2006-12-14, 16:23
Medlem
Jag har tidigare idag genomgått en cystoskopi och har efter det kastat vatten två gånger. Vid båda dessa gångerna har det mot slutet kommit en del blod, och jag har fått information om att det kan komma övergående blödningar.

Men är det någon här som vet hur länge det kan tänkas ta innan just blödningarna upphör?
Citera
2006-12-14, 21:07
Medlem
Lill-Einars avatar
Har hört med en som gjort cytoskopi och det blödde under eftermiddaag/kvällen samt gjorde jävligt ont vid vattenkastning. Nästa dag var allt som vanligt igen. Jag vet inte vad som är vanligt, men fortsätter du och blöder under morgondagen, så hör av dig igen till sjukhuset och fråga.
Citera
2006-12-14, 23:59
Medlem
Tack för svaret.
Jo det är absolut inte skönt att gå på toa, däremot har blodmängden minskat nu. Jag kanske var lite väl orolig, men blod i urinen har man inte direkt varje dag
Citera
2006-12-15, 00:37
Medlem
pictorhayess avatar
Ingen vidare trevlig undersökning heller...
En av dom få undersökningar som jag misslyckats att genomgå - svimmade i stort sett av pga smärtan...
Citera
2006-12-15, 00:55
Medlem
Kan man inte bli sövd vid såndana undersökningar?!
Citera
2006-12-15, 01:20
Medlem
pictorhayess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Kan man inte bli sövd vid såndana undersökningar?!

Svar: Normalt sett så sövar man inte! Dels så kostar det avsevärt mer pengar/resurser i form av anestesipersonal och liggtid på sjukhus. Dels så innebär sövning alltid en ökad risk för patienten.
Vid avsevärda problem att genomföra undersökningen så kan man dock genomföra undersökningen under narkos eller i vissa fall (exempelvis om pat. lider av magmunsbråck) mha ryggmärgsbedövning.
Citera
2006-12-16, 16:33
Medlem
Barabasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pictorhayes
Svar: Normalt sett så sövar man inte! Dels så kostar det avsevärt mer pengar/resurser i form av anestesipersonal och liggtid på sjukhus. Dels så innebär sövning alltid en ökad risk för patienten.
Vid avsevärda problem att genomföra undersökningen så kan man dock genomföra undersökningen under narkos eller i vissa fall (exempelvis om pat. lider av magmunsbråck) mha ryggmärgsbedövning.

Magmunsbråck lär väl knappast spela någon roll när man ska genomgå cystoskopi..
Citera
2006-12-16, 17:21
Medlem
pictorhayess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabass
Magmunsbråck lär väl knappast spela någon roll när man ska genomgå cystoskopi..

Nja, inte för själva cystoskopin, men när det gäller eventuell narkos. Vid refluxsjukdom så riskerar man att magsyra läcker ut från matstrupen och ned i luftstrupen, med risk för bla. kemisk lunginflamation. På pat med känd reflux så används därför en trakealtub, men eftersom det finns risker för skador på bla stämbanden så undviker man det om man kan. Av dessa anledningar så kan kirurg/anestesi därför föredra att använda ryggmärgsbedövning i dessa fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in