Citat:
Hon pratar om den lönen som det vore lika usel som en undersköterskelön.
Det var längesen tant Endre behövde vända på slantarna för att få vardagen gå ihop. Det är j*vligt oförskämt att gnälla om hur lite man tjänar när man ligger i mellanskiktet bland Svenssons.
Folk är så j*vla sugna på att lägga pengarna på hög och glömmer att de slipper ligga och vrida och vända sig om nätterna för de kan betala hyra/amorteringar, puttra iväg till något sommarställe, åka utomlands.
Så nej, 30 000:- är ej en låg lön för hon ligger inte på en lön som rubbar hennes välmående.
Hon har ett nöjesyrke, ett yrke hon utövar för sin lust inte för det gör så mycket nytta. Varför ska en simpel kulturarbetare tjäna 50-60,000:-?
Jag kan inte komma på ett enda vettigt skäl till det. Jag tycker snarare att 15-20,000 vore en skälig lön för det dem pysslar med på sina dagisverkstäder eller vad dem kallar det när de ligger på sina svartmålade golv och krälar runt svettandes i stickade tröjor, trikåer och spottar rödtjut på varandra.
Hon borde ta praktik en vecka på ett äldreboende så hon kommer ner på jorden igen. Då skulle hon hoppa jämfota när hon sedan skulle öppna sina nästkommande lönekuvert från Dramaten.
En undersköterska däremot borde i mina ögon tjäna bättre än en skådespelare på teatern!
Jag är stolt över att mina föräldrar sparkade iväg mig till kommunkontoret som 16-åring så att jag fick slita en hel sommar på ett äldreboende. Tanterna som jobbade där hade förstörda ryggar och leder och tacken var/är en pinsamt låg lön. Det kommer alltid få mig att sätta saker i ett perspektiv och minnas när det var tufft på riktigt.
Att hon vill få upp sin lön är väl en sak om hon tar det med sin chef, men att gråta ut i tidningar och morgonsoffor om sin lön som hon och en del andra skådisar gjort gör mig vansinnig.
Är det för mycket begärt att dem visar ett litet uns av respekt för dem som inte får det att gå ihop ekonomiskt fast dem sitter i en trång och risig hyreslägenhet, inte har råd att ha ungarna i nån aktivitet, blir sittandes i kvarteret hela semestern för det är för dyrt att resa iväg, som har det såhär trots att de jobbar som idioter men ändå inte får ut mer än max någon tusenlapp över 10,000:-.
Jag tror hon njuter mer på jobbet än de som torkar gamlingars intorkade diarré och allt annat "trevligt" som tillkommer på vårdyrkets lägsta trappsteg.
Det är samma logik som i att jag som är vältränad håller käften om jag känner mig onöjd med att ha gått upp 1 kg efter julens frosseri när min överviktiga polare är med.
Man visar hänsyn, det för mig är solidaritet att visa att " jag ser dig/ din situation, så därför håller jag käften om mina petitesser inför dig som har det sämre".
Att våga vilja förändra är viktigt, men man får välja sina tillfällen när man ska gå på.
Kan inte nån slänga upp en bild på en trådlös Endre, tack!
Senast redigerad av Avdunstning 2014-05-27 kl. 00:03. Anledning: stavning
Senast redigerad av Avdunstning 2014-05-27 kl. 00:03. Anledning: stavning