2007-01-31, 17:11
Medlem
Mera fakta

Länk till hyresgästföreningen om mögel i lägenhet

https://www.hyresgastforeningen.se/e...hgf/index.html
Citera
2007-01-31, 18:06
Medlem
Ett inlägg i en debatt om Mögel

Mögel eller mygel
De flesta av oss tillbringar större delen av dygnets timmar inomhus. Vilken betydelse har det för vår hälsa? Vilka krav skall ställas på hem, skola, dagis och arbetsplats m m? I välfärdssamhället finns egentligen inte någon miljö-minimistandard för hem-dagis-skola-bostad.
Inget schablonavdrag om standard eller miljö inte uppnås. Däremot tillämpas en beskattning för småhusägare i vad som väl är överstandard? En bestraffning sker för att se om sitt hus och i förekommande fall hälsa. 95 % av alla mögelskador är dolda i konstruktionen. 60-, 70-, 80-, 90-talshus och felaktigt renoverade äldre hus är de som är i riskzonen för sjuka hus.
Arbetarskyddsstyrelsen klassificerar 85 % av våra skolor och dagis som sanitär olägenhet. Är det så att budgivningen inom byggbranschen är den stora boven. Prisbilligast och kortast byggtid får jobbet. Uteblivet kvalitetstänkande får individen betala i form av ohälsa. Forskning har visat att fyrtio procent av befolkningen i dag har någon form av allergi eller sjukdom.
Detta relaterat till bl a kemikalier i inomhusfärg, mögelbakterier i hem och på arbetsplatser, födan som inte kan undgå att i kretsloppet innehålla någon form av kemikalier efter besprutning, samt påverkan av övriga miljöpåverkande aspekter. Radon finns fortfarande kvar i vårt boende, och man kan bara gissa skadeeffekter.
Läkevetenskapen har inte instrument och därigenom inget kunnande för att kunna mäta hur kroppen påverkas av mögelbakterier, säkert inte heller några av ovan nämnda anstiftare till ohälsa. Eftersom kunskaperna saknas är det inte att betrakta som sjukdom, därigenom saknas också bot och botemedel. Sjukdomstillstånd kan inte härröras till miljö man vistas i. Automatiskt allierar sig landstinget med övriga nämnda mot individen, troligen för att undvika att hamna i tvistefrågor gällande skadestånd.
. Vår "kroppsliga miljöförstöring" börjar med vaccinationer som inleddes på 60-talet för att praktiskt "långtidsförvara" människor i stora grupper och i alla former av barnpassning, skola och arbetsplatser. Den grundläggande tanken var att eliminera sjukfrånvaro.
Nu kan vi konstatera att när svenskarna långtidssjukskrivs är regeringens lösning att öka invandringen. Utbrändhet blir ett samlat begrepp för något som är mer invecklat. Mer invecklat än den betydelsen vi hör och ser i media eller från läkevetenskapen. Resistenta virus och bakterier kommer tillbaka i aggressivare stammar. Saknas instrument eller är det sekretess på regeringsnivå som styr tystnaden? Går det att framställa ett botemedel? I sekretesslagen ser vi bl a att enligt 7 kap 1 § (1980:100) gäller sekretess inom hälso- och sjukvården för "uppgift om enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden". Sekretessen innebär förbud att lämna ut handlingar som omfattas av sekretess, i enstaka fall även till patienten själv.
Försäkringsbolagen ersätter inte vatten-/mögelskador orsakade av utomhuspåverkan. Om så vore fallet, skulle det innebära orimliga premiekostnader för försäkringstagaren. Man skyddar sig även mot uppkomna allergier m m.
Hyresvärdar och fastighetsbolag behöver inte oroa sig där enskilda drabbas av ohälsa på grund av skador i fastigheter orsakade genom dåligt underhåll. Vi betalar priset för allt detta nu, och hur kan detta få fortlöpa? De som är drabbade kan bara acceptera och se denna ringdans med alla inblandade som håller varandra i hand. Övergripande ansvariga är de av oss folkvalda. Vilka har fördel av allt detta, och som sagt, frågan kvarstår.
Citera
2007-01-31, 23:08
Medlem
Mögel kan ge cancer?

Det finns all anledning att tro att mögel kan ge svåra sjukdomar, för man behöver inte vara imunförsvagad som "mynigheterna" vill låta oss tro. Utan det finns svampar (mögel) som är mycket giftiga, ex aspergillus niger.

Ni kan ju läsa följande artikel..

Toxiner

Svamparna inom de aktuella grupperna har en uttalad förmåga att i tillväxtfasen skapa biologiska aktiva ämnen. Många är potenta antibiotika, som kan hålla konkurrerande svampar borta. Samtidigt kan dessa ämnen vara starkt giftiga för till exempel högre djur med ofta ospecifika angreppspunkter. Toxinerna bildas i och kring mycelet. Det är inte närmare känt om de följer med sporerna. En del av dessa toxiner har visat sig vara mutagena (det vill säga de har förmåga att för ändra arvsmassan) och skulle därmed kunna vara cancerframkallande. Många toxiner har vid djurförsök framkallat tumörer. Toxinbildningen styrs av yttre miljöfaktorer, de produceras av mycelet och får sedan diffundera (sprida sig) ut i om givande trä. Sporerna skulle alltså inte behöva vara bärare av någon större mängd toxin, men kunskapen i denna fråga är ännu alltför ofullständig. Patulin, aflatoxin, ocratoxin är exempel på det hundratal mycotoxiner vi känner till dess kemiska struktur. Huruvida dessa toxiner finns i sporer och därmed har möjlighet att komma i kontakt med människor är okänt. Vi kan ännu så länge bara spekulera över, huruvida mögelhusen är cancerframkallande. Detta mycket dåligt under byggda hälsohot har förts fram i debatten, som den viktigaste grunden för ett åtgärdsprogram.

Källa

http://web.telia.com/~u50003136/debatter/mogel.htm
Citera
2007-02-03, 04:33
Medlem
att bo i ett s.k. sjukt hus är INTE nyttigt på något sätt. finns x antal sjukdomar man kan få av detta. har själv bott i ett och utvecklade pollenallergi + pälsallergi (ja pga mögligt hus) dessutom lättare astma
Citera
2007-02-07, 14:27
Medlem
Mögelsvamp är en benämning för olika svampar

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Ja man kan testa mot mögelallergi, och trådskaparen har testat negativt, det har vi gått igenom. Jag vet inte vad du åstyftar med "Cleveland", och tidig spädbarnsdöd är heller inget som har med detta topic att göra. Angående min begåvning eller eventuella brist på densamma, så känner jag att inte det heller är vidare relevant i den här tråden.
Men det är väl som vanligt, att när dina argument tryter så hänfaller du till plumpa personangrepp?

Visst kan man testa, men resultat är och förblir en ren gissning, för Du måste veta vilken svamp du letar efter.

Läs följande citat, med källhänvisning... är precis vad jag skrivit tidigare i mina inlägg.

"Giftiga ämnen, toxiner, som bildas av mögelsvampar och som i låg dos orsakar toxisk effekt hos människor och andra ryggradsdjur brukar kallas för mykotoxiner. Dessa ämnen är speciella ämnesomsättningsprodukter (sekundära metaboliter) som man tror har betydelse för svampens överlevnad. Alla sekundära metaboliter hos en mögelsvamp är dock inte mykotoxiner. Andra, till exempel penicillin och fucidin, är toxiska för bakterier men inte för människa. Idag känner man till cirka 3 000 sådana metaboliter som produceras av omkring 600 olika arter av mögelsvampar.

Kunskapen om att mögelsvampar producerar mykotoxiner är relativt ung, knappt 40 år. Störst uppmärksamhet riktas idag mot de mykotoxiner där en längre tids exponering för låga doser kan resultera i cancer och andra mer långsiktiga effekter.

De mykotoxiner som är allvarligast från livsmedelssynpunkt bildas i de allra flesta fall av mögelsvampar i släktena Aspergillus, Penicillium och Fusarium. Nedan beskrivs de viktigaste toxinbildande arterna i dessa svampsläkten och i vilka livsmedel de återfinns."

Källa http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9540.aspx
Citera
2007-02-07, 14:48
Medlem
Jösses vad diskussionen har gått igång här, har inte fått någon mailuppdatering om nya inlägg på ett tag (eller så har jag missat den). Märker att det råder delade meningar i om man kan testa eller ej. Vad mitt test gick ut på var att de tog blod som analyserades för att testa mot de två vanligaste mögelsorterna. Vilka det är har jag ingen aning om men det vet nog ni.

Läser jag på Hyresgästföreningens sida kan man även få allergier av fukt, vilket är intressant för det är ju fukten som i grunden orsakat möglet. Vilken typ av allergier kan orsakas av fukt? Om jag går och gör ett brett test som kollar en massa olika allergier kan jag då på något sätt påvisa att de kommer sig av att jag bott där jag bott? Jag gjorde ju inget test innan jag flyttade in så jag har ju ingen referens förutom att jag kan lämna mitt ord på att det blivit sämre sen jag flyttade in.
Citera
2007-02-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry Lonsdale
Jösses vad diskussionen har gått igång här, har inte fått någon mailuppdatering om nya inlägg på ett tag (eller så har jag missat den). Märker att det råder delade meningar i om man kan testa eller ej. Vad mitt test gick ut på var att de tog blod som analyserades för att testa mot de två vanligaste mögelsorterna. Vilka det är har jag ingen aning om men det vet nog ni.

Läser jag på Hyresgästföreningens sida kan man även få allergier av fukt, vilket är intressant för det är ju fukten som i grunden orsakat möglet. Vilken typ av allergier kan orsakas av fukt? Om jag går och gör ett brett test som kollar en massa olika allergier kan jag då på något sätt påvisa att de kommer sig av att jag bott där jag bott? Jag gjorde ju inget test innan jag flyttade in så jag har ju ingen referens förutom att jag kan lämna mitt ord på att det blivit sämre sen jag flyttade in.

All mögel i hus/byggnader beror på fukt...torkar man ur byggnaden så kan det bli värre???

Läs om det man vetat länge, men nu är det offentligt...

http://www.aftonbladet.se/vss/uppsal...994488,00.html

"Jättebygget mögligt redan efter två år
Det nya polishuset i Uppsala måste byggas om.
Det uppmärksammade huset är mögelskadat.
– Det är absolut inte roligt, säger Uppsalapolisens servicechef Göran Hedlund till aftonbladet.se.
Bara två år efter invigningen måste det uppmärksammade polishuset i Uppsala byggas om. Mögel har upptäckts i ett antal rum på bottenvåningen.
– Det var min lilla näsa som upptäckte det. Jag öppnade en dörr som hade varit stängd ett tag och förstod att allt inte stod rätt till, säger Göran Hedlund."

Notera att man måste bygga om polishuset, men våra bostadshus som är lika drabbade, bygger man inte om.
Citera
2007-02-07, 15:10
Medlem
Testade för dom två vanligaste mögelsorterna

Citat:

Du testade för dom två vanligaste mögelsorterna säger ju det mesta om testens tillförlitlighet, då det finns hundratals olika mögelsorter/svampar.
Troligtvis testade man om Du hade antikroppar mot de TVÅ vanligaste "candidasvampar" finns upp mot 100 olika candidasorter. Därutöver flera hundra av andra sorter..ex Aspergillus m.m.

Finns ett labb i vårt land som kan testa några fler...//www.scandlab.com/
Citera
2007-02-07, 16:34
Medlem
fbes avatar
Återigen: Om du inte besväras av några symtom kan du knappast hävda att du är allergisk.
Citera
2007-02-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Återigen: Om du inte besväras av några symtom kan du knappast hävda att du är allergisk.
En kort beskrivning av symptomen finns i post nr 3. Sen har min pollenallergi blivit värre, eller snarare så har den breddats så att jag klarar inte av att äta äpplen mm vilket jag gjorde innan, och jag är oftare än tidigare täppt i näsan.
Citera
2007-02-08, 10:05
Medlem
Klara biverkningar

Citat:
En kort beskrivning av symptomen finns i post nr 3. Sen har min pollenallergi blivit värre, eller snarare så har den breddats så att jag klarar inte av att äta äpplen mm vilket jag gjorde innan, och jag är oftare än tidigare täppt i näsan.

De besvär som nämns under post 3 och de som nämns nu är standardbesvär av svamppåverkan. Framförallt pollen allergi och trötthet, frågan är bara vilken av hundratals mögelsvampar som ger besvären.

Lite finns att läsa på följande länk

www.candidaallergy.com

Nu handlar länken enbart om Candida, men även Aspergillus släktet med flera.. ger liknande besvär
Citera
2007-02-08, 21:32
Medlem
RigorMortiss avatar
Vill inte gärna avbryta en underhållande debatt, men nu går det överstyr. Håll er till topic! Topic framgår på ett utomordentligt tydligt sätt av rubriken. Det handlar inte om vare sig högskolepoäng eller psykofarmaka. Nästa inlägg som går OT belönas med en tillsägelse.

Diverse trams och OT eradikerat.

Skärpning!

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in