2007-01-30, 13:25
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott&Blandat
Vad är det för idiot som lägger heltäckningsmatta i ett våtrum?!

Ja det undrar jag också...hm spysmileyn skulle passat här nu...
Citera
2007-01-30, 13:32
Medlem
Mondobabys avatar
Mögel skador

Ta kontakt med läkare igen, och be dom leta efter mögelsporer i ditt blod.
Har en kompis vars son hade detta i sitt blod och dom blev akutomflyttade, även resten av familjen hade spår av sporer i sitt blod, men killen var riktigt illa därann.
Citera
2007-01-30, 17:27
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Ta kontakt med läkare igen, och be dom leta efter mögelsporer i ditt blod.
Har en kompis vars son hade detta i sitt blod och dom blev akutomflyttade, även resten av familjen hade spår av sporer i sitt blod, men killen var riktigt illa därann.
Vill du hitta lägenhetsmögel i blodet är det bättre att vända sig till en iristerapeut eller något annat kreativt.
Citera
2007-01-30, 20:44
Medlem
va inte så j..la taskig

Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Vill du hitta lägenhetsmögel i blodet är det bättre att vända sig till en iristerapeut eller något annat kreativt.

Du far fram som en besserwisser här på Flashback, sälla, nästan aldrig ett bra svar. Om nu någon har svårt att skriva, så kan väl du hjälpa till...nej.nej utan du trackar så fort du kommer åt.

Naturligtvis kan man inte mäta mögelsporer i blodet, men du kan väl ge tips på hur man kan mäta mögel/svamp, för att det finns och går att mäta/ta prover bör du ju veta, eller hur.
Citera
2007-01-30, 21:09
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenlarzon
Socialstyrelsen skriver redan 1984 att personer, som på grund av medicinering eller genom medfödd immundefekt, har ett allmänt nedsatt infektionsförsvar, misstänks kunna utveckla svåra, ibland livshotande infektioner av de normalt ofarliga svamporganismerna i vår omgivning. Dessa infektioner är vanligtvis komplikationer vid våra sjukhus vid cancer-behandling och efter transplantationer vid våra sjukhus.

”För patienter med en allvarlig sjukdom, som t.ex. cancer, kan ett flertal olika faktorer påverka hur sjukdomen utvecklar sig och avgöra skillnaden mellan återhämtning och försämring. Sådana till synes oviktiga saker som damm på fönsterbrädan eller smuts i på en besökares skosula kan allvarligt påverka en patients prognos. I denna alltid förekommande smuts och damm finns en mikroskopisk svamp kallad aspergillus, som etablerar sig överallt, på golvet, i vinklar och i patienternas sängramar. Aspergillus kan vara speciellt farlig för barn som lider av leukemi eller andra cancerformer, som är speciellt mottagliga för aspergillosis, som är en infektion som förorskas av aspergillussvampen och som kan leda till lunginflammation. Eftersom dessa svampar är så lätta är de extra svåra att kontroller och samla in.
Men Stenlarzon trådskaparen är (vad vi vet) inte döende i cancer, så varför tar du upp detta? Finns det för övrigt en enda tråd i hela detta forum som du INTE känner att du skall gå in i med dina svamp-inlägg??
Citera
2007-01-30, 21:12
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Du far fram som en besserwisser här på Flashback, sälla, nästan aldrig ett bra svar. Om nu någon har svårt att skriva, så kan väl du hjälpa till...nej.nej utan du trackar så fort du kommer åt.

Naturligtvis kan man inte mäta mögelsporer i blodet, men du kan väl ge tips på hur man kan mäta mögel/svamp, för att det finns och går att mäta/ta prover bör du ju veta, eller hur.
Vad bubblar du om?? Fbe är väl den som har kommit med de mest adekvata och kunniga inläggen hittills. Fbe skriver inlägg och svarar på trådskaparens fråga utifrån faktiska kunskaper genom utbildning, inte baserat på tro och mysko svamp-hokus-pokus-fantasier.
Citera
2007-01-30, 21:12
Medlem
fbes avatar
Citat:

Jag har varit hjälpsam och vänlig i den här tråden, men jag vet att du och jag inte alltid drar jämt
Angående "mögel/svamp" så menar jag t.ex att det är skillnad på candida i blodet och mögel i badrummet. Antagligen håller du inte med.
Citera
2007-01-30, 21:49
Medlem
Lite fakta

Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Jag har varit hjälpsam och vänlig i den här tråden, men jag vet att du och jag inte alltid drar jämt
Angående "mögel/svamp" så menar jag t.ex att det är skillnad på candida i blodet och mögel i badrummet. Antagligen håller du inte med.

Vad ska jag hålla med om… Candida är en av flera svampsorter, finns flera hundra, mögel på badrumsväggen är en ansamling av olika svampsorter, vanligtvis är det då frågan om aspergillus, också flera hundra, finns även andra sorters svamp som kan finnas i en mögelansamling, likaså kan det finns olika former av bakterier.
Så här kan ett prov från en lägenhet se ut.

Följande ekologiska grupper bar påvisat i ert prov:
-Övriga luktproducenter: Bacillus
-Övriga mögelsvampar: Penicillium spp, Dematiaceous hyphomycetes, Sterilt mycel
-Övriga bakterier: Blandflora
Analysen har vid denna tidpunkt ej påvisat förekomst av streptomyceter. Om provet skulle innehålla en variant som växer mycket långsamt rapporteras detta 2-4 veckor efter denna rapport. Då geosminproducenter är mycket viktiga kan detta medföra att rapportens utvärdering ändras.” Gäller alla provtagningar

Men tyvärr är det svårt i Sverige att ta prover på människor för att påvisa svampsjukdomar, för socialstyrelsen har så bestämt. Dock kan man själv anlita ett laboratorium, men det kostar en del.

Så nu undrar jag varför Du inte använder din kunskap till annat än okunskap.
Citera
2007-01-30, 21:56
Medlem
Lite mer om Aspergillus

I ett TV program som visades på Discovery den 30/5 2001 kunde man se ett program som handlade om mögel. En besökare med nedsatt immunförsvar (cancer) besökte Tutankhamons grav, dog strax efter besöket, en månad efter. I ett försök att fastställa dödsorsaken kunde man påvisa att kvinnan fått ”celldöd” i lungorna, inte av cancern utan av mögel. Man kunde på lungröntgen konstatera att lungorna var angripna. Med provtagning och odling kunde man faställa att kvinnans lungor var angripna av mögelsorten aspergillus niger och läkarna menade att det var den troliga dödsorsaken.

Hon hade besökt Tutankhamons grav en månad tidigare, och där kunde man finna möglet på väggarna aspergillus niger, som hon då hade inandats med påföljd att möglet angrep hennes lungor.

Aspergillus niger
A. niger kan vara kontaminant, men är vanligaste orsaken till otomykos hos friska individer. Se även Aspergillus species.
Citera
2007-01-31, 09:30
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Du är nog för okunnig i tråden Frantic...det som är lite anmärkningsvärt är att du alltid dyker upp till "sekond" till fbe. Kan jag få en förklaring...tack.

För om du vore kunnig i ämnet, så skulle du förstå att mögel i en lägenhet, är ett stort problem för många, men våra myndigheter vill inte känna vid det överhuvudtaget.Därför visar jag med några exempel att problemet finns, och att man kan dö av mögel.
Förklaringen är nog ingen annan än att både jag och fbe stör oss på att du har tagit för vana att trolla till diskutioner för att få dem att passa din svamp-agenda. cancerpatienter är inte relevant i den här tråden, baserat på trådskaparens frågeställning. Att du börjar tala om kunnighet är också interessant med tanke på att hittills har du varit mer intresserad av hörsägen och rykten än rena vetenskapliga fakta. "Våra myndigheter" har väl inte försökt dölja att allergiska personer kan må dåligt av det ämne de är allergiska mot, oavsett om det handlar om mögel, djur, tomater eller smink? Var har du fått det ifrån? Trådskaparen har testat negativt mot mögelallergi men undrar om det trots det föreligger risker när han/hon nu bor i en möglig lägenhet. Det är detta som de facto är frågan i den här tråden.Fbe har uppenbarligen pluggat om just detta och svarar. Dock ett svar som inte passar in i ditt svamp-korståg. Att du drar upp cancerpatienter som dött av att besöka pyramiderna är inte relevant. Basta!
Citera
2007-01-31, 16:58
Medlem
Du vet inta vad du snackar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Förklaringen är nog ingen annan än att både jag och fbe stör oss på att du har tagit för vana att trolla till diskutioner för att få dem att passa din svamp-agenda. cancerpatienter är inte relevant i den här tråden, baserat på trådskaparens frågeställning. Att du börjar tala om kunnighet är också interessant med tanke på att hittills har du varit mer intresserad av hörsägen och rykten än rena vetenskapliga fakta. "Våra myndigheter" har väl inte försökt dölja att allergiska personer kan må dåligt av det ämne de är allergiska mot, oavsett om det handlar om mögel, djur, tomater eller smink? Var har du fått det ifrån? Trådskaparen har testat negativt mot mögelallergi men undrar om det trots det föreligger risker när han/hon nu bor i en möglig lägenhet. Det är detta som de facto är frågan i den här tråden.Fbe har uppenbarligen pluggat om just detta och svarar. Dock ett svar som inte passar in i ditt svamp-korståg. Att du drar upp cancerpatienter som dött av att besöka pyramiderna är inte relevant. Basta!
.

Att jag tagit "cancer" som är bara för att påvisa de fall som finns, men det finns andra orsaker till ett negativt imunförsvar, ex en vanlig förkylning.
Sen finns det ingen test inom sjukvården i dag som kan avgöra om du är allerisk mot mögel, den så kallade pricktesten är mer en gissning än fakta.
Sen att FBE har pluggat om detta, ja han är en många misslyckade högskolestuderande som ägnar tid att sitta här och leka läkare, fy attans vilken låg nivå.
Citera
2007-01-31, 17:01
Medlem
Fakta om mögel från Clevleand

Här tar jag ett nytt ex..som bygger på fakat.

Efter att ha sett filmen om giftig svamp på Discovery om just Cleveland, där man också noterade hur hjälplösa och frustrerade läkarna var.
Men av en slump, kom någon att lyssna på en brasiliansk läkares föreläsning om ett liknande problem. Han hade funnit att en svamp kunde ge dessa svåra skador på människan.
Man gjorde då en helt ny undersökning som gick ut på att undersöka om det fanns svamp eller inte och i så fall vilken svamp det var frågan om, man visste också att kor i Östeuropa råkat ut för liknande dödliga besvär när de hade ätit föda som var mögelskadad. Ett flertal djur dog.
Genom att ta olika prover och odlingar kunde man finna ut att det var en grönmögelsvamp det var frågan om, man kunde också säkerställa sig om namnet på svampen Stachybotrys atra som var orsaken till dödsfallen. Dess sporer är direkt dödande enär svampen förstörde cellens möjlighet att överleva, s k ”celldöd.
Filmen visade att den stadsdel som legat i ett översvämmat område hade drabbats.
http://gcrc.meds.cwru.edu/stachy/def...AND%20OUTBREAK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in