.
Saken är den att inte ens de som gjort den grafen längre vill kännas vid den, kurvan är egentligen att visa som ett utsträckt v, med bottennoteringen runt 1600-talet och toppen kring eller strax före förra millenieskiftet, 900-1000-talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in